Strana 2 z 3
- Radeon „NAVI RX 5700 série – první z mnoha
Obecně jsme očekávali, že AMD jako první představí nástupce POLARIS série, tedy produktů určených pro herní nasazení a pro širší skupinu uživatelů. A tak se také stalo. AMD zatím oficiálně neřeklo, jak se vlastně to jádro jmenuje, takže pracovně mu stále říkejme „NAVI 10“.
Zcela určitě jde o mainstreamovější řešení, které má jasně blíže k POLARIS 10/20/30 než k VEGA 10/20. AMD také oficiálně uvedlo, že jádro má jen 251mm2, což je podobá velikost, jako POLARIS 30 (232mm2). Samozřejmě je tu rozdíl ve výrobě, 12nm vs 7nm. To znamená také mnohem vyšší hustotu tranzistorů. Konkrétně POLARIS má 5,7 miliardy tranzistorů, tedy 24,6 milionu na 1mm2. NAVI má ovšem 10,3 miliardy a to znamená neuvěřitelných 41 milionů tranzistorů na 1mm2. To je dokonce více než 7nm VEGA 20, která má 40 milionů na 1mm2. Překvapivě je NAVI o dost menší než VEGA 20. 331mm2 vs 251mm, to je 25% rozdíl. Přesto jsme si jistí, že ve hrách speciálně nemusí být zdaleka všude 25% výkonový rozdíl.
Samozřejmě „nevýhodou“ NAVI proti VEGA, a RX 5700 série grafik speciálně, je nutnost použití klasické paměťové konstrukce a tedy GDDR, v tomto případě GDDR6. 256-bit sběrnice v kombinaci se 14GHz GDDR6 dává velmi solidní propustnost 448GB/s, což je srovnatelné s RX VEGA 56/64 ale hlavně s RTX 2070/2080 (také 256-bit a 8GB GDDR6). Nicméně jak z pohledu konstrukční efektivity, tak z hlediska efektivity provozu i výkonu je to horší řešení, než HBM paměti. Ty jsou nejen mnohem výkonnější, ale především energeticky efektivnější. Pokud by je NAVI karty měly, snížila by se jejich spotřeba docela měřitelně. Nemluvě o lepším výkonu. Nicméně použití GDDR6 pamětí je samozřejmě nutné, kvůli ceně. GDDR6 jsou o něco dražší než GDDR5, ale současně výrazně (násobně) levnější než HBM, nemluvě o dražší konstrukci karty, dané nutností interposeru, zapouzdření atd..
Pokud jde o samotné karty, už jsme si je představovali, takže jen zběžně. AMD má dva parametrově odlišné modely. Radeon RX 5700 XT a RX 5700. Liší se počtem aktivních jednotek, takty a TDP.
Zpracování obou karet je ale v referenci prakticky stejné. Někteří se obávají toho referenčního blower style chladiče. A po zkušenostech s RX 480 či VEGA 64 samozřejmě právem. AMD se ale na tohle téma specificky vyjádřilo. Řeklo jasně, že o potížích těch starých chladičů ví, a tak ten nový na RX 5700 série je prý jasně lepší, zejména v oblasti hluku. Pasiv je mnohem lepší a má vaporchamber a řízení otáček je lepší. Současně na čip dalo místo pastu grafit a karta má hliníkový kryt i zadní plát.
Někteří se možná ptají, proč AMD sáhlo po blower chladiči, kdy je jasné, že tak jako tak bude hlučnější než ty nereferenční velké více větrákové styly chladičů. No hlučnější bude, ale vyloženě hlučný být nemusí, ovšem tenhle typ chlazení má jednu obrovskou výhodu. Funguje všude! Je jedno jak mizernou máte skříň, jak mizerný máte přívod vzduchu do ní a chlazení, prostě tenhle chladič chladí GPU spolehlivě a všechen horký vzduch odvádí pryč ze skříně. To bohužel ty krásné nereferenční chladiče obvykle nedělají. Ty většinou rozvíří ten ohřátý vzduch kolem karty a ten tak zůstává ve skříni.
Pro některé typy skříní a sestav je prostě BLOWER chladič lepší a spolehlivější řešení, a proto jej AMD nabídne alespoň v referenci. Zejména pokud stavíte PC do malé mini-ITX skříně, je tenhle typ chladiče funkčně nejlepší řešení. Jinak samozřejmě nereferenční karty s velkými nereferenčními chladiči budou a pracuje se na nich a ASRock ukázal alespoň ty chladiče na Computexu.
