Asi víte, že kromě FreeSync existuje také prakticky co do výsledku podobná technologie G-SYNC. Pro její další existenci dnes přitom není z technického hlediska, a hlavně z pohledu efektivity, důvod. A to i proto, že AMD si za FreeSync nic neúčtuje, jako Adaptive Sync je i průmyslovým standardem a zkrátka kdyby NVIDIA (a kdokoliv další) chtěla, mohla by FreeSync normálně podporovat. Bohužel toho se v dohledné době evidentně nedočkáme. Podporu FreeSync/Adaptive Sync přislíbil Intel u některé nové generace svých iGPU i GPU, na kterých pracuje (a dorazí až po roce 2020), NVIDIA však z obchodních důvodů nechce funkčnost a kompatibilitu svých grafik s FreeSync nabízet, protože na G-SYNC vydělává slušné peníze a pokud by jeho funkčnost nabídla zdarma přes FreeSync, o tyto výdělky by samozřejmě přišla.
Technicky způsobem realizace je mezi FreeSync a G-SYNC podstatný rozdíl, ale co do finálního efektu, tedy plynulosti her v běžném rozsahu, však žádný není. V prakticky u všech „slepých testů“ nejsou schopni hráči a uživatelé bezpečně rozpoznat, když obě technologie fungovaly, která je která. Obě mají prostě stejný finální přínos. Jenže zatímco v případě AMD máte FreeSync prakticky zadarmo, u G-SYNC za to musíte zásadně připlácet. Důvodem je, že zatímco FreeSync je řízeno přímo implementací v každém AMD GPU v případě Radeon grafik a to pak ovládá jinak standardní elektroniku monitoru, NVIDIA grafiky tohle neumí. NVIDIA to řeší přes externí modul, který je nutnou součástí G-SYNC monitorů. Jedná se tak vlastně o další čip a komplexní počítač (má procesor, paměť atd.) a mezičlánek mezi vší grafickou kartou a samotným monitorem. Tohle řešení má jednak drobný negativní vliv na výkon, ale především stojí extra peníze. Velké peníze! Aktuální verze tohoto modulu stojí až 500 dolarů. V reálu je tato technologie od NVIDIA dostupná jen těm, co si tedy pořádně připlatí a není to řešení dostupné pro každého. Neexistují levné G-SYNC monitory. FreeSync monitory jsou ale dostupné od nejnižších cenových hladin a za stejnou funkčnost nemusíte tedy připlácet. Pokud tak průměrný hráč s mainstreamovou ale třeba i low endovou grafickou kartou si chce užít technologie synchronizace snímkové frekvence s obnovováním monitoru a plynulosti, kterou přináší, tak v případě že nemá Radeon grafiku si musí koupit mnohem dražší monitor (klidně i násobek ceny), aby k této prakticky užitečné technologii měl vůbec přístup.
Přitom z hlediska potenciálu má FreeSync i větší možnosti než G-SYNC (vyšší teoretické rozsahy, funguje s V-SYNC, OSD atd.), který jednoduše existuje jen proto, aby za něj uživatelé museli připlácet = jisté zisky. Z pohledu funkční efektivity je pochopitelně FreeSync mnohem lepším řešením, které nepřidává další složitý element do už tak složitého řetězce mezi GPU a monitor. Na druhou stranu díky vysokým cenám monitorů a standardizovanému modulu, funguje G-SYNC naprosto stejně na všech podporovaných monitorech. Těch však existuje jen necelých 20 modelů, zatímco FreeSync monitorů je na trhu přes 200 různých modelů.
FreeSync a jeho možnosti a fungování v praxi pochopitelně záleží i na výrobci konkrétního monitoru (zejména pokud jde o rozsah Hz/FPS, kdy některé velmi levné monitory mohou mít jen těch 40-60Hz, kde to funguje a nemusí mít LFC. To platí zejména o FreeSync 1, zatímco nové FreeSync 2 už klade větší povinné nároky na monitory (LFC je povinné vždy a s tím i určitý větší rozsah Hz), a tak se také objevuje jen u kvalitnějších panelů (ovšem hlavně kvůli povinnému HDR), což ovšem neznamená, že musí být nutně extra drahé. Pořád totiž nemusí mít žádný extra výpočetní modul, a tak jsou obvykle panely s FreeSync technologií jinak ale stejné kvality a parametrů, proti G-SYNC verzím o několik tisíc levnější, kdy ale výrobci monitorů neradi na tento rozdíl v praxi výrazně upozorňují. Z pochopitelných důvodů. Z pohledu zákazníků není ideální, že výběru monitoru musí podřídit výběr grafické karty (anebo naopak), pokud chtějí užitečnou technologii synchronizace snímkové frekvence s obnovováním monitoru používat. Jako že si na ni velmi rychle navyknete. Nicméně tady už je problém rozdílná politika výrobců GPU. Z pohledu hráčů a běžných uživatelů je samozřejmě FreeSync mnohem výhodnější a efektivnější řešení, čemuž odpovídá i nabídka monitorů, dnes dokonce i prvních televizí, protože minimálně Xbox One X nově podporu FreeSync také nabídne a zejména u konzolí a omezeném výkonu GPU a FPS zajímavý potenciál udělat hry skutečně plynulé …
A jak tedy funguje v praxi?
