Strana 8 z 10
- Provozní vlastnosti – spotřeba, chlazení, taktování
Důležitým aspektem výkonných grafik jsou samozřejmě provozní vlastnosti. Zejména spotřeba a s tím související chlazení. Nová generace výkonných grafik přichází s opravdu velmi vysokou spotřebou. Měříme průměr ze všech našich herních testů a takhle to vypadá:
RTX 3060 má oficiálně 170W TDP, její spotřeba se pohybuje na úrovni RTX 2060 či RX 5700 bez XT. Tedy v mainstreamových hladinách. S efektivitou a mezigeneračním posunem je to ale diskutabilní.
Nicméně protože těch 170W je reálných, nemá samozřejmě chladič u verze ASUS STRIX žádný problém tuhle kartu chladit. Do 50°C jede navíc pasivně, tedy bezhlučně. Ale i s aktivními ventilátory je velmi tichá. A také chladná, kdy teploty ani nepřekročí 60°C v zátěží. Prostě tohle dostanete, když použijete přehnaně velký chladič na menší a slabší GPU.
Ale za to si také v případě ASUS STRIX edice připlácíte. Žádná z levnějších variant s podstatně salbšým chlazením se přes podobný výkon, teplotám této velké edice ani nepřiblíží.
- Taktování – minimální potenciál
NVIDIA u RTX 3000 série nabízí jen minimální potenciál pro taktování. V případě RTX 3060 máme v ruce asi vůbec nejlépe chlazenou edici na trhu, a i když jsou teploty nízko a posuneme limit napájení co to jde, stejně jsme se výrazně výše výkonem nedostali.
Maximem bylo nějakých 2100MHz pro jádro a 16200MHz pro paměti. Spotřeba se zvedla o 15W, chlazení tak bylo stále tiché a bez potíží, ovšem výkon stoupl jen o 4% a víc to prostě nejde. Prostě pokud počítáte s dalším taktováním, tak nepočítejte. Žádný potenciál tu není. Karta jede prakticky na limitu. A i když jde o OC edici, ani ten tovární přetakt nestojí skoro za řeč, je jen o něco málo přes 100MHz vyšší než, co by měla mít nejzákladnější reference.
Takže k závěrům …
|