Strana 2 z 11
- PowerColor Radeon RX 6900 XT Red Devil Ultimate
– Grafická karta a TESTY
Začněme jako obvykle balením a představením karty. PowerColor nabízí aktuálně svou RED DEVIL edici v několika variantách. Námi testovaná ULTIMATE je ta nejlepší s klasickým chlazením, existuje ale také varianta osazená z výroby velkým fullcover vodním blokem, kterou tedy musíte ale zapojit k velkému vodnímu okruhu, takže bez toho „nefunguje“. Dnes testovaná verze je tak nejvýkonnější klasickou verzí karty.
V balení najdete vedle jiných věcí také masivní plně nastavitelnou podpěru karty do počítačové skříně, kdy hmotnost téhle karty dosahuje 2,4kg, takže možná už je to vhodné využít.
Samotná karta je opravdu velká, větší než jinak povedená reference. Rozměry jsou 320 x 135 x 62mm, kdy karta tedy zabírá opravdu 3 sloty sama o sobě. PCB je robustní, spoléhá na silnou 14+2 fázovou kaskádu a rovnou 3x 8-pin napájení, kdy dokáží tedy teoreticky doručit až 525W energie celkem. Což je ale poněkud overkill, upřímně by si v pohodě vystačila s 2x 8-pin. Není tak extrémní, jak se může zdát.
Většina objemu karty je tvořena obřím pasivem s velkou měděnou základnou a masivními heatpipe. Nad tím jsou tři velké axiální ventilátory. Prostřední je menší s 90mm, další dva jsou rovnou 100mm. Samozřejmě mají i režim 0dB, takže do cca 60°C teploty GPU se ani neroztočí a karta je chlazena zcela pasivně. Zadní strana je kryta velkým kovovým backplate s malými průduchy. Přepínač režimu S-mode a P-mode, které ovlivňují nastavení otáček ventilátorů, je na horní hraně vpředu.
Karta je vybavená výrazným neobvyklým RGB podsvícením. zejména zadní části, ale také částečně horní části a loga na zádech. Nenechte se zmást, že na všech fotkách a v základu svítí červeně (RED DEVIL), jde o plně nastavitelné RGB, takže může svítit i nesvítit jak chcete. A dá se synchronizovat se systémem základní desky (kabel v příslušenství).
Karta má jinak ve výbavě a technicky vše, co nabízí samozřejmě AMD Radeon RX 6000 série. Tedy DP 1.4, HDMI 2.1, na všem podporováno FreeSync Ultimate atd. A všechny další technologie s touto generací grafik spojené (Ray Tracing, FSR, akcelerace AI, atd).
Tohle je další recenze/TEST, který vzniká na zcela nové sestavě, a hlavně skladbě testů. Starší sestavu/skladbu jsme používali více než rok. Nyní přišel čas vše pořádně aktualizovat (obvykle bychom tak činili každých několik měsíců, ale vzhledem k situaci s dostupností karet a nutností jejich testování to nebylo příliš důležité). Takže jsme nasadili nové hry, aktualizované na nejnovější verze, nejnovější ovladače atd. Výsledky by tak měly být docela dost rozdílné proti staré sestavě a mnoha výsledkům a recenzím, které vznikají na starých testech
V sestavě jsme udělali ale jen minimální změny. Zůstal AMD RYZEN 5950X procesor se stejným aktivním PBO režimem. Vyměnili jsme desku za novější ASUS ROG CrossHair DARK HERO X570 variantu a také jsme změnili paměti za agresivnější rychlé modely, přenastavené na DDR4 3800MHz CL17 nastavení. A udělali pár drobných vylepšení, pokud jde o chlazení atd. Nicméně v případě sestavy vlastně celkově žádné velké změny nejsou. Hlavní změna se týká testovaných her a jejich nastavení. Tady je všechno nové.
