Strana 4 z 4
- Závěr – koupit nekoupit NVIDIA RTX 2000 kartu?
Než mě zase někteří, co nečtou záměrně to, co se jim nehodí do krámu, začnou napadat, že tu kopu do NV a TURING a kde si co si, řeknu na rovinu, že TURING beru velmi podobně, jako RX VEGA. Sám považuji RX VEGA za vynikající grafickou kartu s velkým potenciálem a dlouhou životností. Technologicky je to parádní produkt a srovnání s TURING RTX 2000 kartami od NVIDIA je zcela na místě. I ty se snaží technologicky jít prostě dál a nabídnout posun, který bohužel většina uživatelů dnes neocení, protože běžná herní produkce z toho nedokáže nic přínosného vytěžit a jejich ceny tomu logicky neodpovídají (jsou vysoké).
Nicméně je pravda, že mám trochu pochybnosti o cestě, kterou se NVIDIA vydala. Ray Tracing je jasně budoucnost, o tom nepochybuji. TURING je evidentně výrazně schopnější než cokoliv před tím, to je fajn a nezpochybnitelné, ale tvrdit, že prostě funguje už dnes a realtime Ray tracing je použitelnou věcí? To je prostě nesmysl. Použitelnější je pro tvůrce počítačové grafiky, filmových scén apod., tedy až dorazí podpora RTX karet pro odpovídající aplikace (ta zatím není, ale bude). Z hlediska reálného nasazení ve hrách, ovšem NVIDIA silně přehání a ví to! TURING jako první generace podobného hybridního Raytracing/Rasterizace řešení, nemá prostě dost výkonu. Používat v roce 2018 grafiku za 33 tisíc korun ve FullHD rozlišení nikdo nebude. Pokud ten Ray tracing v těch hrách nebude použitelný ve 4K rozlišení, což je dnes běžně dostupné řešení a má ho téměř jistě každý, kdo má 33 tisíc na grafiku, tak to prostě není použitelné.
Navíc RTX 2080 Ti je zjevně jediný model, která má alespoň trochu šanci to rozpohybovat alespoň v tom FullHD, což NVIDIA demonstruje. Silně však pochybuji o smysluplnosti RTX 2070/2080 modelů, které mají výrazně nižší Ray tracing výkon i výkon jako takový. Když 2080 Ti dá tu scénu na 45FPS ve FullHD s Ray tracing, tak 2070/2080 to budou mít na kolika? 20 či 30 FPS ve FullHD s grafikou za 16 – 25 tisíc? To myslí NVIDIA vážně? Na rovinu, vůbec nechápu, proč NVIDIA dělala dva čipy. TU104 pro RTX 2070/2080 nedává žádný smysl, výkonově prostě nemá na RayTracing a vše, co je k tomu třeba. Tohle měl být klasický herní čip bez RT jednotek. Z pohledu herního výkonu totiž pravděpodobně nic nepřinese, protože nabídne pravděpodobně podobný výkon, který za stejnou či dokonce nižší cenu na trhu již delší dobu máme. Existenci TU102 čipu a RTX 2080 Ti bych pochopil, zde alespoň trochu použitelný ten Ray tracing výkon a schopnosti budou, i když ne ještě pro hraní her.
NVIDIA se ale snaží hráče přesvědčit, že Ray Tracing je tu, použitelný a nedá se bez něho žít. Dá a budete muset bez něho žít, protože jednoduše na něj výkonově nové RTX karty nemají. Ne v rozlišeních a s FPS, ve kterých dnes hrajeme. Někteří se tak budou divit, proč jsou ty karty tak strašně drahé, když pravděpodobně stávající PASCAL modely dokáží nabídnout podobný herní výkon i za méně a s mnohem menšími čipy (zajímavá také asi bude spotřeba a efektivita). No protože ty větší čipy jsou mnohem dražší a GDDR6 paměti jsou mnohem dražší. Jako hráči tak podobně jako u Radeon RX VEGA 56/64 karet platíte za věci, které prostě nevyužijete, ale stojí velké peníze je vyrobit. Přesněji, současné hry je nevyužijí. V případě AMD VEGA proto, že VEGA je technologicky tak o 2 roky technicky napřed před průměrnou současnou hrou. V případě TURING platíte za Ray Tracing a AI jednotky, které ale nemají dost výkonu a neexistuje objektivně dobrý a přínosný důvod real time Ray Tracing do her dnes vůbec cpát.
