Strana 10 z 11
- Provozní vlastnosti – spotřeba, chlazení a taktování
Co nás samozřejmě zajímá u jednotlivých nereferenčních edic grafik, jsou provozní vlastnosti. Tedy chlazení i spotřeba. Začněme spotřebou, kdy AMD výrazně zlepšilo efektivitu provozu RX 580/570! Ano, 580 sice žere o něco více v herní zátěži, jenže je podstatně úspornější všude jinde proti RX 480! Zejména v klidových stavech při sledování videa nebo připojení druhého monitoru. AMD konečně napravilo letité zaostávání za NVIDIA, která v těchto stavech měla výrazně lepší optimalizaci spotřeby. Rozdíl je 25-30W běžně, což z hlediska toho, že dva monitory máte připojeny pořád, nebo že videa sledujeme dnes i více než hrajeme, podstatnější z hlediska dlouhodobé spotřeby. Radeon RX 400 série byla jen o něco málo lepší než starší Radeon, které za GTX grafikami zaostávaly v těchto ohledech hodně. RX 500 ale došlo ke znatelnému zlepšení a AMD zcela srovnalo krok s NVIDIA. Opravdu zásadní zlepšení! Ve finále je tak RX 580 přes vyšší spotřebu v herní zátěži vlastně efektivnější karta než RX 480 … a výrazně neztrácí na GTX 1060 konkurenci. Sami si spočítejte, jak často hrajete a jak často používáte grafiku v klidových stavech, zejména když máte dva monitory.
V herní zátěži je nicméně spotřeba vysoká a odpovídá spíše úrovni GTX 1070, což není ale až tak překvapivé vzhledem k tomu, že celkovým výpočetním výkonem 6,5 TFLOPS (GTX 1070) proti 6,17TFLOPS (RX 580) a také parametry (obě mají 256-bit a 8GB) k sobě mají blíže než RX 580 s GTX 1060, která má jen 192-bit, 6GB paměti a 4,4 TFLOPS výkonu.
Bohužel málokterá hra dokáže výkon RX 580 opravdu pořádně využít, snad jen DooM s jeho API VULKAN, který opravdu nadstandardně a výrazně lépe využívá skutečného potenciálu grafik. Bohužel většina her, kdy stále vycházejí DX11 tituly, jsou zoufale špatně optimalizované a většina výkonu leží nevyužita. Nicméně s nástupem DX12 a VULKAN her se to postupně trochu zlepšuje.
Tady Radeon RX 580 v nových edicích vyloženě září. Ano vyšší spotřeba v zátěži by byla problém, pokud by karta topila a byla hlučná, jenže ono to nějak neplatí. Zejména u takových edic, jako AORUS RX 580. Obří pasiv, který je jen o něco málo menší než u high end grafik, funguje skvěle.
S taktem až 1439MHz (takt karty se v průměru dynamicky pohybuje kolem 1425-1430MHz) se teploty karty dostaly maximálně na 73°C v maximální zátěži. V klidu je na vás, zda s teplotami kolem 40°C budete spokojeni s možností pasivního chodu karty a nebo chcete kolem 30°C, kdy se ventilátory lehce otáčejí, a tiché je to ovšem také. Nicméně pokud se bojíte hlučnost v zátěži, tak zbytečně.
Rád bych vám řekl, jak je karta hlučná, problém je, že je tak tichá, že musíme měřit hlučnost s otevřenou CASE, abychom opravdu alespoň něco naměřili. Ano, spotřeba není žádný reálný problém díky chlazení, teploty karty jsou parádní, a přitom je velmi tichá.
Nový software AORUS engine od Gigabyte umožňuje i taktování. Nicméně od RX 580 se už moc čekat nedá. Už z továrny Gigabyte AORUS RX 580 jede na 1439MHz, což je vysoko nad možnostmi většiny RX 480 grafik. Pokud jste na ně nedali vodní chladič, tak o takové frekvenci stabilně nemohla být prostě ani řeč. Tahle karta je ale chlazena normálním chladičem, a ještě je naprosto tichá. Nicméně samozřejmě z hlediska taktování nečekejte moc. 1500MHz, kam se nám povedlo se dostat, považuji za hodně slušné. Paměti jsme dostali ale „jen“ na 8600MHz. Nicméně asi by to šlo ještě výše. Osobně si ale nemyslím, že je zde nějaká nutnost tuhle kartu dále taktovat. Nárůst výkonu i s našimi takty je totiž okolo 6%, ale nárůst spotřeby o další desítky W.
Takže k závěrům …
|