Strana 1 z 5
- Sapphire NITRO+ RX 6800 XT – TEST a RECENZE
přechodu z pohledu Radeon RX 5700 XT!
Společnost Sapphire netřeba představovat. Dvorní výrobce Radeon grafik, který v minulosti měl vždy jednu z nejvýkonnějších karet na trhu obecně. Bohužel v posledních mnoha letech, kdy AMD neuvedlo žádný skutečně high endový grafický model, Sapphire se musel spokojit jen s mainstreamem občas přesahující do Performance segmentu. Nyní ovšem s nástupem RX 6000 série vyhlíží Sapphire nové a velmi světlé zítřky a už opět bojuje o pozici výrobce nejvýkonnější grafické karty vůbec. Jeho znovuzrozena TOXIC série nově i ve verzi RX 6900XT, je vybavená v základu 360mm AiO chlazením, a je prakticky v mnoha případech nejvýkonnější herní grafikou na trhu vůbec. Nicméně dnes se podíváme na klasicky „neextrémně“ chlazený model a přístupnější high end variantu v podobě RX 6800 XT NITRO+ edice.
Musím nicméně upozornit, že tento test probíhá mimo hlavní testlab DDWorld.cz na odlišné sestavě atd. Je to vlastně mé osobní srovnání s nejvýkonnější NITRO+ grafikou od Sapphire poslední generace, tedy sice velmi dobrého, ale víceméně jen mainstreamového Radeonu RX 5700 XT, který jsem dlouho používal. Jaký je tedy v praxi přechod z nejlepší Radeon grafiky minulé generace v podobě RX 5700 XT na „téměř“ nejlepší Radeon grafiku té nové generace v podobě RX 6800 XT?
- Sapphire Radeon NITRO+ RX 6800 XT 16GB
Tohle je nová Sapphire Radeon NITRO+, postavená na novém higendovém základu AMD RX 6800 XT a po několika letech nová konkurence pro naprostý highendu konkurence. Společnost Sapphire a její NITRO řadu jistě není třeba představovat. Už mnoho let jde o jedny z nejlepších (ne-li nejlepší), klasicky chlazené edice Radeonů a vlastně grafických karet obecně. Dnes testovaná novinka se opět povedla. Pokud se vám líbila edice Nitro+ v předchozí řadě 5700XT, budete z této karty nadšeni, protože zachovává všechny kladné aspekty NITRO+ chlazení a provedení a přidává velký nášup výkonu a efektivity navrch.
Grafická karta Sapphire RX 6800XT Nitro+ je tedy postavena na zcela nové RDNA 2 architektuře. Karta měla být highendovou bombou, se kterou AMD překvapí konkurenci. To se do značné míry stalo. NVIDIA totiž nepočítala s tím, že by RX 6800 XT dokázala jasně porážet její RTX 3080, kterou prezentovala jako svůj herní TOP model. Nad ní totiž umístila více jak 2x dražší, ale pouze o 10% výkonnější (proti RTX 3080) 24GB model RTX 3090, kterou ovšem sama NV označuje jako „TITAN class“. Nicméně AMD dokázalo s RX 6800 XT porážet RTX 3080 velmi pravidelně a to je zde ještě o dalších 10% výkonnější plně aktivní varianta v podobě RX 6900 XT, která je sice dražší, ale nikoliv o dvojnásobek jako je tomu v případě dvou nejšpičkovějších RTX 3000 modelů.
Ačkoliv to z parametrů RX 6800 XT může vypadat, že se AMD opravdu hodně snažilo se před AMD dostat, pravdou je, že zatímco RTX 3000 modely nemají téměř žádný OC potenciál a jedou naplno i za cenu extrémně vysokého TDP 320 - 350W už v základu, AMD překvapivě nežene věci tak vysoko. TDP je jen 300W a často jej karta ani nedosahuje, přitom takt jádra se pohybuje kolem 2250MHz. Jak už dnes ale víme, zdaleka to není jeho maximum a i s „normálním“ vzduchovým chladičem je možné jít podstatně výše.
K tomu AMD nasadilo extrémně chytrý design s velkou Infinity Cache, které je velmi efektivní ve smyslu, že RX 6800/6900 série má „jen“ 256-bit sběrnici a normální GDDR6 paměti, jenže díky té rychlé vyrovnávací pamětí dosahuje v praxi propustnosti a výkonu paměťového systému minimálně o třetinu až polovinu robustnějšího. Samozřejmě už z našich článků víte, proč tomu tak je. RDNA 2 architektura a RX 6000 karty totiž vznikali přímo ve spolupráci s výrobci konzolí i pro jejich účely. A efektivní design pro hraní her je tak nějak na prvním místě ….
RDNA 2 grafická architektura je asi nejvýznamnější architektura, která kdy vůbec přišla na trh za posledních 15 let určitě. Poprvé v historii nejde jen o architekturu a GPU určené pro výkonné PC. Úplně stejná architektura a podobná GPU totiž najdete i v novém Xbox X a PlayStation 5. Současně tahle architektura se objeví na ARM platformě v nových generacích platforem SAMSUNG určené pro telefony, tablety i počítače. Celá následující generace her a herních technologií tak bude postavena přímo na míru a optimalizovaná pro AMD RDNA 2. Ta přináší celou řadu novinek, úplně novou konstrukci speciálně zaměřená na efektivitu a herní výkon. Umí pochopitelně HW akcelerovaný RayTracing a spoustu dalších věcí, které se budou stále vice uplatňovat v nových hrách, co teprve na trh dorazí, nebo jsou již ve vývoji.
Zatímco referenční Radeon RX 6800 XT už jste na DDWorld.cz viděli od kolegů z hlavní redakce, a víte, že AMD udělala velký posun i pokud jde o kvalitu a hlavně tichost chlazení mezigeneračně, jak vypadá taková pořádná nereference v podání od Sapphiru, na to se podíváme dnes ve srovnání s RX 5700 XT, která byla tím nejlepším v RDNA 1 řadě …
|