NVIDIA vás prostě nechá zaplatit v případě TURING grafik za vývoj svého hardware v oblasti Ray Tracingu, ale jako hráči z toho nebude v dohledné době nijak těžit ani to využívat. Sorry. NVIDIA to moc dobře ví, ale neříká vám to. Ví, že ve srovnání s PASCAL to budou mít TURING modely složité, takže i proto je „vydala“ do prodeje měsíc před tím, než je reálně bude mít, a nedodala všechny informace, protože v objektivních testech a recenzích to nejspíše dopadne tak, jak jsem naznačil. RTX 2070/2080/2080Ti by byly super, pokud by stály, co stojí GTX 1070/1080/1080Ti, jenže to nestojí, jsou o třídu dražší. Nemyslím si, že jsou nutně propadákem, ale určitě nebudou vnímány tak kladně, jako PASCAL.
- TURING bude menší výkonový update
Nové RTX 2070/2080/2080 Ti budou zcela určitě méně atraktivní novou grafickou generací od NVIDIA, z pohledu nárustu výpočetního a klasického herního výkonu, než PASCAL a někteří předchůdci. A to jsou navíc dražší, než karty, které „nahrazují“. Po více než dvou letech čekání, určitě není cca 30-35% výkonu u RTX 2080 proti GTX 1080 dost, zejména když se bavíme o cenovém rozdílu 499 vs 799 dolarů.
NVIDIA si ale pro jejich vydání vybrala nejlepší možnou chvíli. Konkurenční AMD na herní high end kašle (alespoň se tak zatím oficiálně tváří), ví, že Radeon RX VEGA je dnes dostatečně dobrá, navíc při ignorování FreeSync standardu ze strany NVIDIA je VEGA jediné dostupné řešení pro 2K/4K FreeSync monitory, kterých je na trhu většina. Současně AMD ví, že VEGA má výborný výkon v DX12/VULKAN a takových her bude přibývat, takže i když nestačí na TOP high end, jakým je 2080 Ti, novým 2070/2080 stačit rozumně ještě bude, zejména s ohledem na cenu. Vzhledem k cenám nových RTX tak mají stále prostor na trhu a AMD nemusí hnout prstem.
NVIDIA jde jen o to, zaplatit náklady na vývoj, ví moc dobře, že TURING jako první generace svého druhu bude následovat první generace mnoha jiných produktů, které jednoduše nebyly schopné v reálu doručit to, co slibovaly, protože potřebné praktické využití nebylo v té době z mnoha důvodů možné. Ray tracing ve hrách, kromě zaplacených demonstračních a propagačních ukázek, prostě nebude reálně nasazovaný a použitelný, a to ještě spoustu let. TURING už v prvních ukázkách jasně ukazuje, proč. Takže kvůli Ray tracingu ve hrách prostě RTX nemá smysl kupovat.
- Takže koupit nebo nekoupit NVIDIA RTX kartu?
