Strana 4 z 5
- RX 6800 XT vs RX 5700 XT v praxi druhá část
Proti kolegům z hlavní redakce, protože nemusím samozřejmě testovat tolik karet a rozlišení najednou, jsem tak měl čas otestovat ještě další hry …
- Watch Dogs Legion (DirectX 12)
Třetí díl Watch Dogs je na světě celkem krátce, zavede nás do Londýna blízké budoucnosti po Brexitu. Engine se spoléhá na poslední DirectX 12 a celkem dobře si umí poradit i s nejnovější generací HW od AMD jak RDNA 2.0 tak ZEN 3 architekturou.
Pokud porovnáme výkon 5700XT vůči 6800XT ve stejné Nitro+ edici, je rozdíl až kolem 70%, největší rozdíl je opět ve 4K rozlišení kde se projevuje i dvojnásobná paměť nového Radeonu 6800XT.
- Control Ultimate Edition (DirectX 12)
O této hře se mluví jako o nástupci hry Max Payne, prolínají se zde paranormální jevy. Jedná se tedy o akční adventuru, která podporuje nejnovější DX12 včetně Ray tracingu. Bohužel její implantace probíhala čistě v režii NVidia jako přímo placené PR a reklama, takže optimalizace pro AMD zde není žádná.
Jak je vidět z grafu, RX 6800XT nemá problém rozjet hru i ve 4K, ovšem pokud zapnete Ray Tracing, začnou se dít velmi podivné věci. Kvalita obrazu je skoro stejná až na pár odlesků podlahy apod. Ovšem dopad na výkon je drtivý. U této hry rozhodně nedoporučuju tuto věc zapínat. Pokud porovnáme, jak si AMD polepšilo se skoro nejlepším modelem z RDNA 2.0 generace, jedná se o víc jak 100% nárůst výkonu ve 4K, což je v rámci jedné generace na stejném výrobním procesu neskutečný pokrok.
- Cyberpunk 2077 (DirectX 12)
Tato hra je sice trošku kontroverzní kvůli své „nedodělanosti“ ovšem do testovací metodiky jsem ji nakonec přidal s posledním patchem, který byl v době testování k dispozici. Hra podporuje DX12 včetně Ray Tracingu a ale byla sponzorována a RT vyvíjena ve spolupráci s NV. Ray Tracing jsem ovšem nemohl otestovat, ve hře nešel v době testování u AMD grafiky zapnout. Podporu přinesl až nejnovější patch, ovšem bez jakýchkoliv optimalizací proti těm pro NV.
Jak je vidět z grafu, hra má tak příšernou optimalizaci, že zapínat Ray Tracing by bylo doslova nemyslitelné. Už jenom rozchodit tuto hru ve 4K na takto silné grafice je takzvaně o „prsa“ ono jaksi 40 FPS není žádné terno.
Poslední díl Dooma nás zavede na planetu démonů a hra se stala ještě děsivější a krvavější. Hra se spoléhá na poslední verzi Vulkánu a dokáže opravdu mačkat z moderních RDNA 2.0 architektury doslova každé procento výkonu.
Jak je vidět z grafu, Doom Eternal je skvěle optimalizovaná hra. I ve 4K hra běží na staré RX 5700 XT v 84FPS, u 6800 XT se dočkáme dokonce skoro dvakrát takového výkonu. A to se bavíme o hře, která používá 4K textury, grafická stránka hry je doslova úžasná. Zde se ukazuje síla Vulkanu v jeho podstatě, a toho jak dokáže mačkat výkon z moderního HW. Velká škoda že stejný Engine nemá třeba CyberPunk 2077.
- Wolfenstein Youngblood (Vulkan)
Poslední testovaná hra je opět postavena na poslední verzi Vulkanu, jedná se o druhé pokračování z prostředí Wolfenstein, kde se tvůrci hry dost zaměřili na RPG prvky. Stále si ale zastřílíte a pokosíte hodně „Nácků“.
Opět vidíme masivní počet FPS, hra prostě běží jak po másle. Ovšem i zde vidíme značný posun ve výkonu u RX 6800 XT.
Důležitým aspektem výkonných grafik jsou samozřejmě provozní vlastnosti. Zejména spotřeba a s tím související chlazení. Zde porovnáváme grafiky s téměř identickým chlazením a maximálním TDP.
Jak je vidět z grafu, i přesto že je má Radeon RX 6800 XT mnohem větší čip vyrobený na stejném výrobním postupu u TMSC, je spotřeba vůči předchozí generaci jenom o cca 90W vyšší, tedy o nějakých 22% na celé sestavě. Přitom nárůst výkonu je kolikrát i 100%. Poměr výkon/spotřeba tak za pouhý rok narostl celkem brutálně. AMD opravdu dodrželo, co slíbilo a zapracovalo nejvíce právě na této veličině, která byla u RDNA 1.0 tolik vytýkána recenzenty. Nyní se tedy karty obrátily, protože AMD má nyní tu lepší a efektivnější architekturu v tomto směru, přece jenom Ampére generace spotřebu moc neřeší a roste do obludných výšin.
Co se týče teplot karet, výkonnější 6800 XT edice se držela celou dobu testování pod 72°C, což je na spotřebu kolem 300W jenom na jádře vynikající výsledek. Pokud jsem zapnul „silent BIOS“ teplota klesla o další tři stupně. Chladič je přitom velmi tichý a maximální otáčky jsou pouze 1700 RPM. Maximální frekvenci, jakou jsem u grafiky zaznamenal, byla 2445MHz, tedy o dost výše než výrobce udává ve svých specifikacích. Ohledně taktování, nemá ani moc smysl. Já se dostal na maximální stabilní frekvenci 2550Mhz, výkon posléze narostl o cca 5%.
Takže k závěrům ...
|