Nvidia GF8800 – Technologie a přínos srozumitelně - G80 revoluce mezi kartami Tisk E-mail
Napsal DigitalDooM   
Pondělí, 13 listopad 2006
Přejít na obsah
G80 revoluce mezi kartami
G80 revoluce mezi kartami
G80 konstrukce
Nvidia 8800 Vyhlazování a optimalizace obrazu
GF 8800 přínos a závěr
 

 

 

 

 

 

nvida GF8800 – revoluce mezi kartami

Zatímco při přechodu mezi minulými generacemi – tedy GF6 na GF7, či RX100 na RX1000 nebylo zdaleka novinek tolik, aby se to dalo nazvat revolucí, tak v případě nového jádra nVidie už to revoluce je.

zaba

Unifikované shadery a dx10 – přínos, technologie

 Před tím, než se pustíme do vysvětlování, proč je jádro G80 vyrobeno tak, jak je vyrobeno, si musíme vysvětlit jednu z největších revolučních novinek – unifikované shadery.

 unifikovan

Mezi uživateli je jen málo těch, kdo mají alespoň obecnou představu, co tato věc vůbec znamená. V první řadě je důležité neplést si dva pojmy. Těmi jsou unifikované shadery ( directX10 a SM 4.0) a unifikovaná architektura. Unifikované shadery jsou záležitostí softwarovou, které může podporovat i neunifikovaná architektura chipu. A naopak unifikovaná architektura nemusí podporovat unifikované shadery. Důkazem je současný grafický čip ATI, který nalezneme v konzolích Xbox360. Jedná se o ATI Xenos, který je navržený jako unifikovaný, ale přitom je známo, že nepodporuje zdaleka Sharder model 4.0. Celkem se nic moc neděje touto záměnou, ale jedná se o nepřesnost a pokud s někým na toto téma zavedete hovor můžete si udělat oko ;)

 pipeline

Ale vraťme se k našim shaderů. Co je to vlastně Sharder? Nebudu zde rozebírat podrobně technické podrobnosti a data. Jednoduše je shader grafická podjednotka. Je součástí grafické pipeline, což je výpočetní jednotka. Graf takové pipeline máte na obrázku. Sami vidíte, že to asi nebude tak jednoduché a nutno říci, že k pochopení jak to funguje to chce podrobné znalosti, které ale k využívání grafické karty nepotřebujete, takže to nechme u zjednodušených pojmů a dojmů a teoretizování ponechme serverům a autorům, kteří s v tomto vyžívají. Máme dva základní shadery a to Verte a pixel. Každý přináší něco a každý má něco do sebe. Z tohoto důvodu je nutné mít na kartách oboje. Poslední hry však výrazně potřebují pixel shadery a těmi jsou nadopované zejména ATI karty. Což je také odpověď na otázku, proč se ATI v nových hrách tolik daří. Ale Pixel Shadery nejsou zapotřebí zdaleka všude. Navíc dva typy shaderů jsou specifikací directX9.0c. Nový directX 10 specifikuje třetí typ - Geometry shadery!  

 prace-unif

Z toho důvodu se přistoupilo k unifikaci. Jde o to, že pokud doteď bylo velice obtížné udělat grafický chip s vhodnými poměry počtu verte a pixel shaderů, se třemi typy shaderů je to takřka neřešitelný úkol. Rozdíl mezi současným návrhem a unifikovaným návrhem je na obrázku jasně patrný.  Unifikovaný shadery nahradí nedostatky a vyplatí se tak více i přesto, že je mnohem složitější. Jde hlavně o to, že jakoby zaskakuje tam, kde verte, nebo pixel shadery nestíhají. nVidie to demonstruje na následujících obrázcích, ze kterých to myslím jasně vyplývá.

 unify-1

Na prvním obrázku máte situace v současných čipech s architekturou 4 vertex a 8 pixel shader. Nezřídka nastává situace, že část čipu nestíhá a druhá nemá do čeho píchnout.

 unify

Unifikované shadery toto vyřešily. Nevýhodou této unifikace je funkčnost. Unifikované shadery jedou stále na plný výkon a složitost. Proto má jádro G80 oněch 681 milionů tranzistorů a ty je potřeba krmit. Proto má tato karty velmi vysokou spotřebu i v klidovém režimu. Zajímavé je, že i přes takto vysoký počet tranzistorů není spotřeba v zátěži zas tak dramaticky vysoká.



 

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Doom: The Dark Ages se přiřítí už brzy! Vypadá skvěle.
Doom: The Dark Ages se přiřítí už brzy! Vypadá skvěle.Sobota, 25 leden 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1742x
Komentářů: 1
Kingdom Come: Deliverance 2 prozrazuje DLC a plány vylepšení hry!
Kingdom Come: Deliverance 2 prozrazuje DLC a plány vylepšení hry!Středa, 22 leden 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 895x
Komentářů: 0
The Witcher: Sirens of the Deep – nový animovaný Zaklínač!
The Witcher: Sirens of the Deep – nový animovaný Zaklínač!Pátek, 17 leden 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1084x
Komentářů: 1
Kingdom Come: Deliverance 2 – první dojmy!
Kingdom Come: Deliverance 2 – první dojmy!Pátek, 10 leden 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2224x
Komentářů: 2
Nové RX 9070 a RTX 5000 grafiky pěkně v detailech!
Nové RX 9070 a RTX 5000 grafiky pěkně v detailech!Čtvrtek, 09 leden 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 2521x
Komentářů: 6
CES 2025 startuje! Sledujte představení AMD, NVIDIA, Intel, ASUS atd
CES 2025 startuje! Sledujte představení AMD, NVIDIA, Intel, ASUS atdPondělí, 06 leden 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 4126x
Komentářů: 0