Strana 1 z 3
- Grafické karty 2018 aneb co se povedlo
a nepovedlo na poli AMD, NVIDIA a Intel grafik
Na rovinu, rok 2018 byl z hlediska nás zákazníků nejhorší rok v historii grafických karet. Povedlo se vůbec něco?
Počítačovému hardware se naplno věnuji prakticky od roku 2000 a musím říci, že si nepamatuji horší rok a horší situaci na trhu s grafickými kartami pro nás zákazníky, než byl skončený rok 2018. Zejména jeho první polovina byla prostě naprosto otřesná, protože se nedala koupit za rozumné peníze rozumná grafická karta. Vůbec. To ale byla jen část problému, druhá spočívala v tom, za kolik a na co se ty miliony karet, které výrobci chrlili, používaly. Pálení obrovského množství energie pro „těžbu“ neexistujících digitálních měň, jejichž ceny narostly do neuvěřitelných výšek, aby v druhé polovině roku všechno spadlo na zlomek cen. A co zůstalo? Obrovské množství zbytečně propálené elektřiny, obrovské množství zbytečně zničeného a dále nevyužitelného a nevyužívaného hardware a materiálu. A mizerný rok pro ty, kteří si chtěli prostě jen postavit počítač za normální peníze.
První polovina roku 2018 byla opravdu děsivá. Pokud jste si chtěli koupit normální grafickou kartu, tak jste zjistili, že za RX 580, která by normálně měla stát 6000 korun, jste najednou museli zaplatit 10 až 16 tisíc korun, v extrémech dokonce ceny šplhaly k 20 tisícům! Ceny bazarových ojetých RX 480 se šplhaly ke stejným částkám. Šílené! Jako běžný zákazník, kterých chtěl jednu kartu, jste ani za tyhle peníze neměli prakticky šanci v obchodě kartu koupit. Většinu z nich si totiž rozebrali ve velkém těžaři a překupníci a karty se prodávaly hned i po desítkách kusech na zákazníka. AMD i NVIDIA nedokázaly vymyslet funkční systém, aby se herní grafiky prodávaly za normální ceny hráčům a nekončily v rukách těžařů. AMD se sice snažilo udělat ty zajímavé balíčky obsahující i další hardware, které ale tvořily omezené počty a samozřejmě se nelíbili distributorům a prodejcům, pro které byl prodej karet těžařům jednodušší a mnohem výnosnější. Někteří se ptali, proč AMD a NVIDIA jednoduše zásadně nezvýší výrobu GPU, aby uspokojily poptávku.
Ani v jednom případě to však nešlo, protože nebyl problém jen ve výrobě samotných GPU, jako i v dostatku potřebných pamětí, které samy o sobě ystoupaly v roce 2018 na neuvěřitelné ceny, a byly bezmála 3x dražší než před 2 lety. Právě cena pamětí tak znamenala další tlak na vyšší ceny grafik samotných. AMD i NVIDIA před 2 lety vydaly na trh modely za určité doporučené ceny, které však díky zdražení výroby čipů obecně a zejména pamětí, prostě byl problém vůbec splnit. Hlavně u levnějších grafik, kde jsou menší marže, je 2,5násobné zdražení paměti zásadní problém.
AMD navíc mělo špatné zkušenosti s předchozí těžební mánií, na které prodělalo, protože právě když zvýšilo výrobu žádaných R9 280/380 a RX 480/470, tak poptávka skokově opadla a AMD zbylo v ruce obrovské množství obtížně udatelných grafik. Právě díky této zkušenosti AMD nenavýšilo nijak zásadně výrobu grafik, takže mnozí výrobci RADEON karet často neměli i týdny co prodávat, protože kompletně vyprodaly vše a další čipy pro další karty prostě nebyly. AMD se tak po skokovém opadnutí poptávky a ukončení těžařské mánie v polovině roku 2018, nemuselo potýkat s obrovskými skladovými zásobami a bez problémů se výrobně vyrovnalo s návratem situace do normálu. To naopak NVIDIA, která výrobu GPU rapidně navýšila a musela řešit přebytky GTX 1000 série, což vyústilo v nezvládnutém ukvapeném vydání nových RTX 2000 grafik. Ty totiž posloužily jako tlak na výrobce grafik, kdy NVIDIA podmínila dodávky alespoň nějakých čipů pro RTX 2000 tím, že výrobci současně odeberou velké množství starších karet. Proto byly RTX 2000 ohlášeny a uvedeny dlouho před tím, než prakticky byly hotové a fyzicky dodané do obchodů. NVIDIA přehrála problém na výrobce karet. TURING, který PASCAL nahrazuje, tak střídá starou generaci po více než 2,5 roce, což je absolutně nejdelší období mezi generacemi a stále ještě není konec, protože mainstream, tedy absolutní většina GPU, pokračuje stále se starou generací i v roce 2019.
A když jsme u nových grafik jako takových, tak rok 2018 byla velkým zklamáním jak ze strany AMD (dle očekávání), tak hlavně ze strany NVIDIA (to se nečekalo), kdy nová 12nm TURING RTX 2000 série je jedna z nejhorších nových generací grafik v celé historii NVIDIA z mnoha úhlů pohledu. Zejména pokud jde o ceny, kdy se nás NVIDIA snaží přesvědčit, že mainstream teď znamená 10 tisíc, vyšší mainstream skoro 20 tisíc a high end začíná až na 32 tisících za jednu grafiku.
