Strana 5 z 5
Všechny testy jsem prováděl bez zapnuté technologie AMD Smart Access Memory/rBAR, kterou ale jinak dnes už AMD i Intel platformy a také AMD a NV grafiky podporují. V některých hrách dokáže docela znatelně zvýšit výkon, což platí zejména o Radeonech na AMD platformě. Nicméně v současnosti stále není aktivní v základu a musíte ji ručně zapnout. AMD RX 6000 by tak byla ještě větším přínosem, než RX 5000 série.
Pokud jde o mé srovnání s nejvýkonnější zástupcem RDNA 1.0 architektury v podání stejného výrobce a ve stejné TOP edici, ukázalo se, že AMD odvedlo husarský kousek. Výkon na stejném výrobním procesu narostl jako nikdy předtím. Ve většině testovaných her jsem se dostal na 70-100% vůči nejvýkonnějšímu modelu předchozí generace. A to je opravdu značný posun. Doslova se těším na to, zda to samé dokáže AMD i s RDNA 3.0 na které již usilovně pracuje a která má být čipletová. Tedy nástupce RX 6800 XT by měl mít ne jeden, ale hned dva čipy, podobné úrovně. AMD a jeho RDNA 1 byl pro ZEN moment, ale nebyla ambice se srovnávat s tím nejlepším. RDNA 2 se kterým přišlo slibované „big NAVI“, je ale plně konkurenceschopný všude, a dokonce o něco víc, než všichni včetně AMD čekali. Radeon RX 6000 série je jako RYZEN 2000 (ZEN+). V další generaci už do toho AMD s čipletovými návrhy šlápne naplno, stejně jako tomu bylo s revolučním RYZEN 3000.
Původní plán nicméně počítal s tím, že RX 6000 série bude zásadním otřesem na trhu pro svůj poměr cena/výkon. AMD mělo naplánováno prodávat ty karty mnohem levnější, než za kolik je nakonec oznámilo. Bohužel čáru přes rozpočet mu udělala Koronavirová krize, těžební mánie, výrobní krize atd. Není v silách výrobců dodat na trh dnes tolik karet, jaká je poptávka. Ta údajně převyšuje výrobní kapacity o 30-40% celkem. AMD sice dodává mnohem víc karet než v minulosti, násobně více pokud jde o vyšší segment, ale prostě to nestačí.
Problém není u AMD, ale v trhu samotném, který je bohužel „pokřivený“ těžební horečkou a nedostupností herních grafických karet. Když už se tak nějaká grafika skladem objeví, je bohužel za mnohem vyšší cenu, než je ta oficiální doporučená. Přitom jsem byl zástupci předních výrobců GPU ujištěn, že oni mají ceny stále stejné, za které se karty prodávají do distribuce, tedy u nich problém rozhodně není. Celá vina tak padá na distribuční kanály a samotné prodejce. Jediné, co tedy nyní můžeme dělat, prostě to za ty šílené ceny nekupovat a prodejce v tomto směru bojkotovat. Sapphire se snaží své karty dodávat primárně stavitelům sestav, kdy jedině tak je schopno zajistit, že alespoň tak budou prodávány někde blízko těm doporučeným cenám, a půjdou skutečně hráčům. Oficiálně by měla stát luxusní NITRO+ edice něco přes 20 tisíc, ale samozřejmě za tuhle cenu vám ji žádný obchodník/distributor samostatně dnes neprodá a napálí si na to klidně 100% marží.
Stejně, pokud hledáte, najdete a budete moci si vybírat, je Sapphire NITRO+ bez debat jedna z nejlepších variant Radeon RX 6800 XT karet na trhu, a snadné doporučení od nás. Skvělá karta. Z pohledu uživatele RX 5700 XT série, dokonce ve stejném NITRO+ provedení, je největším skokem ten výkon, kdy o 70 – 100% více FPS je pochopitelně znát, zejména když máte 4K monitor. Podpora RayTracingu je sice fajn, ale problémem RT ve hrách dnes je obecně fakt, že současná generace karet na nějaké rozumné použití nemá dost výkonu. I při nejlepším dělají RT efekty jen 1-3% toho, co vidíte na obrazovce, efekty, o kterých musíte vědět, abyste si jich všimli, ale v praxi mají naprosto brutální dopad na výkon. RayTracing ve hrách je budoucnost, ale právě že až budoucnost. V tuto chvíli je mnohem zajímavější využít ten výkon klasicky, přes rasterizaci, což bude ještě mnoho let priorita.
Každopádně přechod z RX 5700 XT na RX 6800 XT je obrovský. A to samozřejmě existuje ještě výkonnější RX 6900 XT NITRO+ edice. A pokud se o RX 7800/7800 sérii postavené na RDNA 3 potvrdí, co se dnes říká, mohl by být rozdíl mezi RX 6800 XT a 7800 XT větší, než mezi RX 5700 XT a 6800 XT. Čekají nás zajímavé roky a to RDNA 2 ještě vlastně neukázala, co dokáže, protože první hry vyloženě dělané pro tuhle architekturu, která je i v konzolích atd., vlastně teprve dorazí a budou ovlivňovat herní vývoj a optimalizace her následující několik let. Takže jestli se ptáte, zda stojí za to z RX 5700 XT přejít na RX 6800 XT … tak určitě ano :). Při tom výkonu skutečně silně překvapí jak navíc efektivní a tichá RX 6800 XT ve verzi NITRO+ je. Kéž by situace ve světě bývala byla lepší ….
Za výbavu na testování děkujeme našim partnerům:
AUTOR: Jan Belka |
---|
https://www.facebook.com/HWrecenze/ |
|