Fungování a přínos AMD FreeSync v praxi …
Asi se tedy ptáte, jak na FreeSync, a co k němu potřebujete. Z podstaty technologie vlastně nic extra řešit nemusíte. Pokud jde o grafickou kartu, tak FreeSync v obou verzích podporují všechny současné grafické karty AMD Radeon RX (VEGA/500/400), ale také starší grafiky R9 FURY a R9/R7 300/200 (s výjimkou R9 270/370 série a R9 280/380 série).
Stejně tak ji ale podporují i integrované grafické karty v procesorech AMD a to už starší A 7000/8000/9000 série.
Samozřejmě funguje i u stávajících desktopových AMD Ryzen G a mobilních RYZEN U procesorů. Pro všechny grafické karty samozřejmě potřebujete i odpovídající verzi ovladačů, kdy FreeSync/FreeSync 2 fungují od určité verze, nicméně pokud máte některou z aktuálních karet současné, či minulé generace, prostě nainstalujete aktuální verzi ovladačů Radeon Software.
Nejsložitějším prvkem skládačky je tak výběr monitoru. V tuto chvíli jich je na našem trhu už kolem 200 běžně dostupných různých modelů v různých cenových hladinách. Ty nejlevnější začínají už na pouhých 2500 korunách vč. DPH! Nicméně ty jsou většinou omezeny právě na ten základní rozsah 40-60Hz a nemají většinou LFC, která hodně pomáhá a dokáže vytvářet plynulý dojem i když FPS klesají níže. Ovšem na trhu je i celá řada monitorů kolem stále velmi dostupných 5 - 9 tisíc, která už nabízí vyšší rozsahy, běžně 40 – 75 Hz, ale také i těch 48 – 144, včetně běžné podpory LFC. Samozřejmě pozor, rozsah přes zapojení DisplayPort a HDMI se může lišit. Každopádně AMD pravidelně aktualizuje na svých stránkách tabulku s přehledy podporovaných FreeSync monitorů:
Výběr monitorů je tak opravdu široký, kdy existují TN, IPS, VA panely, s HDR i bez a s rozlišením od 1920x1080 až po 3840x2160. Nechybí mezi nimi běžné 60Hz, 75Hz, ale také rychlé 144 a dokonce i několik 240Hz modelů, kdy tak můžete spojit výhody rychlé obnovovací frekvence s výhodou plynulosti FreeSync technologie. Existují velmi solidní monitory za 5 tisíc, za 10 tisíc i monitory bez kompromisů za desítky tisíc. Důležité je, že prostě ten výběr máte a FreeSync můžete využívat a přitom za to nemusíte nutně platit obrovské peníze, což žádná jiná podobná ani konkurenční technologie dnes nenabízí. Samozřejmě monitorů s nejnovějšmí FreeSync 2 vzhledem k nutnosti podpory velkého rozsahu 48 – 144Hz včetně povinné podpory HDR a LFC, najdete na trhu zatím jen pár a jsou dražší (ale ne předražené), ovšem solidních monitorů s FreeSync s podobným rozsahem (dokonce s až 240Hz), bez HDR ale s LFC, jsou na trhu desítky a za velmi solidní ceny.
Když tedy doma máte odpovídající grafiku a monitor, zbývá to jen zapojit. Z principu FreeSync funguje lépe přes DisplayPort (větší rozsahy) než přes HDMI, ale u některých monitorů je to jedno, rozsah je stejný. Každopádně pokud máte možnost výběru, doporučuji DisplayPort upřednostňovat. V ovladačích pro grafickou kartu pak můžete FreeSync jednoduše odškrtnutím aktivovat a hotovo :). Takhle:
V případě základního fungování FreeSync pak stačí nastavit detaily u her tak, aby vaše grafická karta dokázala stabilně vykreslovat snímky v tom rozsahu (důležité je v tomto případě to minimum, ne maximum). Samozřejmě, když vaše grafika bude zvládat hru jen na třeba 25FPS, tak vám žádný FreeSync/G-SYNC k plynulé hře nedokáže pomoci :). Nicméně pokud bude zvládat stabilně kolem 45FPS, bude monitor s FreeSync mít těch 45Hz a obraz bude nádherně plynulý, jak by úplně nebyl, pokud by ta karta sice měla 45FPS, ale monitor běžel standardně na 60Hz a na grafiku tedy musel čekat a občas by to bylo vidět. Samozřejmě pokud by vaše grafika dokázala stabilně mít 60FPS bude to pro hru samozřejmě ještě lepší se 60Hz monitorem z pohledu input lagu plynulosti ovládání apod.
To je přínos FreeSync (i G-SYNC) v praxi. Samozřejmě to musíte vidět naživo, o tom celý efekt je, AMD má na to pěkný jednoduchý prográmek, který ukazuje přínos FreeSync v praxi, ale je to hlavně o dojmu. Synchronizace snímkové frekvence s obnovováním monitoru je jednou z nejpřínosnějších technologií za poslední roky. Samozřejmě můžete využít i výhod rychlých panelů.
Pokud máte třeba 144Hz panel a dokážete vaši grafiku nastavit tak, aby v dané hře měla stabilně alespoň těch 144 FPS, máte výhody obou technologií současně. Tedy naprosto plynulý obraz díky FreeSync s rychlou odezvou panelu a výhodami, které to přináší.