Strana 3 z 3
- Závěr a hodnocení grafického roku 2020
Obecně z hlediska posunu výkonu, alespoň oficiálních cen a vůbec technologických novinek, byl rok 2020 na poli GPU opravdu zajímavý. Jak už jsem napsal v úvodu, za jednu z nejdůležitějších zpráv roku pro všechny, považuji návrat AMD do stavu plné konkurenceschopnosti vůči NVIDIA. Což bylo dokázáno vydáním herních RX 6000 grafik a také výpočetního Mi 100. AMD tedy dokázalo, co slíbilo. Dokonce spíše předčilo očekávání. Hlavně ale věci od teď půjdou ještě lépe.
NVIDIA ví, že se bude muset více snažit. RTX 3000 nejsou špatné karty, ale rozhodně nejsou udělané s hlavním důrazem na hráče. Ale jsou rozhodně zajímavější než RTX 2000, speciálně ceny (alespoň ty oficiální) jsou výrazně lepší, což je proto, že prostě existuje konkurence ze strany AMD. Bohužel, jak všichni dobře víme, všechno se to nějak pokazilo.
- Zklamání roku: Ceny a dostupnost grafických karet
Tady není asi o čem diskutovat. Ty krásné nové grafické karty za ty docela solidní oficiální ceny jsou opravdu hezké, bohužel za současné situaci pro mnohé existují jen na papíře. Speciálně pro nás v ČR, kdy jsme až na samém konci distribučního řetězce. Kombinace rekordní poptávky, obnovené nesmyslné digitální těžby a nemožnosti jen tak navýšit výrobu, znamenalo, že karty prostě běžně dostupné nejsou. Jsou země, kde je to o něco lepší, ale ideální to není nikde. A je bohužel možné, že ideální to ještě delší dobu nebude. Speciálně když na cestě jsou další nové GPU produkty, což tlak na výrobu ještě navýší. AMD s NVIDIA mají velmi málo možností, jak s tím něco udělat, protože obě firmy jsou závislé na prakticky jediném dodavateli. NV vyrábí u SAMSUNG, AMD u TSMC a nemají další možnosti, jak s objemem výroby natož s cenami něco udělat.
Právě ceny podle mě budou problém. Vzhledem k vytížení výroby, obecnému zdražení výroby a všeho včetně dopravy, jsem byl varován, že ceny z roku 2020 nebude možné udržet. Jinými slovy, bude nejspíše ještě hůř. Alespoň do doby, než poptávka opadne a nabídka bude vyšší. Jinými slovy, v současnosti se zákazníci perou o grafiky, namísto aby se výrobci prali o zákazníka. A to je pro nás špatný stav věcí. Dnes prakticky mnozí nevybíráme kartu, jakou chceme, ale bereme cokoliv, co je k sehnání bez ohledu na značku a často i cenu. To prostě není dobrá situace a dost nám to zkazilo jinak produktově nejzajímavější a konečně konkurenční rok na poli GPU za dlouhou dobu.
- Dobrá zpráva: Vývoj bude pokračovat, hlavně výkonných GPU!
Nicméně je zde i pozitivní úhel pohledu. Rekordní zájem o výkonná GPU, důraz na vývoj HPC řešení a skutečně ostrá konkurence mezi AMD a NVIDIA (a možná brzy i Intelu), stejně tak nástup výkonných ARM grafik, to vše povede k další akceleraci vývoje na všech frontách!
Větší strach mám paradoxně o vývoj menších a levnějších GPU, které jsou prakticky druhořadé. Mimo integrovaných řešení (jak v x86 tak ARM). Obavy ale nemám o high end, kde uvidíme velké věci a možná dříve, než si myslíme. Už teď AMD mluví a připravuje RDNA 3 a u NVIDIA narychlo mění plány a chystají novou generaci zaměřenou na rozdíl od AMPERE skutečně primárně na herní trh. Do toho samozřejmě tlaky na využití lepších výrobních procesu atd. Technologicky a výkonově se máme na co těšit. Jen se obávám, že ceny mnohé nepotěší. Ale dokud bude zájem takový, jaký je, tak prostě klesat nebudou.
- Zásadní přínos: technologie jako
AMD Smart Access Memory a Microsoft DirectStorage
Už jsem je vypíchl u procesorového shrnutí. Tyhle věci mají velký potenciál výrazně zlepšit využití výkonu CPU+GPU a vůbec celé platformy. Velké zásluhy na tom má hlavně AMD ve spolupráci s Microsoft a SONY, kdy platformy RYZEN 3000 + RDNA2 + PCIe 4.0 SSD, všechny tyhle věci mají a používají a rychle se to naučí využívat vývojáři her. A nejsou to jen technologie fungují na AMD platformě.
To má jen výhodu, že má tu platformu jako celek, což Intel ani NV nemají. To otevírá nové možnosti a skutečná velká zlepšení. AMD RDNA 2 samo o sobě zdaleka neukazuje to, co vlastně umí a dokáže, protože hry pro něj optimalizované dorazí až v příštím roce. A to je nejzásadnější výhoda, kterou kdy nějaká nová grafická architektura, kdy měla. Bude to tedy ještě zajímavé. Ale celkově nikoliv samostatné GPU, ale platformy jako celek budou hrát hlavní roli.
Celkově tedy hodnotím rok 2020 na poli grafických karet velmi pozitivně, NVIDIA dokázala překvapit pozitivně u některých produktů, bohužel více negativně zejména svých chováním vůči nám i dalším partnerům. Víceméně ale NVIDIA dodala na trh přesně to, co se očekávalo a alespoň ceny na papíře konečně zajímavější než u předchozí generace, kde zjevně zneužila pozice jediného výrobce výkonných GPU na trhu. Větším překvapením je tak objektivně AMD, od kterého se čekalo hodně, ale tohle očekávaní nové produkty výrazně překonaly. A nelžete, že někdo z vás očekával, že Radeon RX 6900 XT, přestože je výrazně levnější a efektivnější než monstrózní RTX 3090, dokáže v mnoha případech být nejvýkonnější herní grafikou na trhu.
Já jsem opravdu nadšený, že AMD dokáže konečně zase plně konkurovat NVIDIA, a to přitom RX 6000 zdaleka neukazují plný potenciál ani to co skutečně dokáží. Takže tohle nečekaně těsné soupeření bude pokračovat i v roce 2021. A již na jeho začátku se očekává oznámení mainstreamových RX 6700 a RTX 3060 modelů, či mobilních grafik nových generací. A budeme také nepochybně diskutovat o prvních zprávách kolem AMD RDNA 3 a NVIDIA RTX 4000 série, které nás ovšem na trhu příští rok určitě zatím nečekají. Nudit se ovšem nebudeme.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|