Strana 2 z 11
- Gigabyte GeForce RTX 3080 Ti GAMING OC 12G
– Grafická karta a TESTY
Začněme jako obvykle balením a představením karty. Gigabyte svůj styl balení už pár let nezměnilo, tedy alespoň u svých základních Gaming OC sérií, které se drží jednoduchého a osvědčeného. A nic proti tomu nelze namítat :).
Samotná karta je velká, jak se od 350-370W grafiky dá asi očekávat. Nutné chlazení prostě něco měří. Nejde ale o vyloženě extrémní edici, takže Gigabyte se to snažil udržet v „rozumných“ hranicích. I tak počítejte, že do některých kompaktních skříní se vejít nemusí. Karta má 320mm délku, a hlavně 130mm šířku. Zabírá pak 2,7 slotu (takže 3).
Většina toho je tvořena velkým pasivem s obří měděnou základnou s heatpipe. Nad ním jsou tři velké axiální ventilátory. Jeden přední má 80mm, další dva jsou 90mm a točí se proti sobě. Samozřejmě mají i režim 0dB, takže do cca 50°C teploty GPU se ani neroztočí a karta je chlazena zcela pasivně. Zadní strana je kryta velkým kovovým backplate s malými průduchy. Přepínač režimu S-mode a P-mode, které ovlivňují nastavení otáček ventilátorů, je na horní hraně vpředu.
Karta je vybavena 2x 8-pin napájením, má nastavené napájení na 350W až 370W proti FE verzi na 350W. Karta má jen velmi malé RGB podsvícené logo na boku, jinak Gigabyte u této edice vypustil svítící a blikací orgie, které tak zůstávají jen u AORUS série :). Každopádně nastavení taktů, chladiče a RGB lze provádět klasicky přes AORUS Engine aplikaci, která je k dispozici na stránkách výrobce.
Karta má jinak ve výbavě a technicky vše, co nabízí samozřejmě RTX 3000 série. Tedy DP 1.4, HDMI 2.1, na všem podporováno Adaptive Sync a G-SYNC. Jak už víte, překvapivě NVIIA vyřadila z výbavy Type-C konektor, který měla RTX 2000 série, takže výrobci jej nadále nenabízí. GB servíruje 3x DP 1.4 a 2x HDMI 2.1. A všechny další technologie s touto generací grafik spojené (Ray Tracing, DLSS, akcelerace AI, atd).
Tohle je první recenze/TEST, který vzniká na zcela nové sestavě, a hlavně skladbě testů. Starší sestavu/skladbu jsme používali více než rok. Nyní přišel čas vše pořádně aktualizovat (obvykle bychom tak činili každých několik měsíců, ale vzhledem k situaci s dostupností karet a nutností jejich testování to nebylo příliš důležité). Takže jsme nasadili nové hry, aktualizované na nejnovější verze, nejnovější ovladače atd. Výsledky by tak měly být docela dost rozdílné proti staré sestavě a mnoha výsledkům a recenzím, které vznikají na starých testech
V sestavě jsme udělali ale jen minimální změny. Zůstal AMD RYZEN 5950X procesor se stejným aktivním PBO režimem. Vyměnili jsme desku za novější ASUS ROG CrossHair DARK HERO X570 variantu a také jsme změnili paměti za agresivnější rychlé modely, přenastavené na DDR4 3800MHz CL17 nastavení. A udělali pár drobných vylepšení, pokud jde o chlazení atd. Nicméně v případě sestavy vlastně celkově žádné velké změny nejsou. Hlavní změna se týká testovaných her a jejich nastavení. Tady je všechno nové.
