Strana 9 z 10
- Provozní vlastnosti – spotřeba, chlazení, taktování
Začněme u spotřeby. Měříme jak v klidu, tak v herní zátěži, a to v průměru všech testovaných her. Spotřeba současných grafik není konstantní a stálá, ale dynamicky se mění díky řízení spotřeby, které dnes grafické karty mají. A tak se hra od hry může spotřeba stejné karty lišit i o několik desítek W. Pokud navíc kartu zatížíte výpočetně, či na úplně maximum například s FureMark, dostanete ještě o desítky W vyšší spotřebu u některých modelů. Tak pozor na to. Samozřejmě naši spotřebu ovlivňuje i zbytek sestavy, kdy máme silně přetaktovaný RYZEN 7 2700X na 4,25GHz apod. Nicméně všechny karty mají stejné podmínky:
Spotřeba GTX 1660 je velmi nízká, nicméně je o malinko vyšší než spotřeba GTX 1060. Také není o moc úspornější než GTX 1660Ti, což se vzhledem k prakticky stejnému základu dalo čekat.
GTX 1660 přichází na trh rovnou v nereferenčních modelech, takže variabilita chladičů na trhu je značná. Existují modely s výkonnějšími chladiči, které známé z high end grafik, což je vážně overkill řešení na tomto modelu.
V našem případě testujeme jedno z nejskromnějších řešení, což je dáno i jen 168mm délkou karty. přesto vzhledem k poměrně nízké spotřebě nemá s chlazením žádný potíž a je i rozumně tiché.
PALIT ve stejném provedení nabízí 1660 i 1660Ti a až na použité paměti je to vlastně stejná karta, takže nepřekvapí podobné vlastnosti.
Pokud jde o taktování, nedá se říci, že by TURING znamenal nějaké zásadní zlepšení proti PASCAL sérii. Pokud jde o maximální takty, pohybujeme se pořád na podobných hodnotách. V případě testované PALIT GeForce GTX 1660 StormX jsme se dostali až na 1200MHz na jádře. Paměti šly z 8000 na 9200MHz. Nicméně protože karta už v základu jede běžně na taktech kolem až 1930MHz v maximech, nedá se říci, že by taktování této karty na 200MHz nabídlo nějaký zajímavý nárůst výkonu. Reálně přináší cca 9-10%, výkonu, což je běžný průměr, ale nestačí to ani na dotažení základní GTX 1660 Ti.
Takže k závěrům …
|