Nutno říci, že AMD si vzhledem k omezeným kapacitám a rozpočtu (který je tak desetinový proti NVIDIA) vede více než dobře. Naprosto fantasticky si vede na poli procesorů a skvěle si vede na poli grafik, kdy její současné generace jsou velmi úspěšné (zejména na poměry AMD). Během roku 2018 se podílově AMD výrazně zlepšilo a je v nejlepší kondici v podstatě od doby, kdy bývalé vedení AMD grafickou divizi seškrtalo téměř k smrti. To vyústilo v současný stav věcí, kdy na trhu nejsou produkty, které by normálně ATI/AMD vytvořilo. Z té bídy prakticky na koleni se zlomkem rozpočtu, který měla NVIDIA na své GTX 1080/1080Ti apod. vytvořilo AMD ultra univerzální VEGA grafiky, které jsou výrazně úspěšnější, než několik generací podobných RADEON produktů před nimi. AMD s nimi úspěšně zabodovalo v HPC segmentu, je dvorním dodavatelem pro drahé Apple počítače atd. Celkově však AMD celý rok 2018 pojalo jako přípravu na rok 2019, kdy největším příslibem je fakt, že financování grafické divize RADEON se vrátilo na úroveň toho, kde bylo před seškrtáním před rokem 2014. Není to ideální stav, protože současně je stále několikanásobně chudší než NVIDIA, ale pořád je to výrazné zlepšení. AMD má opět funkční druhý team na tvorbu GPU, a soustředí se na vývoj hned několika čipů, kdy první vlaštovkou z nové generace bude 7nm NAVI, kterou AMD brzy poodhalí (nemluvě o 7nm VEGA 2, kterou AMD již ukázalo).
AMD je také velmi úspěšné, pokud jde o integrované grafiky, kdy má stále nejlepší integrovaná řešení na trhu v procesorech, současně slaví velký úspěch se svou platformou pro Xbox a PlayStation, ze kterých prakticky udělalo herní x86 PC s RADEON GPU a AMD CPU a má 99,9% jistotu, že bude dodávat CPU i GPU pro novou generaci. Současně však stejně jako NVIDIA musí počítat s konkurencí ze strany Intelu. Pro AMD je to navíc osobnější, kdy šéf grafické divize přestoupil na tu samou pozici do Intelu, což byla velká a krajně neobvykle hladce vyřešená záležitost. A nebyl jediným člověkem z grafické divize AMD, kterého Intel přetáhl. Na druhou stranu se chce říci, že grafická divize AMD potřebovala zásadní změny a dost možná i tu výměnu lidí a zatím to vypadá, že AMD je na dobré cestě. Bohužel v roce 2018 to bylo produktově slabší, jedinou skutečnou novinkou byla mobilní menší VEGA, která prakticky zůstala jen v APPLE počítačích, zajímavé spojení VEGA s Intel procesorem na KABY LAKE-G se skoro nikde neobjevilo (přestože jde o ideální základ pro 90% notebooků), a tak pro nás jako hráče byla nakonec jedinou desktopovou novinkou Radeon RX 590, který však reprezentuje jen 12nm revizi a vylepšení stávajícího 14nm POLARIS (RX 580 a RX 480), což vyústilo v trochu vyšší výkon za trochu vyšší cenu. AMD však v roce 2018 předvedlo vůbec první 7nm GPU v podobě VEGA 20 a přislíbilo 7nm herní NAVI generaci, kdy obojí bude prezentováno zkraje roku 2019 a to jsou tedy ty produkty, na kterých grafická divize AMD v roce 2018 pracovala především.
Nejzajímavější zprávou roku je tak možná oznámení společnosti Intel, že se opět pustí do výkonných samostatných herních i výpočetních grafik a první představí v roce 2020. Vzhledem k tomu, že Intel na to přetáhl spousta lidí z grafické divize AMD, je tento nejnovější pokus Intelu o vstup na klasický grafická trh vnímán jako zatím nejvážnější a pravděpodobně to poprvé dotáhne k opravdu reálným produktům. První z nich bude nová generace integrovaných grafik Intel pro 10nm procesory (2019) následovaná v roce 2020 samostatnými kartami a velkými GPU. AMD a NVIDIA se tak dočkají velké konkurence, kdy bát se musí zejména NVIDIA, protože Intel jistě bude využívat své pozice. Stejně jako blokuje AMD na OEM trhu, může blokovat dnes na OEM dominantní NVIDIA, která je s Intel CPU běžně kombinována. Intel jistě bude preferovat kompletní vlastní platformu, což může kromě něj nabídnout jen AMD. NVIDIA vlastní výkonná CPU pro počítače nemá. Nicméně na to, jaké budou grafiky Intel si ještě 2 roky počkáme, avšak v roce 2018 začal naplno jejich vývoj.
A tak jedinou skutečnou grafickou novinkou a novou generací pro nás běžné uživatele PC, je 12nm TURING RTX 2000 od NVIDIA. A hlavním lákadlem má být realtime RayTracing pro hry, tedy okrajová věc bez šance na výrazné rozšíření v dohledné době. Bohužel RTX 2000 jsou současně velkým rozčarováním a tím se dostáváme tedy k hodnocení nejlepších a nejhorších grafických karet roku 2018 …
|