Strana 9 z 10
- Celkový výkon, SAM(rBAR), RayTracing atd.
Všechny základní testy jsme prováděli bez zapnuté technologie AMD Smart Access Memory/rBAR, kterou ale jinak dnes už AMD i Intel platformy a také AMD a NV grafiky podporují. V některých hrách dokáže docela znatelně zvýšit výkon, což ovšem platí dnes prakticky výhradně o Radeonech na AMD platformě. Nicméně v současnosti stále není aktivní v základu a musíte ji ručně zapnout. Takže s ní zatím v základu netestujeme. Ale vypadá to, že brzy ji AMD/NVIDIA nechají zapnutou pořád, pak tedy změníme testování. Protože dokáže zejména Radeonům výrazně přidat v některých hrách:
NVIDIA již sice má také „BAR“ technologii, na které je SAM založena, ovšem přínos je prakticky měřitelný jen u pár her. A stále je násobně menší, než u AMD RX 6000 série. Zde má AMD zkrátka výhodu, že dělá tu optimalizace pro své karty na své komplexní platformě a stejných sběrnicích. Takže je v tomhle prostě dál. Výkon s aktivním SAM by tak dokázal v průměru her zvednout výkon AMD karet o 5 – 15% v průměru. Což není rozhodně málo. Ale zatím není prostě SAM aktivní v základu, musíte ho zapnout v BIOSu desky ručně.
V tuto chvíli vliv SAM/BAR do výkonových testů a výsledků zatím nezapočítáváme. Stejně jako do celkových výsledků nezapočítáváme testy s Ray Tracingem. Ono totiž srovnávat AMD Radeon vs NVIDIA s RT ve většina dosud vydaných hrách kde RT efektovou jsou, je neobjektivní. Prakticky drtivá většina her s RT efekty vyšla už před dlouhou dobu, v základu RT efekty neměly a dostaly je poději s update a optimalizací pro RTX grafiky NVIDIA. Ty samé hry ale stále nedostaly žádnou podobnou optimalizaci pro Radeon RX 6000 grafiky, takže srovnávat za těchto podmínek výkon karet pod RT v těchto hrách?
Nicméně objevují se i nové, kde už optimalizace pro obě značky jsou. V případě RTX 3060 je ovšem zapnutí RT efektů prakticky vyloučeno, protože jsou příliš náročné na výkon. I když je to o něco lepší než u RTX 2060, kde to bylo a je nepoužitelné doposud. Stále pak obecně platí, že ten téměř neviditelný vizuální efekt RT ve hrách žere tolik výkonu, že zapínat ho nemá dnes smysl. RTX 3000 a RX 6000 obecně prostě nemají dost výkonu na smysluplný real time Ray Tracing ve hrách a je to dnes spíše marketing, než skutečně užitečná technologie. Ale pokud to hry nabídnou, tak obě řady jej podporují.
Takže bez SAM/BAR a bez RT vypadá výkonové srovnání takto ve srovnání modelů, které nás přímo zajímají:
Samozřejmě záleží na výběru her. V našem případě máme dobrý vzorek různých technologií a engine. RTX 3060 se výkonově zařazuje prakticky přímo na úroveň Radeon RX 5700 bez XT, tedy karty minulé generace podobné cenové hladiny. Je jen o pár % silnější, než RTX 2060 SUPER, kterou by měla generačně nahrazovat. Odstup od původní RTX 2060 je vyšší, ale není to generační odstup, ve který jsme doufali.
Takže k závěrům …
|