Strana 9 z 9
Všechny testy jsme prováděli bez zapnuté technologie AMD Smart Access Memory/rBAR, kterou ale jinak dnes už AMD i Intel platformy a také AMD a NV grafiky podporují. V některých hrách dokáže docela znatelně zvýšit výkon, což platí zejména o Radeonech na AMD platformě. Nicméně v současnosti stále není aktivní v základu a musíte ji ručně zapnout. Takže s ní zatím v základu netestujeme. Ale vypadá to, že brzy ji AMD/NVIDIA nechají zapnutou pořád, pak tedy změníme testování. Protože dokáže zejména Radeonům výrazně přidat v některých hrách:
NVIDIA již má „BAR“ technologii, na které je SAM založena také, ovšem přínos je prakticky měřitelný jen u 1-2 her a stále je mnohem menší, než u AMD. Zde má AMD zkrátka výhodu, že dělá tu optimalizace pro své karty na své komplexní platformě a stejných sběrnicích. Takže je v tomhle prostě dál. Výkon s aktivním SAM by tak dokázal v průměru her zvednout výkon AMD karet o 5 – 15% v průměru. Což není rozhodně málo. Ale zatím není prostě SAM aktivní v základu, musíte ho zapnout v BIOSu desky ručně.
V tuto chvíli vliv SAM/BAR do výkonových testů a výsledků zatím nezapočítáváme. Stejně jako do celkových výsledků nezapočítáváme testy s Ray Tracingem. Ono totiž srovnávat AMD Radeon vs NVIDIA s RT v současných hrách kde RT efektovou jsou, je neobjektivní. Prakticky všechny hry s RT efekty vyšly už před dlouhou dobu, v základu RT efekty neměly a dostaly je poději s update a optimalizací pro RTX grafiky NVIDIA. Ty samé hry ale stále nedostaly žádnou podobnou optimalizaci pro Radeon RX 6000 grafiky, takže srovnávat za těchto podmínek výkon karet pod RT v těchto hrách?
Jedinou hrou, o které v současnosti vím, že má optimalizace pro obě značky a u obou RT efekty fungují, je Dirt 5, a tam to vypadá takhle:
Takže obecně bych v současnosti rozhodně nedělal závěry ohledně Ray Tracing výkonu. Speciálně když obecně platí, že ten téměř neviditelný vizuální efekt žere tolik výkonu, že zapínat ho nemá dnes smysl. RTX 3000 a RX 6000 obecně prostě nemají dost výkonu na smysluplný real time Ray Tracing ve hrách a je to dnes spíše marketing než skutečně užitečná technologie. Ale pokud to hry nabídnou, tak obě řady jej podporují.
Takže bez SAM/BAR a bez RT vypadá výkonové srovnání takto ve srovnání modelů, které nás přímo zajímají:
Samozřejmě záleží na výběru her. V našem případě máme dobrý vzorek různých technologií a engine. Vyšlo to tak, že RX 6700 XT dokáže porazit RTX 3070 v 1080p o 2%, ve 1440p je to absolutně vyrovnané, ale ve 4K je RTX 3070 o 5% výkonnější. Tohle není příliš překvapivý výsledek. Obecně RDNA 2 architektura si vede skvěle v 1080p/1440p, kde je obvykle jasně lepší než RTX 3000 série od NVIDIA. Speciálně když to testujete na nejvýkonnější a nejmodernější platformě současnosti pro hry, tedy RYZEN 5000.
Ve 4K se pak obvykle RTX 3000 daří lépe. U RTX 3070 vs RX 6700 XT zde bude nepochybně roli hrát fakt, že NVIDIA má díky 256-bit vyšší propustnost pamětí než 192-bit AMD. Infinity cache ale odvádí skvělou práci, navíc AMD má 12GB kapacitu, což umožňuje zapnout některé detaily, které s 8GB by nebyly možné. Obecně ale AMD orientuje RX 6700 XT na 1080p a ideálně na 1440p. Pro 4K má totiž Radeon RX 6800 16GB, která je v tomto rozlišení o nějakých 21% výkonnější, a ten příplatek na ní je tak odpovídající. Speciálně když RTX 3070 má výkonově mnohem blíže RX 6700 XT než RX 6800, ke kterému má blíže realitou cen.
