Strana 3 z 23
- ATI Radeon HD 5000 – Technologie a DX11
Nová generace grafik nás samozřejmě posouvá opět o něco dále. Pro ATI je HD 5000 řada jasnou evolucí proti HD 4000. V současnosti se dostáváme již ke 40nm výrobě, kterým je jádro RV870 vyráběno. AMD je první, které 40nm jádro představilo a uvedlo na trh a to už dokonce před skoro půl rokem, kdy jím bylo RV740 na DX10.1. Dnes uváděné RV840 je tak vlastně druhou generací 40nm jádra a je tím vůbec nejpokročilejším grafickým jádrem současnosti.
Samotné karty pak využívají pouze nejmodernější GDDR5 paměti, které od generace HD 4000 také pořádně zrychlily. AMD vsadilo už u HD 3000 řady na kombinaci mainstreamové 256bit sběrnice a rychlých pamětí a výsledkem jsou vysoké propustnosti za velmi přijatelných výrobních nákladů. Vyrobit PCB s větší sběrnicí je nejen výrazně dražší, ale také náročnější. AMD tedy i u HD 4000 pokračuje v tradici vysokého výkonu v minimalistických parametrech za nízkou cenu.
Klíčovými vlastnostmi nové generace grafik ATI Radeon HD 5000 je několik věci. Prvním z nich je samozřejmě DirectX 11 a plná podpora se vším všudy. Karta je také optimalizována na DX10 a DX11 aplikace, pro starší DX9 pak poskytuje dost výkonu pro hraní ve vysokých detailech. AMD kladlo důraz na vysoký výpočetní výkon vzhledem k nasazení OpenCL a DirectCompute11 GPGPU technologií. Ty jsou standardizovány a nejedná se tedy o žádné STREAM/CUDA nestandardní technologie a prostředí s omezeným rozšířením i možnostmi. Nechybí ani řada nových technologií.
DirectX 11 a jeho podpora je klíčovou záležitostí nové generace grafik vůbec a samozřejmě i ATI Radeon HD 5000. DX11 bude dostupné jak pro VISTA tak Windows 7, a není to záležitost jen pro hry a grafiky.
DirectX 11 přináší řadu novinek a mezi ty nejcennější patří multi-threading a tedy optimalizace pro vícejádrové procesory, či grafiky. Právě kvůli této technologii je přechod vývojářů na DX11 poměrně rychlý.
Samozřejmě nechybí i řada dalších vylepšení, jako je Tesselace a nové instrukce s novými efekty.
DirectX11 hry se představí opravdu záhy. Prvním větším titulem bude DIRT2 na konci letošního roku a také STALKER, které doplní ještě patch pro BattleForge (což je nativní DX10 hra), ty ale určitě nebudou plně využívat všech výhod DX11 - Významným DX11 titulem má být ale Aliens vs Predator, který je na DX11 postaven přímo a přijde už v Q1 2010.
Samozřejmě to neznamená, že by najednou vývojáři zapomněli na majitele DX9 karet, z více stran slyšíme názory, že je daleko jednoduší udělat hru v DX11 a pak to pro DX9 prostě osekat. Dává to smysl, protože je vždycky jednodušší řezat, než přidělávat ;). DX11 je obecně velmi kladně přijímáno, není totiž jen pro DX11 grafiky a tak se rozhodně nebude opakovat situace s DX10, který zkrátka většina vývojářů vynechala.
Podrobněji o tom, co přináší DirectX 11, jsme si podrobně povídali v tomto článku:
|