Testujeme také prakticky výhradně nereferenční modely, tedy s výjimkou některých Radeon karet, které ovšem jsou/byly dostupné běžně v obchodech i v těch referencích. U NVIDIA jsme vyřadili z testů všechny tzv. „FE edice“ a nahradili je standardními OC nereferencemi. Důvodem je to, že NVIDIA svými FE edicemi, které normálně v obchodech nekoupíte, manipuluje s recenzemi a výsledky testů. FE edice jsou totiž ve skutečnosti speciálně vyladěné luxusní OC modely, které mají jeden z nejvyšších výkonů, vyšších než skutečné reference a běžné levnější edice. Ovšem mají nejnižší spotřebu a také uváděnu nejnižší cenu. Jenže realitou je, že v obchodech jsou výhradně dostupné nereferenční modely, které mají buď nižší, nebo když už podobný výkon, tak vždy s mnohem vyšší spotřebou a mnohem vyšší cenou. NVIDIA FE edice vůbec nereprezentují skutečnou realitu NVIDIA karet, které jsou nám v obchodech a PC skutečně nabízeny a prodávány. Těmi jsou vždy nereferenční OC edice, které mohou mít podobný, ale často spíše i nižší výkon než FE, ovšem vždy prostě žerou více a hlavně stojí více.
U AMD takový problém není, reference AMD RX 6000 se běžně prodávají. Navíc nereference jsou většinou skutečně OC edice, tedy jsou vždy výkonnější než reference, a rozdíl ve spotřebě tomu odpovídá. Z hlediska testování jsou to tedy skutečně reference, čímž NVIDIA FE modely rozhodně nejsou. Nicméně snažíme se obecně používat (pokud máme možnost a seženeme) pro testování tedy běžně prodávané edice jednotlivých karet, v testu tedy používáme následující modely AMD Radeon:
- Sapphire NITRO+ RX 580 OC 8GB
- ASUS ROG STRIX VEGA 64 OC 8GB
- Gigabyte GAMING RX 5500 XT 8GB
- Sapphire PULSE RX 5600 XT 6GB
- Gigabyte AORUS RX 5700 XT OC 8GB
- Gigabyte EAGLE RX 6600 8GB
- Sapphire PULSE RX 6600 XT 8GB
- AMD Radeon RX 6700 XT 12GB
- AMD Radeon RX 6800 16GB
- AMD Radeon RX 6800 XT 16GB
- AMD Radeon RX 6900 XT 16GB
V případě NVIDIA grafik jsou použity následující modely:
- ASUS ROG STRIX GTX 1060 OC 6GB
- PALIT StormX GTX 1660 SUPER OC 6GB
- ASUS ROG STRIX GTX 1080 Ti 11GB
- MSI VENTUS RTX 2060 6GB
- MSI Gaming X RTX 2080 Ti 11GB
- ASUS ROG STRIX RTX 3060 12GB OC
- EVGA XC Gaming RTX 3060 Ti 8GB
- Gigabyte Gaming OC RTX 3070 8GB
- EVGA XC3 Ultra RTX 3070 Ti 8GB
- ASUS ROG STRIX RTX 3080 10GB OC
- MSI Gaming X TRIO RTX 3090 24GB
Samozřejmě používáme Windows 10 Professional x64 s nejnovější aktualizací. Nainstalovali jsme nejnovější verze testovaných her a samozřejmě nejnovější verze ovladačů AMD Radeon Software a NVIDIA GF. Jako obvykle testujeme s každou grafickou kartu každé měření 3x a výsledkem je průměr tří měření (v grafu zaokrouhlený na celé číslo). Testujeme nyní 8 her, každou ve 3 rozlišeních, což znamená že pro každou kartu děláme 72 jednotlivých měření. Testujeme obvykle na nejvyšší detaily včetně vyhlazování. A snažíme se vybrat hry tak, aby byly zastoupeny nejběžněji se vyskytující herní engine, na kterých běží i řada jiných her s podobnými výkonovými a technologickými požadavky. Netestujeme technicky zastaralé hry, ačkoliv jde o velmi hrané tituly jako CS GO, DOTA apod. protože nedokáží architekturu a výkon nových GPU využít. Všechny testy jsou také již s aktivním sBAR/SAM režimem.
A jaký je výkon karty v praxi? Podívejme se na pár testů …
|