Strana 2 z 10
Gigabyte a jeho GAMING OC edice nejsou nejvyššími modely v řadě, jsou spíše středním modelem. Firma má i luxusnější varianty. Nicméně cenově jsou postaveny solidně a nejsou sice za ty doporučené ceny, ale nejsou o moc dražší. To prakticky platí o všech edicích, kdy Gigabyte nabízí Gaming OC provedení u AMD RX 7000 i NVIDIA RTX 4000 série. Jeden z mála výrobců, který prakticky identické provedení karet nabízí v obou konkurenčních řadách.
Balení obou edic je nepřekvapivě podobné.
I když RTX 4070 a 4070 Ti jsou karty založené na stejném čipu se stejnou 192-bit sběrnicí a 12GB paměti, protože má 4070 Ti plně aktivní ten čip na vyšším taktu, má i vyšší TDP. Podstatně vyšší, na 285W proti 200W u 4070 s méně aktivními jednotkami na nižším taktu. A to znamená, že 4070 Ti má větší chladič.
Konkrétně tedy délka karty je 336mm, má 2,8 slotu a 1,48kg. Ačkoliv designově vypadají podobně, je 4070 verze menší s 300mm délky, ale má také 2,8 slotu, i když díky menšímu pasivu je lehčí s 1,23kg.
Obě karty mají tedy 3 ventilátory, kdy ten prostřední se točí proti těm dvěma krajním. 4070 Ti verze má však 3x 100mm, 4070 „jen“ 3x 90mm. Obě karty mají ale ten přepínač jejich režimu (OC, SILENT). Obě karta mají také stejný 16-pin Gen5 napájecí konektor. Obě mají také RGB podsvícení logy atd.
Výstupy pak nabízí 3x DP1.4 a 1x HDMI 2.1, což je překvapivě zastaralé vůči konkurenčním RX 7000 kartám, které mají DP 2.0 a HDMI 2.1a, a umožňuje jim to podstatně vyšší Hz ve vyšším rozlišení apod. A u některých monitorů tak už nemůžete některé režimu s NV kartami prostě provozovat. Naštěstí pro většinu uživatelů to nebude problém, ale je divné, že NV prostě tu starou verzi DP/HDMI použila.
NVIDIA jinak tradičně nabízí širokou SW podporu a technologie. I tato architektura má stále speciální AI akcelerační jednotky a RT jednotky, samozřejmě nově posílené a vylepšené. Nechybí tedy podpora Raytracingu, DLSS včetně exkluzivní DLSS 3.0 atd. Karta podporuje G-Sync, ale samozřejmě u většiny monitorů dnes narazíte jen na FreeSync, který si NV „ukradla“ pro sebe a označuje jej G-Sync, i když ve skutečnosti jde stále jen o FreeSync. Nicméně funguje to ok.
- Testy a testovací sestava
Samozřejmě novou generaci grafických karet nebudeme testovat na naší staré sestavě, ale máme novou. Takže všechny testy jsou nové, na nových ovladačích, hrách a jejich updatech atd. Testovací sestava osahuje:
Testujeme tři základní rozlišení, tedy 1920x1080, 2560x1440 a 3840x2160. Všechny hry v maximálních detailech a pokud není řečeno jinak tak v nativním rozlišení (tedy bez FSR či DLSS, které rozlišení dynamicky snižují) a bez Ray tracingu. U všech karet je také aktivní AMD Smart Access Memory alias Resizable BAR, který je na rozdíl od AM4 platformy u AM5 platformy zapnutý ve výchozím stavu automaticky. Nemusíte jej tedy zapínat sami. Samozřejmě tato technologie má přínos různý u AMD i NV či Intel, ale obvykle již přínos má prakticky a je tak na stávajících platformách Intel a AMD aktivní v základu vždy.
Kvůli zjednodušení a přehlednosti grafů uvádíme jen hodnotu průměru FPS, který je vypočítám průměrem tří měření ve stejné 120s sekci hry. Nastavení a vše jsou pro všechny testované karty stejné. Takže jak si vedou naše karty?
|