Strana 9 z 9
Všechny testy jsme prováděli bez zapnuté technologie AMD Smart Access Memory, kterou ale jinak platforma RYZEN 5000/3000 + RX 6000 na X570 plně podporuje. Z našich úvodních testů RX 6000 grafik víte, že v některých hrách dokáže docela znatelně zvýšit výkon. Nicméně v současnosti stále není aktivní v základu a musíte ji ručně zapnout. Takže s ní zatím v základu netestujeme. Ale vypadá to, že brzy ji AMD nechá zapnutou pořád, pak tedy změníme testování. Ovšem dokáže zejména Radeonům výrazně přidat v některých hrách. NVIDIA již má „BAR“ technologii na které je SAM založena také, ovšem přínos je prakticky jen u jedné hry a mnohem menší než u AMD. Zde má AMD zkrátka výhodu, že dělá tu optimalizace pro své karty na své platformě a stejných sběrnicích. Takže je v tomhle prostě dál.
Každopádně v tuto chvíli vliv SAM/BAR do výkonových testů a výsledků zatím nezapočítáváme. Stejně jako do celkových výsledků nezapočítáváme testy s Ray Tracingem. Ono totiž srovnávat AMD Radeon vs NVIDIA s RT v současných hrách kde RT efektovou jsou, je neobjektivní. Prakticky všechny hry s RT efekty vyšly už před dlouhou dobu, v základu RT efekty neměly a dostaly je poději s update a optimalizací pro RTX grafiky NVIDIA. Ty samé hry ale stále nedostaly žádnou podobnou optimalizaci pro Radeon RX 6000 grafiky, takže srovnávat za těchto podmínek výkon karet pod RT v těchto hrách?
Jedinou hrou, o které v současnosti vím, že má optimalizace pro obě značky a u obou RT efekty fungují, je Dirt 5, a tam to vypadá takhle:
Takže obecně bych v současnosti rozhodně nedělal závěry ohledně Ray Tracing výkonu. Speciálně když obecně platí, že ten téměř neviditelný vizuální efekt žere tolik výkonu, že zapínat ho nemá dnes smysl. RTX 3000 a RX 6000 obecně prostě nemají dost výkonu na smysluplný real time Ray Tracing ve hrách a je to dnes spíše marketing než skutečně užitečná technologie. Ale pokud to hry nabídnou, tak obě řady jej podporují.
Takže bez SAM/BAR a bez RT vypadá výkonové srovnání takto ve srovnání modelů, které nás přímo zajímají:
Nová RTX 3070 FE má prakticky stejný výkon jako RTX 2080 Ti, OC verze jsou pak srovnatelné spolu. Nicméně tohle je průměr. Je bohužel řada her, kde je RTX 3070 horší, speciálně v náročnějších nastaveních, kdy se projeví ten fakt, že RTX 3070 má jen 256-bit a 8GB GDDR6, zatímco RTX 2080 Ti má 352-bit 11GB GDDR6. Některé vyšší detaily u některých her si prostě s RTX 3070 nezapnete. Ani z hlediska výkonu pod RT mezi nimi není moc rozdíl. Bohužel velmi malý rozdíl je i ve spotřebě, kdy většina RTX 3070 na trhu (mimo FE verze) bude žrát jen o málo méně než RTX 2080 Ti s více pamětí.
RTX 3070 je navíc co do specifikace jádra (2944 jednotek) nikoliv nástupce RTX 2070 SUPER (2560 jednotek), ale nástupce původní RTX 2080 (2944 jednotek) a tedy i RTX 2080 SUPER (3072 jednotek 100% aktivní jádro). RTX 3070 s GA104 má fyzicky také 3072 jednotek, ale aktivních je 2944 jednotek (NV je násobí 2 kvůli tomu že jde nově o FP32 jednotky). Každopádně pokud budeme srovnávat to TURING vs AMPERE ve stejné specifikaci, tedy RTX 3070 vs RTX 2080, je mezigeneranční posun cca 20% s jen malým posunem celkové efektivity. Nic moc vzhledem k tomu, že NV zdvojnásobila počet jednotek (FP32) a přešla z 12nm na 8nm. Bude zajímavé sledovat, co dokáže AMD s RX 6700XT vs 5700XT s totožným počtem jednotek v jádře bez přechodu na novou výrobu, kdy zůstává na stejné 7nm.