Testujeme také prakticky výhradně nereferenční modely, tedy s výjimkou některých Radeon karet, které ovšem jsou/byly dostupné běžně v obchodech i v těch referencích. U NVIDIA jsme vyřadili z testů všechny tzv. „FE edice“ a nahradili je standardními OC nereferencemi. Důvodem je to, že NVIDIA svými FE edicemi, které normálně v obchodech nekoupíte, manipuluje s recenzemi a výsledky testů. FE edice jsou totiž ve skutečnosti speciálně vyladěné luxusní OC modely, které mají jeden z nejvyšších výkonů, vyšších než skutečné reference a běžné levnější edice. Ovšem mají nejnižší spotřebu a také uváděnu nejnižší cenu. Jenže realitou je, že v obchodech jsou výhradně dostupné nereferenční modely, které mají buď nižší, nebo když už podobný výkon, tak vždy s mnohem vyšší spotřebou a mnohem vyšší cenou. NVIDIA FE edice vůbec nereprezentují skutečnou realitu NVIDIA karet, které jsou nám v obchodech a PC skutečně nabízeny a prodávány. Těmi jsou vždy nereferenční OC edice, které mohou mít podobný, ale často spíše i nižší výkon než FE, ovšem vždy prostě žerou více a hlavně stojí více.
U AMD takový problém není, reference AMD RX 6000 se běžně prodávají. Navíc nereference jsou většinou skutečně OC edice, tedy jsou vždy výkonnější než reference, a rozdíl ve spotřebě tomu odpovídá. Z hlediska testování jsou to tedy skutečně reference, čímž NVIDIA FE modely rozhodně nejsou. Nicméně snažíme se obecně používat (pokud máme možnost a seženeme) pro testování tedy běžně prodávané edice jednotlivých karet, v testu tedy používáme následující modely AMD Radeon:
- Sapphire NITRO+ RX 580 OC 8GB
- ASUS ROG STRIX VEGA 64 OC 8GB
- Gigabyte GAMING RX 5500 XT 8GB
- Sapphire PULSE RX 5600 XT 6GB
- Gigabyte AORUS RX 5700 XT OC 8GB
- Gigabyte EAGLE RX 6600 8GB
- Sapphire PULSE RX 6600 XT 8GB
- AMD Radeon RX 6700 XT 12GB
- AMD Radeon RX 6800 16GB
- AMD Radeon RX 6800 XT 16GB
- AMD Radeon RX 6900 XT 16GB
V případě NVIDIA grafik jsou použity následující modely:
- ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB
- PALIT StormX GTX 1660 SUPER OC 6GB
- ASUS ROG STRIX GTX 1080 Ti 11GB
- MSI VENTUS RTX 2060 6GB
- MSI Gaming X RTX 2080 Ti 11GB
- ASUS ROG STRIX RTX 3060 12GB OC
- EVGA XC Gaming RTX 3060 Ti 8GB
- Gigabyte Gaming OC RTX 3070 8GB
- EVGA XC3 Ultra RTX 3070 Ti 8GB
- ASUS ROG STRIX RTX 3080 10GB OC
- MSI Gaming X TRIO RTX 3090 24GB
Samozřejmě používáme Windows 10 Professional x64 s nejnovější aktualizací. Nainstalovali jsme nejnovější verze testovaných her a samozřejmě nejnovější verze ovladačů AMD Radeon Software a NVIDIA GF. Jako obvykle testujeme s každou grafickou kartu každé měření 3x a výsledkem je průměr tří měření (v grafu zaokrouhlený na celé číslo). Testujeme nyní 8 her, každou ve 3 rozlišeních, což znamená že pro každou kartu děláme 72 jednotlivých měření. Testujeme obvykle na nejvyšší detaily včetně vyhlazování. A snažíme se vybrat hry tak, aby byly zastoupeny nejběžněji se vyskytující herní engine, na kterých běží i řada jiných her s podobnými výkonovými a technologickými požadavky. Netestujeme technicky zastaralé hry, ačkoliv jde o velmi hrané tituly jako CS GO, DOTA apod. protože nedokáží architekturu a výkon nových GPU využít. Všechny testy jsou také již s aktivním sBAR/SAM režimem.
A jaký je výkon karty v praxi? Podívejme se na pár testů …
|