Strana 11 z 11
Ne každý pochopil, o co s uvedením Radeon RX 500 série grafik šlo a kritika AMD, že vydává „přejmenované RX 400“ byla opravdu krásnou ukázkou, kdo o věcech něco ví a kro má jen plnou pusu keců (případně klávesnici). Nicméně jak pozoruji, spousta lidí, kteří kritizovali apod., se postupně dostala k otestování RX 580 ve verzích, jakou je i dnes testovaný Gigabyte AORUS. A poněkud mění názor na RX 500 sérii.
Ano, Radeon RX 580 opravdu není přejmenovaný Radeon RX 480. AMD se ale také nijak netají tím, RX 580 je prostě vylepšená RX 480, takže to není grafika pro majitele stávajících RX 480, ale pro majitele starších generací, jež nově tedy místo RX 480 mohou mít ještě lepší a výhodnější kartu v podobě RX 580. AMD navíc prostě muselo s novými verzemi přijít a je jedno, zda by se jmenovaly RX 485 nebo RX 580. Důvodem toho je fyzická změna ve výrobě čipů, kdy aktuální POLARIS 20 jádro se nyní vyrábí 14nm+ procesem, zatímco původní POLARIS 10 bylo vyráběno starší verzí 14nm výroby. Došlo tedy současně i k úpravě parametrů (u některých RX 500 grafik výrazných) a prostě nový název je zcela na místě a nutností. Kritika tak není na místě, tím spíše, že RX 500 série představuje to nejlepší, co trh aktuálně v low end i mainstreamové hladině nabízí. NVIDIA sice má hned několik konkurenčních modelů, ale v podstatě jediné, co o nich všichni jsou schopni kladného ve srovnání s RX říci, že mají nižší spotřebu. Jenže jsou parametrově hůře vybavené, často dražší zároveň i výkonově slabší, takže i méně výhodné. Jako grafická karta po stránce parametrů ale i reálného dostupného výkonu, který k ostudě herních vývojářů mnoho z nich nedokáže využít (čest výjimkám), je Radeon RX 580 prostě lepší grafická karta ne GTX 1060.
A vyšší spotřeba v zátěži, přitom mimo zátěž už je spotřeba na rozdíl od RX 480 srovnatelná s GTX 1060 v případě RX 580, nijak nevadí, pokud je chlazení karet pořádně uděláno. A výrobci grafik u RADEON RX 580 modelů přišly s naprosto úžasnými edicemi.
Gigabyte AORUS RX 580 XTR 8GB je jedna z nich! V případě starších RX 480 neexistovala podobná verze a je to škoda. Tohle je naprosto luxusně zpracovaný mainstream. Ano, možná až přehnaně okázalý, ale není extrémní. Teploty karty jsou ale fantastické a hlavně provoz, kdy s takty vysoko přes 1,4GHz je naprosto tichá, to je přesně to, co chceme.
Osobně si myslím, že spotřeba karty není vysoká, a je odpovídajícím parametrům i výkonu, který má. A není ani divu, že je blízko parametrově podobné grafice, jakou je GTX 1070. Nicméně jak říkám, s výjimkou DooM (a maximálně několika dalších her), který díky API VULKAN reálně dokáže využít skutečný potenciál grafik z hlediska jejich parametrů tak výkonu, který skutečně mají, jsou optimalizace her mizerné. Nástup DX12 a VULKAN, tedy low level API umožňující mnohem lepší využití HW prostředků než DX11 apod., není tak rychlý a stále vychází dokonce hry i s DX11, což je optimalizační tragédie a ukázkové plýtvání výkonem, energií atd. Mnoho lidí v IT má spoustu řečí o efektivitě, ale když přijde na praxi a zjistíte že stále vychází nové hry, které využívají jen 4jádra CPU a neumí využít moderní architekturu a reálně dostupný výkon GPU, nevím, zda se smát nebo brečet. DooM a další hry, kde vývojáři opravdu věnovali pozornost optimalizacím ukazují, že když se chce, tak to jde a že výkon grafik není teorií. Hlavně se ukazuje, že to, co testujeme, není často výkon hardware, ale výkon konkrétní aplikace a test schopností jejich vývojářů. Hardware za to že nějaká hra běží špatně, nemůže. Můžeme si jen koupit prostě parametrově a potenciálem to nejlepší, co za danou cenu objektivně je a doufat, že vývojáři softwaru postupně ty věci využijí.
V současné době je tak v grafickém mainstreamu jasným králem Radeon RX 580, který proti cenově konkurenční GTX 1060 6GB nabízí mnohem vyšší grafický i výpočetní výkon jako takový (6,17TFLOPS vs 4,4TFLOPS), má lepší parametry (256-bit vs 192-bit a 8GB vs 6GB paměti). Není také žádným překvapením, že AMD staví a optimalizuje své karty výhradně pro DX12/VULKAN, zatímco GTX 1060 je architektura ještě primárně postavena na DX11. Takže ve hrách to vypadá tak, že v DX11 hrách má náskok, či drží krok s jinak výkonnější RX, GTX grafiky (kdy je to ale jedno, protože DX11 je minulost), v novějších ale výrazně více získává Radeon. A sami si odpovězte na otázku, jakých her bude přibývat a jaké hry se vyvíjí a objeví v dalších 2-3 letech, co pravděpodobně budete teď nově koupenou grafiku používat. Zda stále DX11 nebo DX12/VULKAN.
Gigabyte AORUS RX 580 XTR 8GB je pak jedním z nejlepších RX 580 modelů na trhu. S cenovkou zhruba 8 tisíc korun vč. DPH, je o něco dražší než levnější edice, nicméně zároveň není zdaleka nejdražší edicí na trhu. Z hlediska zpracování, chlazení a provozu ale patří k nejlepším. Design je subjektivní, mě se líbí má docela výrazné RGB podsvícení. Nejlepší věcí je ale rozhodně vzhledem k výkonu karty chladič, který je překvapivě tichý i v zátěži, což vzhledem k taktům a k tomu na co jsme byli zvyklí u RX 480, je obrovský posun. Ceny přitom jsou stejné, nebo spíše i nižší. V současnosti je tahle edice ale o něco hůře dostupná v obchodech v ČR, nicméně prý ke konci měsíce by to mělo být lepší.
Pokud vás tedy zaujala a uvažujete o jejím pořízení, můžeme vám tuto edici jen doporučit. Nenarazili jsme na žádný problém, nic, co by se jí fakticky dalo vytknout. Snad jen pokud chcete kartu na taktování, tak tohle už je vysoce přetaktovaný model. Většina lidí ale netaktuje a pro ty je karta jako tahle ideální. Jedna z nejlépe udělaných a nejvýkonnějších RX 580, a tedy i mainstreamových grafik obecně, na současném trhu s nevelkým příplatkem odpovídajícím plně zpracování.
Hodnocení: 95%
Za výbavu pro testování děkujeme našim partnerům:
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|