Právě jen těch 8GB paměti je podle mě největší slabinou RTX 3070. Už teď existují hry, kde si některé detaily nezapnete, pokud máte jen 8GB grafické paměti. Řada her dnes používá běžně kolem 10-12GB paměti, protože tuhle grafickou kapacitu mají i nové konzole atd. Takže osadit „499 dolarovou“ grafiku nové generace jen 8GB?
Navíc podle výrobců karet je realistická dosažitelná cena za nejlacinější verze nejméně 549 dolarů, za verze jakou je Gigabyte Gaming OC, tedy normální ne-referenci, je to pak 579 dolarů. Sama NVIDIA výrobcům dodává kity GPU a paměti k výrobě za podmínek, že jsou těchto cen schopni dosáhnout. Ovšem těch inzerovaných „atraktivních“ 499 dolarů je ze strany NVIDIA prostě falešná marketingová hra, kdy i sama prodej svých FE verzí za tuhle cenu rychle zrušila. Protože věděla, že tuhle 8GB kartu nemůže oznámit za těch realistických 549/579 dolarů. Za tu cenu totiž AMD nabízí (skutečně prodává) Radeon RX 6800 16GB, což je po všech stránkách mnohem lepší karta.
AMD navíc již oznámilo Radeon RX 6700 XT za 479 dolarů. Opět, za tuhle cenu AMD na rozdíl od NVIDIA bude ty karta skutečně samo prodávat a nabízet. A dodává výrobcům karet GPU+paměti pro výrobu karet tak, aby této ceny byly schopni také dosahovat. Samozřejmě co s tím udělají vykutálení distributoři, obchodníci a skalpeři, je druhá věc. A proto dnes ani v tomhle testu grafiky nenajdete jinak normální srovnání cen a poměru cena výkonu, protože podle oficiálních cen to brát teď nejde (speciálně když jeden výrobce si je nerealisticky vymýšlí) a podle reálných cen v obchodech …. no, akorát bychom se zase naštvali …
Nicméně RTX 3070 s výkonem RTX 2080 Ti (alespoň někde, než dojde paměť) je i za těch realističtějších 549/579 dolarů pochopitelně mnohem lepší nabídka než původní RTX 2080 Ti za 1200 dolarů. Jenže konkurence na trhu je o něco dál. Osobně mě nejvíce vadí jen těch 8GB paměti, kdy obecně bych dnes novou kartu nové generaci s jen 8GB paměti za víc jak 300 dolarů vážně nekoupil.
Gigabyte a jeho Gaming OC edice RTX 3070, což je stejné provedení chladiče, v jakém jej Gigabyte nabízí i na Radeon RX 6000 a dalších RTX 3000 kartách, je obecně dobré. Tiché, výkonné, nepřerostlé. A cenově je to vždy jedna z dostupnějších edic, kdy okázalejší AORUS edice stojí o poznání víc. Nemám vlastně co vyčítat Gigabyte jako takovému. Nicméně v této podobě také ukazuje, jak moc jsou marketingové RTX 3070 FE edice vzdáleny v mnoha směrech běžné realitě běžných RTX 3070 karet, které budeme jako zákazníci na trhu mít. Jako taková v současné situaci by určitě potěšila kde koho, jinak ale za podobnou cenu v normální situaci by Radeon RX 6800 16GB byla mnohem lepší kartou. A Gigabyte ji má ve stejné Gaming OC edici také ;).
Za zapůjčení RTX 3070 karet děkujeme našemu čtenáři
Za výbavu pro testování pak děkujeme našim partnerům:
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|