Sapphire HD 4870 TOXIC vs ASUS GTX 260 TOP – bitva grafik za 7000 |
|
|
Napsal Jan "DD" Stach a redakce
|
Tuesday, 18 November 2008 |
Strana 4 z 16
- Testovací sestava a testy
Počínaje dneškem nasazujeme novou sadu testů. Některé testy zůstávají, některé ale mizí a jsou nahrazeny. Novinkou jsou například nové hry STALKER Clear Sky, Devil May Cry 4, Far Cry 2 a také tu máme Crysis Warhead. Testované hry byly nasazeny hned s nejnovějšími dostupnými updaty. Testování je prováděno přímo v dané hře v stejných sekvencích a podmínkách shodných pro všechny karty. Testujeme zásadně to, co se dá hrát a hraje, tudíž hratelná nastavení včetně AA-AF, pokud to podmínky a výkon karet dovoluje.
Testovací sestava DDWorld.cz:
- HD ATI 4000 - Catalyst 8.10 +hotfix
- HD 4870 všechny verze - Catalyst 8.11
- GeForce 9 - 178.24
- GTX 260 - 180.43
Sestava zůstává zatím stejná, v sestavě máme ještě další věci, které nejsou uvedeny v tabulce, což trochu zvyšuje celkovou spotřebu sestavy. Jako ovladače jsme použili aktuální k datu vydání recenze. Nemá smysl dnes testovat staré hry, protože ty na současných grafických kartách půjdou bez problémů. Navíc hrajeme novinky, takže chceme výkon po kartách primárně v nových hrách. Ostatně je ho tam také třeba, protože náročnost her stále, byť dnes trochu pomaleji, roste. Testováno je pokud možno v maximálních detailech včetně AA-AF, pokud to hratelnost dovoluje, což dnes můžeme říci, že i na relativně slabých kartách dovoluje. Výsledky jsou zaznamenáváni pomocí FRAPS programu, který v přesně daném časovém úseku zachytí hodnotu počtu snímků za sekundu. Z těch se pak udělá průměrná hodnota. Netestujeme žádné teoretické testy jako 3DMark, tudíž naše výsledky můžeme na konci zprůměrovat a vyjde nám použitelná hodnota průměrného výkonu karet i v rámci porovnání mezi sebou.
Často mluvíme o hratelné úrovni FPS - snímků za vteřinu. Pokud se průměr snímků drží nad hodnotou 40FPS, považujeme hru za bez problémů plynule hratelnou. 40-35FPS je to hratelné ale občas zpozorujeme trhání. Průměrná hodnota kolem 30FPS pak už většinou znamená znatelné cukání a trhání hry. Kolem 25FPS je už většina her hratelná jen s obtížemi, zpomalení obrazu je velmi patrné. 20FPS je už nehratelné, repetivě je to hranice pro otrlé :). Pravdou ale je, že jsou i hry, kde třeba 30FPS nedělá problémy a pak jsou tu také hry, kde 100FPS je pořád málo. Pro většinu her ale platí výše uvedené.
Jak dosáhnout hratelné úrovně FPS? Hlavně omezením detailů, snížením rozlišení, či vypnutím optimalizací obrazů jako je AA vyhlazování. Většina současných karet s 256-bit sběrnicí a 512MB paměti dnes ale má dost síly na plné detaily včetně AF optimalizací obrazu v nejčastěji užívaných rozlišeních 1280 - 1600. Pojďme se tedy podívat na samotné testy ...
|