Rozhodně nekupovat teď v předobjednávce. Musím říci, že osobně mě tenhle přístup hodně vadí. Ale není nový. Chápu, že jako nadšenci mnozí chtějí mít nový produkt za každou cenu, bez ohledu, jestli za to vůbec stojí. Nicméně tento přístup škodí všem ostatním zákazníkům a trhu jako takovému a umožňuje růst cen a normalizaci praxe, že nám výrobce může věšet bulíky na nos, neříkat nic o výkonu a vlastnostech karet, ale poslat je do předprodeje za absurdní ceny. Pak vznikají situaci jako tahle:
Nikdo rozumný a objektivní si nemůže teď jít a koupit RTX 2070/2080/2080Ti karty, protože prostě nezná výkon a vlastnosti těchto produktů. Navíc stejně je nedostane dříve, jak v září. RTX 2080/2080 Ti budou prý fyzicky dostupné kolem poloviny září, NDA na testy karet končí těsně před tím, ale bude se nejspíše měnit, protože spousta karet se dostane do rukou lidí, kteří NDA nepodepsali, čemuž se NVIDIA snaží zabránit tím, že schvaluje to, komu výrobci karty pošlou, a ona sama pak výhradně do NDA bude posílat ovladače (výrobci grafik nám je nesmí poskytnout). Pokud máte zájem o RTX 2070, tak na tu si počkáte až do konce října! Údajně dorazí spolu s GTX 2060 verzí, ale to není ještě jisté. Každopádně osobně radím jasně počkat na testy a recenze a fyzickou dostupnou karet, včetně nereferenčních edic. Ceny budou strašně v každém případě.
Rozhodovat se navíc nebudete mezi GTX 1070 a RTX 2070 či GTX 1080 a RTX 2080, jak by názvy mohly napovídat. Rozhodovat se budete mezi GTX 1080 a RTX 2070 (případně RX VEGA) či mezi GTX 1080 Ti a RTX 2080. Několik měsíců budou dostupné běžně všechny tyto modely a rozhodování nebude jednoduché, i s ohledem na bazarové nabídky karet. Snad jediným snadným rozhodnutím je nákup extrémně drahé RTX 2080 Ti. To je jen o tom, jestli na ni máte nebo nemáte. Každopádně naplňuje se vše, co jsme očekávali. Nová generace grafik je hlavně mnohem dražší než ta předchozí. Samozřejmě vám testy všech novinek nabídneme, jakmile to bude aktuální.
Osobně se nejvíce těším na RTX 2080 Ti. NVIDIA slibuje že Ray Tracing prostě použitelně funguje a je přínosem. A tak říkám na rovinu: pokud nová RTX 2080 Ti za 33 tisíc korun nedokáže ty prezentované hry jako BF5/TR/METRO se vším všudy včetně RT rozeběhnout ve 4K na 60FPS, tak budeme mít velký problém, protože s grafikou za 33 tisíc je 4K/60FPS v roce 2018 absolutní minimum. Takže NVIDIA má vše ve svých rukou dokázat, že to, co tvrdí skutečně platí, tedy že Ray tracing je použitelný.
Pokud nám tedy NVIDIA nelže, očekávám, že 20.září předvede minimálně v BF5 a novém Tomb Raider těch 60FPS s RTX efekty ve 3840x2160 na RTX 2080 Ti, ve 2560x1440 při 60FPS s RTX 2080 a minimálně 1920x1080 při 60FPS na RTX 2070. Pokud někdo tvrdí, a přitom nelže, že real time Ray tracing ve hrách je tu a s RTX použitelný, jsou výše uvedené hodnoty absolutním minimem z hlediska použitelnosti s ohledem na cenu těch grafik. Nebo chce někdo od NVIDIA oficiálně upravit své sliby a zasadit je, jak se v ČR říká „do reálného rámce“? Osobně si myslím, že RTX 2070/2080/2080Ti jsou hodně jako AMD Radeon RX VEGA. Technicky velmi pokročilé výpočetní/profesionálně specificky zaměřené karty, jejichž cena odpovídá technologii a výrobním nákladům … nejsou dělány pro maximalizaci výkonu v současných hrách (nejsou ani výhodné pro současné hry). Jako herní karty se prodávají jen proto, že jdou na hry výborně použít, ale musíte zaplatit za velká drahá jádra i drahé paměti a technologie. Primárně ale všechny tyhle karty míří vlastně hlavně na tvůrce, nikoliv spotřebitele audiovizuálního obsahu …
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|