Strana 5 z 5 nVidia GF 8800 – přínos a závěr Pomalu se blížíme k závěru této předmluvy k nové nVidii. Podle mého soudu si ji prostě tato revoluční karta plně zaslouží. Tímto snad opět umlčím ty, kteří si myslí, že jsem nějak zaujatý jednou značkou (možná se objeví další, kteří zase začnou tvrdit, že jsem zaujatý druhou značkou :) ). Dnes jsem chtěl článek pojmout tak, abych vysvětlil některé záležitosti okolo nové nVidie. Neříkám žádné nové věci, jenom to překládám do obecně srozumitelné podoby bez zbytečných technických faktů. Chápu, že toto zjednodušení se každému líbit nemusí a že díky tomu je v článku několik nepřesností, ale běžnému uživateli to vadit v užívání vůbec nebude a jde mi o to, aby měl teoretickou představu o tom, co vůbec doma používá. Přínosy nové nVidie 1, Výkon, výkon, výkon: Prvním a jednoznačným přínosem je výkon. Ten je skutečně enormní a právě tam, kde potřebujeme, proti stávající generaci bude zejména v nejvyšších nastaveních i dvojnásobný. Hlavně bude potřeba pro fyzikální výpočty. Nová G80 taktéž překonává v určitých aspektech výkonu jakýkoli dnešní procesor. 2, Unifikované shadery První grafická karta se skutečně plně unifikovanými shadery podporující formát directX10 a Sharder Model 4.0. Revoluce ve způsobu práce grafické karty!
3, Použitelná vysoká vyhlazování a optimalizace obrazu Úzce souvisí s výkonem. Nová nVidia, jako první karta přichází se skutečně použitelným 16xAA. Ale hlavně napravuje nVidii reputaci a konečně funguje HDR + AA nastavení. 4, 384bit sběrnice, 768MB RAM, 681milionů tranzistorů … Neskutečný technický krok proti předcházející generaci. G80 a G71 jsou jakoby každý od jiného výrobce. Zatímco G71 je spíše nepovedeným čipem, který moc radosti nVidii neudělal, tak G80 je zcela něco nového. Možná je ještě brzy na soudy, když není s čím porovnávat, ale nVidia neudělala stejnou chybu zdrženlivosti při návrhu chipu, jako u předchozí generace GF7. Negativa nové nVidie: 1, rozměry Prvním negativem jsou určitě rozměry. A to nejenom samotného čipu, ale celé karty. G80 je skutečně obrovským čipem, pro který je skutečně 90nm výrobní postup málo – těšíme se na 80nm variantu. Spolu s tím je negativem velikost celé grafické karty. Vypadá to vypadá, že bude potřeba předělat návrhy počítačových skříní. Již předešlé karty sahají až k pevným diskům. Nová GF8800GTX je ještě o přibližně 20mm delší – umíte si představit problém, kam to narvat. 2, Napájení a spotřeba Negativem je rozhodně spotřeba, i když nutno dodat, že to není tak strašné, jak se čekalo. Karta má sice vysoký odběr v zatížení, ale jen o pár Wattů proti současné generaci. Bohužel díky konstrukci unifikovaných shaderů má vysokou spotřebu stále. V klidovém stavu prostě nežere o moc méně a v porovnání se současnou generací je její spotřeba v klidu skutečně velmi vysoká. Negativem je nutnost dvou napájecích konektorů a odpovídajícího zdroje. Jednu větev budete minimálně muset vyhradit pro tuto kartu. Nehodnotitelné parametry nové nVidie: 1, SM 4.0 a dx10 Marketingově nejfrekventovanější lákadla v podobě podpory shadery modelu SM 4.0 a directX 10. V souvislosti s SM 4.0 je to jasné. Podpora je to sice pěkné, ale nelze ji v reálu ověřit. Ještě pořádně neexistují hry, které by užily plně možností SM 3.0 natož 4.0. Napadá mě srovnání s podporou SM 3.0 u nvidia GF6. Taky naprosto k ničemu, ale mnozí viděli právě jen to magické SM3.0 – co na tom, že GF6 ani 7 ho ve skutečnosti nepodporují. SM 4.0 tedy zůstane dlouho nevyužitelnou záležitostí – mrzet nás to nemusí, unifikované shadery přinášejí vysoký výkon i do SM 2.0 a 3.0. DirectX10 je další záležitostí. Opět unifikované shadery v hlavní roli. Zde je situace poněkud složitější. Náběh na directX10 není tak vzdálený. Problém je v jeho rozšíření. Pro Windows XP nebude dx10 nikdy existovat. K dx10 budete potřebovat Vista. Pravdou ale je, že v současnosti dx10 také dost dobře neotestujeme – Vista sice máme, ale dx 10 pořádnou hru ne a první se dočkáme za dlouho. Opět nám to ale vadit nemusí, protože GF8800 má vysoký výkon v dx9.0c. Nová nVidia GF8800 má hodně co nabídnout. Na její konkurenci v podobě ATI si ještě nějakou dobu počkáme. První informace bychom mohli mít v prosinci, či v lednu. Pravdou je, že čekáme minimálně překonání nVidie 8800. Vzhledem k současným možnostem ATI nic menšího čekat nelze. Jediné, co nás děsí je, jaké to bude monstrum – že by 512bit sběrnice s 1GB DDR4 RAM ? Uvidíme. Vy se však již tento týden dočkáte podrobného testu nových nVidií. Po přečtení tohoto článku již víte, co nás čeká a co budete případně pořizovat.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|