Strana 5 z 7
- Asus HD 5850 a HD 5870 - DX10 a DX 10.1 hry
Přitvrzujeme a jdeme si "očekovat" hry pod novějším API. Začněme naším oblíbeným Crysis-em, který jsme otestovali ve dvou podmínkách. Crysis by se dal po stránce nároků na HW charakterizovat, jako "dvojitý" titul. V džungli si vystačíte s jednou výkonnou grafickou kartou. Hra je pohodlně hratelné s Radeonem HD 5870 ve very high detailech i v rozlišení 1920x1200. Situace se obrací, když dojde na zamrzlé ledové pláně. Zde již výkon klesá o polovinu a to co bylo hratelné v deštném pralese již v ledové pustině není ani náhodou.
Začněme tedy grafem s výsledky naměřenými v džungli. Slabší GPU podává o 17% horší výsledky, je tedy otázkou, jestli i vysoké OC dopomůže k dohnání vysokého náskoku Radeonu HD 5870. Naštěstí Crysis umí dobře škálovat frekvence grafického jádra, a tak s přetočeným Radeonem HD 5850 na 950/5000MHz se dostáváme na výsledek o 5% vyšší, což je výborné. Zvláště když uvážíme, že s osazením lepšího chladiče je možno jádro popohnat znatelně výše.
V ledových pláních je situace následující. Hratelné je to pouze s Radeonem HD 5870 a to ještě musí být přetaktovaný na extrémních 1000MHz pro jádro a neméně extrémních 5,3GHz pro paměti. S ostatními kartami si to plynule nezahrajete. Jedině s CrossFireX sestavou, kterou v grafu naleznete samozřejmě také. Situace je stejná a přetaktovaný HD 5850 poráží HD 5870 o rovný jeden snímek. CrossFireX je dobrým společníkem pro tuto hru a jestli ve vašem PC tikají dva HD 5850 případně dvě karty vyšší verze, můžete počítat s dokonalou plynulostí.
Bioshock 2 se moc nepředvedl, technologicky nepřinesl nic nového a nabízí stejnou HW náročnou i grafickou stránku jako jeho předchůdce. Tato hra je krásně hratelná i na Geforce 8800GTS s 320MB paměti. Jak je již dle grafu zřejmé, tak frekvence 950MHz na jádře opět tak tak vystačila pro překonání plnohodnotného RV870. CrossFireX se v této hře škáluje velice dobře a výkonnostní nárůst je zde mohutný. Jediná škoda je to, že snímky jsou až zbytečně vysoké a že hra není optimalizována pro Eyefinity, abychom mohli vysokého výpočetního výkonu využít.
CrossFireX v GTA IV moc dobře nefunguje a je to znát v počtu snímku se dvěma kartama. Lépe uděláte, když si pro tento herní titul pořídíte jednu výkonnější grafiku a přetaktujete. Stali jsme se svědky zajímavé anomálie, přetaktovaný RV870 s 1440SP stačí bohatě na překonání plnohodnotného jádra, ale když přetaktujeme HD 5870, výších výsledků nedosáhneme. Škalování frekvencí podle slabší karty není špatné, ba dokonce je i výborné. Nechápeme tedy, v čem je potíž. Je dost možné, že pro "nahnání" výšších výsledků s HD 5870 bychom potřebovali procesor na vyšší frekvenci.
Jelikož World in Conflict podporuje dva monitory (na jednom máte herní prostředí a na druhém mapu v extrémní kvalitě), využili jsme této možnost a změřili jsme výkon jak v 1920x1200, tak v 3840x1200. Slabší grafický akcelerátor opět nezklamal a již hodněkrát zmiňovaná frekvence je dostačující pro mírný náskok nad Radeonem s 400 dolarovou cenovkou.
Stejná situace nastává v rozlišení 3840x1200 kde jsou naměřené hodnoty velice blízko těm předešlým. Zde již není co dodávat a ukažme si další real-time stratégii testu.
Company of Heroes: Tales of Valor není rozhodně v žádném případě nenáročnou hrou. Nastavíte-li všechny detaily na maximální hodnotu, můžete počítat s tím, že i ty nejvýkonnější grafické karty budou mít co dělat. Na naší sestavě v rozlišení 5760x1200 si jeden Radeon HD 5870 s hrou poradí, ale ne zrovna nejlépe. Průměrných 30FPS kterých dosahuje, není moc ideální pro plnohodnotný herní zážitek. Ale výkon pod Eyefinity, jak jsme již řekli, si ukážeme až v dalším článku, takže přejdeme k věci a odhalme si jestli OC Radeonu HD 5850 stačí k tomu k čemu by mělo. Ano tyto frekvence stačí až nad hlavu pro překonání konkurenta. Náskok má karta po OC značný a HD 5870 nemá bez OC sebemenší šanci k dotažení se na slabšího kolegu, který prošel taktovacím procesem.
Far Cry 2 není sice moc herně oblíbený, ale přesto mu nemůžeme odepřít kvalitní grafickou stránku a vydařený fyzikální engine. Hra je i na dnešní grafické karty vysoce náročnou a tak měřit výkon grafických karet se zde oplatí. Je to až k nevíře, ale frekvence 0,95GHz opět stačí k pokoření dražšího souputníka. Začínáme si pokládat otázku, jestli narazíme na některý titul, kde by tato frekvence nestačila...
Poslední hru pod DX 10.1, kterou si ukážeme je vydařený Hawx. Testovali jsme v obsaženém benchmarku přímo ve hře. Neděste se tedy naší extrémně vysokých FPS. Obě karty po OC si zde daří nadmíru skvěle a přibývající frekvence se zde výborně škálují. Hra je také dobře připravena na CrossFireX a to jde poznat dle naměřených snímků. Zatím ve všech testech, které jsme provedli stačil malý a levný Radeon HD 5850 po OC na pokoření dražšího kolegy. Pojďme si ukázat, jestli se situace bude opakovat i v nejnovějších titulech pod DX 11. Modlíme se za to aby se situace opakovala, poté by bylo jasné že HD 5850 je jasnou volbou.
|