Strana 2 z 11
Začněme představením grafické karty samotné. Balení nové Gigabyte RTX 4090 Gaming OC je obrovské, což dává tušit, co je uvnitř.
Největší grafická karta, kterou jsem kdy testoval. S rozměry 340 x 150,2 x 75,2mm (4 sloty) a hmotností 1,96kg, jde o naprostého giganta, který se do mnoha i relativně běžných PC skříní prostě fyzicky ani nevejde. Takže na to si dejte pozor.
PCB karty je přitom překvapivě malé, má jen nějakých 24cm na délku. Všechnu tu hmotnost a velikost dělá pasiv a obří 110mm ventilátory. Zkrátka tahle karta je stavěna na více než 600W TDP, kdy to je limit, na který GB umožňuje při taktování jít. A na to zkrátka musí být chlazení postaveno. Proto ty rozměry.
Jinak má ale standardně dva profily skrze přepínatelný BIOS. Tzv. OC, ve kterém má 2535MHz boost (reálně až 2745MHz v praxi) a pak SILENT BIOS, kdy dodržuje víceméně FE takty NVIDIA, tedy 2525MHz boost, což je v praxi něco kolem 2730MHz. Zkrátka minimální rozdíl z hlediska taktů a výkonu, ale je zde dost velký rozdíl ve profilu řízení otáček ventilátorů, a tedy co do hlučnosti chladiče, což si ukážeme. Samozřejmě v klidových stavech je karta bezhlučná, protože ty 3 ventilátory se neroztočí, dokud teplota na GPU nepřekročí zhruba 45 - 50°C.
Karta má ten nový 16-pin PCIe Gen5 napájecí konektor. Oficiálně se jmenuje (12VHPWR), kde je 12napájecích pinů a 4tzv. komunikační. Jde o nový standard, který inicializovala a spoluvytvořila NVIDIA a Intel. Ač je tento nový konektor fyzicky mnohem menší než klasický 8-pin, je stavěná pro 650W a inteligentní řízení spotřeby. Současné 8-pin mají oficiálně jen 150W. Nicméně nový konektor a zejména ty 4 komunikační piny jsou stavěné pro využití až s ATX 3.0 verzí napájecích zdrojů. Ty mají ovšem zpoždění a na trh dorazí reálně až během 2023. Takže NVIDIA přidává ke všem kartám svou redukci ze 4x 8-pin na ten jeden 16-pin, což není z mnoha důvodů ideální. Takže pozor na to a vše dobře připojte a nenamáhejte konektory a jejich okolí nějakým ohýbáním apod. Což se snadno řekne, hůře udělá speciálně u tak obřích karet jako je RTX 4090.
Výstupy pak nabízí 3x DP 1.4, 1x HDMI 2.1, což je překvapivě zastaralé vůči konkurenčním RX 7000 kartám, které mají DP 2.0 a HDMI 2.1a, což umožňuje podstatně vyšší Hz ve vyšším rozlišení apod. V praxi by to ale dnes u běžných 4K neměl být ještě problém, nicméně je divné, že nejdražší karta na trhu nové generace, má starou generaci výstupů. NVIDIA jinak tradičně nabízí širokou SW podporu a technologie. I tato architektura má stále speciální AI akcelerační jednotky a RT jednotky, samozřejmě nově posílené a vylepšené. Nechybí tedy podpora Raytracingu, DLSS včetně exkluzivně nové exkluzivní DLSS 3.0 atd. Karta podporuje G-Sync, ale samozřejmě u většiny monitorů dnes narazíte jen na FreeSync, který si NV „ukradla“ pro sebe a označuje jej G-Sync, i když ve skutečnosti jde stále jen o FreeSync. Nicméně funguje to ok. Gigabyte pak ke kartě dodává vlastní sadu aplikací, včetně té pro monitorování, taktování a přepínání RGB podsvícení.
- Testy a testovací sestava
Samozřejmě novou generaci grafických karet nebudeme testovat na naší staré sestavě, ale máme novou. Takže všechny testy jsou nové, na nových ovladačích, hrách a jejich updatech atd. Testovací sestava osahuje:
Testujeme tři základní rozlišení, tedy 1920x1080, 2560x1440 a 3840x2160. Všechny hry v maximálních detailech a pokud není řečeno jinak tak v nativním rozlišení (tedy bez FSR či DLSS, které rozlišení dynamicky snižují) a bez Ray tracingu. U všech karet je také aktivní AMD Smart Access Memory alias Resizable BAR, který je na rozdíl od AM4 platformy u AM5 platformy zapnutý ve výchozím stavu automaticky. Nemusíte jej tedy zapínat sami. Samozřejmě tato technologie má přínos různý u AMD i NV či Intel, ale obvykle již přínos má prakticky všude.
Kvůli zjednodušení a přehlednosti grafů uvádíme jen hodnotu průměru FPS, který je vypočítám průměrem tří měření ve stejné 120s sekci hry. Nastavení a vše jsou pro všechny testované karty stejné. Takže jak si vedou naše karty?
|