- Plní Radeon NAVI očekávání? Ano i ne. Je to určitě změna …
Prozatím se zdá že obecná hodnocení prvních dojmů z nových karet jsou opatrně optimistická, ale žádné nadšené jásání v ulicích pochopitelně nepanuje. AMD určitě překvapilo mnohé faktem, že NAVI je opravdu zcela nová architektura. Mnozí ještě nedávno tvrdili, že AMD opět jen přejmenuje a trochu přestaví GCN, ale po zveřejnění detailních informací o RDNA architektuře, na které NAVI staví je zcela jasné, že tohle je zcela nová architektura postavena od píky. Současně se také potvrdilo, že na rozdíl od předchozích generací, tedy jako POLARIS tak hlavně VEGA, což obojí byly univerzálnější architektury a zejména VEGA dokonce spíše výpočetně orientovaná (7nm VEGA 20 pak už výhradně výpočetně orientovaná), tak NAVI je jednoznačně určena pro hráče, herní nasazení, a tedy jako spotřební grafika a základ pro herní konzole atd.
Pokud jde o výkon, tak v tomhle ohledu určitě AMD mírně předčilo obecná očekávání. Ačkoliv nabídnout výkon v úrovni GTX 1080/VEGA 64 byl dlouhodobý cíl. Nakonec je výkon o něco lepší. AMD si také dalo záležet, aby v těch srovnávacích grafech ukázala své i konkurenční RTX karty v nejlepším světle, takže specificky a schválně uvádí výsledky v jednotlivých hrách ty nejlepší pro obě karty. Tedy pokud NVIDIA dosáhla nejlepšího výkonu v DX11 režimu (což se často stává) tak je uveden pro ni ten a nikoliv ten nižší v DX12/VULKAN, kde má AMD obvykle výhodu. To je celkem rozdíl proti minulosti, kdy NV využívala toho, že v řadě her byla NV slabší v DX12/Vulkan režimech. S tímhle na paměti tak to srovnání, kdy RX 5700 XT poráží o zhruba 6% RTX 2070 FE, vypadá dost slušně. Stejně tak RX 5700, která v průměru o 10% poráží RX 2060.
Je tak jasné, že RX 5700 XT je jasně výkonnější než RX VEGA 64 a bude mít poměrně blízko k RADEON VII (85% výkonu?), což vzhledem k obrovským parametrovým rozdílům jasně ukazuje, že NAVI je opravdu herní architektura, na rozdíl od VEGA. Současně to slibuje zajímavé věci. Představte si, že by existoval větší čip NAVI, přibližně o velikosti 7nm VEGA 20 a k tomu měl ne GDDR6, ale HBM2. To by určitě dokázalo dostat se na úroveň RTX 2080 Ti a určitě by to nestálo 1200 dolarů ;).
AMD také potěšilo hráče důrazem na použitelné herní technologie. Na místo zbytečného Ray Tracingu, který mimo RTX 2080 Ti je prostě nepoužitelný, protože na něj grafiky jako RTX 2060/2070/2080 nemají dost výkonu, nemluvě o minimálním nasazení ve hrách, tak nasadilo pravý opak. Technologie, které zvyšují výkon a zlepšují kvalitu hry bez ztráty výkonu.
FidelityFX, které zostřuje textury, Radeon Image Sharpening, která opravdu znatelně zostřuje obraz bez propadu výkonu a Radeon anti-lag, který snižuje odezvu mezi kliknutím myši, či stisknutím tlačítka na klávesnici a reakcí na obrazovce. A všechny tyhle technologie už jsou funkční a přístupné v mnoha hrách, žádné zaplaťte teď a možná někdy v budoucnu to k něčemu bude.
Samozřejmě i RX 5700 karty podporují tradičně Raytracing, i když samozřejmě ne nijak akcelerovaný ala RTX u konkurence. Ovšem AMD opět zopakovala, že Ray Tracing ve hrách podporuje, ale smysluplně. Tedy nemá smysl řešit něco, co ve hrách teď není, anebo nemá šanci si to drtivá většina hráčů zapnout, protože nato nemají dost výkonu. Akcelerovaný Ray Tracing smysluplně ale nabídne u dalších generací karet, a to jak pro konzole, tak pro PC. To je podle mě jediný správný přístup.
Znovu opakuji, že NVIDIA a její RTX je fajn a zajímavá technologie na kartě jako RTX 2080 Ti, ovšem zcela k ničemu na kartách jako RTX 2060/2070, které nikdy nebudou mít dost výkonu na to to použitelně použít. To je past a podvod na zákazníky, říkám to na rovinu. RTX ano, ale má smysl a nějaký důvod jen na RTX 2080 Ti, co by demonstrátoru, nikde jinde. Nicméně i tak obecně jako obvykle tahle první generace technologie nikdy nebude moc úspěšná, a jsou nutná podstatná vylepšení a obecně zvýšení výkonu GPU, aby to k něčemu bylo, takže v první generaci bych dnes RTX vůbec neřešil a počkal bych si až na druhou generaci.
|