- Sapphire Radeon NITRO+ RX 6700 XT 12GB
Jak vidíte, tak NITRO+ není o moc výkonnější než reference. Sapphire nechalo ten OC potenciál nevyužit a dalo přednost efektivitě, kterou RX 6700 XT disponuje, i přes ten velmi vysoký takt. Spotřeba NITRO+ a reference je tak fakticky identická a takt se liší jen o pár desítek MHz, kdy výsledkem je o maximálně 1-2% lepší výkon, což je většinou rozdíl tak 1-2FPS přinejlepším.
Za zmínku stojí hlavně generační nárůst proti RX 5700 XT. Znovu opakuji, AMD nepoužilo žádný nový výrobní proces. Ten zůstal stejný 7nm. Ovšem AMD i tak o více jak 60% zvedlo počet tranzistorů, ale počet výpočetních jader zůstal stejný tedy 40 (2560 SP) a velikost čipu vzrostla jen o 33%. Přesto AMD dokázalo zvednout výkon u RX 6700 XT o 24% ve 1440p a o 32% ve 4K! To je rozhodně působivé vzhledem k jinak totožné spotřebě, všem těm technologickým novinkám a jen o málo vyšší ceně, než za co vycházela RX 5700 XT. Speciálně když to srovnáme s minimálním posunem u RTX 3070 vs RTX 2080 (stejný počet jednotek ve 104 sérii čipu). AMD také masivně zlepšilo efektivitu a nepřecházelo přitom všem ani na jiný výrobní proces, zatímco NVIDIA ano. Působivé technické cvičení, když navíc vezmeme v potaz ty neuvěřitelně vysoké takty. Tohle všechno jen za 1,5 roku na stejné výrobní technologii se stejným počtem výpočetních jednotek …
Bohužel, situace na trhu, jak jistě všichni víme, v době uvedení před několika týdny, byla už tak špatná, že AMD nemohlo ohlásit původně plánovanou agresivní cenu. Náklady na materiály a výrobu všeho obecně prudce narostly (a rostou dál), k tomu přibližně 4x stouply ceny dopravy a výsledkem je tak to, že tahle mainstreamová grafika byla ohlášena za 470 dolarů (12 799 korun vč. DPH). Pořád skvělá cena vzhledem k výkonu a zejména vezmeme-li v potaz současnou situaci, kdy ale s ohledem na ni byla právě tak stanovena. AMD navíc svou referenční edici za tyhle peníze skutečně přímo reálně přes své stránky stále nabízí a prodává (bohužel z ČR si ji tam nekoupíte), na rozdíl od konkurence v podobě RTX 3060 Ti/RTX 3070, která za ohlášené podobné referenční ceny neexistuje a nikdy vlastně neexistovala a neprodávala.
Sapphire NITRO+ je pak nejluxusnější nereferenční edice, tradičně dražší. I Sapphire navíc ohlásilo cenu s ohledem na celkovou situaci na trhu, takže jeho doporučená cena činí 579 dolarů (15 490 korun). Jediný problém je, že za tyhle peníze už AMD prodává svou referenční RX 6800 16GB, která je ve všech směrech výkonnější. Ale pochopitelně nikdo jiný vám ji za podobné peníze dnes neprodá. Bohužel, pokud se podíváte do zahraničních i našich obchodů, uvidíte tam Sapphire NITRO+ RX 6700 XT za podstatně vyšší ceny, pokud vůbec ceny uvidíte. To je jeden z důvodů, proč se výrobci v některých zemích speciálně u RX 6700 XT rozhodli, že většinu karet do obchodů a volného prodeje ani nepošlou.
