Strana 9 z 11
Začněme u výkonu grafických karet. Otestovány máme aktuální grafické karty v aktuálních testech s aktuálními ovladači. A jak si tedy celkově výkonově karty stojí?
Ve FullHD rozlišení jsme otestovali všechny grafické karty. V testu máme i duální Radeon R9 295X2, ale ten je tam spíše pro zajímavost a pro to, že je stále nejvýkonnější grafikou "na trhu", aktuálně už se neprodává a tento měsíc dorazí mnohem výkonnější nástupce. Takže se soustřeďme na ostatní karty.
Ve FullHD jsou tradičně velmi silné grafiky NVIDIA, které těží z vysokých frekvencí a faktu, že AMD grafiky jsou častěji omezovány výkonem procesoru a dalšími "bottlenecky" zejména pod DX11. Novější DX12 už to řeší lépe. Přesto nejvýkonnější jedno-jádrovou grafikou je i tady dnes již AMD Radeon R9 FURY X.
Z testů vyššího a dnes již velmi častého rozlišení 2K, vynecháváme low end grafiky. NVIDIA karty tady začínají díky svým slabším parametrům a nižšímu výpočetnímu výkonu ztrácet výrazněji. Procesor zde už karty neomezuje tolik jako v nízkém FullHD rozlišení a tak to není problém pro AMD ani pod DX11.
Již poměrně s výrazným náskokem vede AMD Radeon R9 FURY X.
4K rozlišení je hodně náročné, ale rozhodně bych netvrdil, že nejde se současnými grafikami provozovat. Dobře optimalizovaná hra může vypadat velmi dobře a stejně si ji bez potíží ve 4K na současných kartách zahrajete. V tomto rozlišení už se naplno projevují všechny parametry grafik a skutečné možnosti a schopnosti a tady opravdu výrazně se ukazují slabiny NVIDIA grafik, které se propadají dost hluboko pod karty AMD, kterým v méně náročných nižších rozlišeních a nastaveních stačí.
GTX 980Ti se propadá dokonce za ořezaný Radeon R9 FURY bez X a musíte ji dost nataktovat, aby stačila referenčnímu Radeon R9 FURY X, který zcela jednoznačně dokládá, že AMD je výrobcem nejvýkonnější dvoujádrové, i jednojádrové grafické karty.
Pro zajímavost ještě uvedu reálný výpočetní výkon grafických karet. Pokud někoho překapuje pozice některých modelů v nových lépe optimalizovaných a technicky pokročilejších hrách, pak by tohle mohlo ledacos vysvětlit:
Hodnoty výkonu v GFLOPS, zejména v SP režimu využívaném primárně, nejsou žádná teorie, ale skutečný reálný dostupný výkon každé karty (samozřejmě u her budou ještě nějaká ta % výkonu znamenat i další parametry, například velikost paměti apod.). To jak a kolik ho vývojáři využijí, je ovšem otázka samotných vývojářů her a optimalizací jejich her. V poslední době, kdy se ukázalo, že už DirectX 11 je značnou brzdou a omezuje zejména AMD grafiky, se na optimalizace hledí více a DirectX12 také více využívá dostupného výkonu, který byl doteď ignorován. Takže pokud se někdo diví pozici GTX 980Ti v DX12 hrách, kdy je tahle kata na úrovni Radeon R9 390X, a GTX 980, která se propadá pod R9 390, tak to je vlastně správná pozice. Pokud by vývojáři využívali maximálně skutečný dostupný výkon, který jednotlivé grafiky nabízejí, pak by to přesně odpovídalo. Ano, je to neuvěřitelné, ale NVIDIA by měla až pátou nejvýkonnější grafiku a nedokázala by s GTX 980Ti překonat ani starší generaci Radeonů ... Bohužel to ale také ukazuje, kolik výkonu je vývojáři her nevyužíváno, přitom za něj platíme a také karty živíme energií zbytečně ... snad se to zlepší.
Co to znamená z pohledu cen a výkon?
|