Nejde o to, že by RX 6700 XT bylo skutečně málo. Naopak výroba a dodávky jsou rekordní a v normální době by převyšovaly poptávku. Jenže současná poptávka je mnohem větší. A to jsou žně pro překupníky. AMD sice stanovilo cenu RX 6700 XT výše, než chtělo, tedy 479 dolarů, Sapphire u luxusnější NITRO+ to posunulo na v normální době absurdních 579 dolarů za mainstreamovou kartu (i když vzhledem k inflaci se musí posunout hladiny cen i tak). Obojí jsou ale ceny, kolik by ty karty měly skutečně stát koncové zákazníky. AMD a Sapphire to posílají do distribuce tak, aby ty karty tolik stát mohly. Jenže co s tím udělá milá distribuce? Napálí si na to klidně 100% marži. Zákazníci se tak zlobí na výrobce, ale ten z toho nic nemá. Ten tu kartu dodal distributorovi/prodejci tak, aby ten vám ji mohl prodat za tu doporučenou cenu 13 či 15 tisíc korun. To on ale dnes neudělá :-/. Prodává vám ji za dvojnásobek až trojnásobek, protože nekoupíte-li vy, koupí někdo jiný.
Velký problém je dnes praxe, že část zaměstnanců distribuce a prodejců se přímo podílí na tzv. „skalpování“. Stahují si dodávky k sobě a za velké peníze je přeprodávají těžařům nebo po bazarech. To byl/je problém i v ČR, kdy se tahle praxe děla hned u několika velkých prodejců, jejichž zaměstnanci přesně tohle dělali. Jak zákazníci z řad hráčů, tak výrobci grafik jsou naštvaní a bezmocní proti těmto překupníkům. Takže speciálně v případě RX 6700 XT bylo rozhodnuto, že do odvolání stále drtivá většina dodávek karet putuje nikoliv do běžného prodeje, ale do rukou tzv. systémových integrátorů, neboli-stavitelů sestav. Pokud tedy RX 6700 XT či další nové karty chcete, je hotová sestava prakticky jedinou možností. Dokonce ty karty jsou tam prodávány za ceny blízké těm oficiálním! A dokud bude poptávka tak výrazně převyšovat nabídku, nemá smysl karty do volného prodeje dodávat, protože je prodejci silně předražují nebo rovnou skalpují za absurdní ceny na aukcích.
Bez ohledu na současnou situaci a tím ovlivněné ceny a dostupnost je Sapphire a jeho NITRO+ edice RX 6700 XT excelentní karta. I v normální situaci by byla znatelně dražší než reference od AMD nebo PULSE edice. Problém je to s ohledem na výkon, který se za ten příplatek liší jen minimálně. Takže z hlediska poměru cena/výkon není NITRO+ výhodná. Jenže na to je tu právě levnější a jednodušší PULSE edice. Dražší NITRO+ byla vždy o maximální kvalitě provedení a co nejtišším chlazení. A v této oblasti nová RX 6700 XT naprosto exceluje.
Sapphire Radeon NITRO+ RX 6700 XT je jedna z nejlepších, normálních neextrémních ne-high end grafických karet, kterou jsem kdy viděl a testoval. A že jsem jich za posledních 15 let testovat hodně. Samozřejmě hodně tomu napomáhá fakt, že RX 6700 XT základ od AMD je výjimečně povedený, efektivní design, zejména ve srovnání s minulostí AMD. A to hry a herní technologie optimalizované pro revoluční RDNA 2, která je a bude bez přehánění všude (PC, konzole, telefony, tablety), teprve přijdou. Sapphire tak tohle osadilo svým již dlouho vyvíjeným a generace zlepšovaným chlazením a výsledkem je extrémně tichá karta s výborným výkonem a provozními vlastnostmi vůbec. Ostatně bavíme se o kartě s výkonem na úrovni RTX 2080 Ti za třetinovou cenu a o 100W nižší spotřebou. Co se na tom dá nemít rád :). Škoda současné situace, protože za normálu a jak bylo plánováno, by tohle byla jedna z nejlepších hlavně skutečně cenově dostupných mainstreamových grafik historie. Má vše, co by mainstreamová karta současnosti měla mít včetně rozumné 12GB velikosti paměti, kdy méně už v mnoha případech nestačí. 8GB je v této cenové a výkonové hladině už omezující.
Stejně, pokud hledáte, najdete a budete moci si vybírat, je Sapphire NITRO+ bez debat jedna z nejlepších variant Radeon RX 6700 XT karet na trhu, a snadné doporučení od nás. Skvělá karta.
Za výbavu na testování děkujeme našim partnerům:
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|