Téma: ATI Eyefinity – UltraHD rozlišení a hry s více monitory
Tři LCD jako domácí standard?
O nové multiLCD technologii ATI a perspektivě rozšíření používání více monitorů.
Už pár dní po celém světě AMD představuje jednu z hlavních nových technologií, která bude provázet její novou grafickou generaci ATI Radeon HD 5000 s DX11. Novinka se jmenuje ATI Eyefinity a protože už byla představena, můžeme si o ní povědět dnes něco více.
Hry a grafické karty …
Již delší dobu, přibližně od vydání 8800GTX v roce 2006, můžeme pozorovat, že PC Hardware jaksi předběhl Software a vývoj her. Ačkoliv již od roku 2006 máme DX10 grafické karty s pokročilou unifikovanou architekturou, posléze v případě AMD-ATI vylepšenou na superskalární architekturu, podporu DX10.1 a samozřejmě výkonnější grafiky, hry jsou stále většinově dělané pro běh pod prehistorickým DX9. V současnosti jsou hry optimalizovány a vyvíjeny hlavně pro konzole, protože když by to vývojáři vytvářeli primárně pro současné PC, tak budou takové hry dalece převyšovat možnosti současných Xbox360 nebo PS3, které by to prostě nebyly schopné rozjet.
S uvedením nové generace grafik, kterou první uvede ATI a to už s DX11, se už tak propastný technologický a výkonový rozdíl mezi konzolemi a PC prohloubí. Ačkoliv ještě stále nemůžeme oficiálně hovořit o výkonu nových grafik, mnohé již bylo vyspekulováno a právě na ATI Eyefinity už schopnosti nové generace grafik AMD i oficiálně předvedlo více než vypovídajícím způsobem. Je jasné, že vývoj her, kromě přechodu některých na DX11 (což je ale hlavně o funkcích, ne náročnosti) nesměřuje k markantnímu růstu náročnosti her. Náskok HW před softwarem je markantní už u generace HD 4000/GT200.
Jedinou hrou, která dává grafikám zabrat, je Crysis na Ultra detaily. Ačkoliv se tomu někteří zdráhají uvěřit, může být nová generace Grafik ATI ve hrách opravdu markantním způsobem lepší než ta současná. Že nový Radeon HD 5870 zvládne i Crysis na plno v Ultradetailech s vyhlazováním a vším v HD 1920x1200 rozlišení na fenomenálních průměrných 40FPS, zní to jako pohádka. Ovšem po včerejší v podstatě veřejné demonstraci technologie ATI Eyefinity, to už tak pohádkově a nemožně nezní.
ATI Radeon HD 5870 v rozlišení 7680x3200
Když si odmyslíme Crysis, tak v podstatě všechny současné hry rozchodíme na plné detaily v HD rozlišení 1920x1200 i na grafice jako je HD 4890, natož třeba na duálním HD 4870 X2 nebo GTX 295. A protože nelze očekávat, že by přišly nějaké náročnější hry, bude výkon nové generace ATI Grafik, konkrétně třeba modelu HD 5870 značně nadbytečný pro hraní v rozlišení jako jsou 1680x1050 nebo 1920x1200.
Ačkoliv vám nemohu zcela otevřeně prozradit specifikace, už víte z našich aktualit, jak to má s novými ATI Grafikami vpadat. Veřejné jsou dva údaje a to je 2,15 miliardy tranzistorů ve 40nm RV870, což je více než 2x více, než má RV770 na HD 4800 grafikách, které má pouze 0,96 miliardy. Známe také výkon modelu HD 5870. Ten je oficiálně přes 2500Gigaflops. Pro srovnání HD 4870 má pouze 1200Gigaflops a HD 4870 X2, výpočetně nejvýkonnější grafika současnosti, disponuje výkonem 2400Gigafops.
(neoficiální parametry HD 5800 - zdroj: Hardware-infos.de)
Jenže HD 5870 prošel i dalšími úpravami (dvojnásobný nárůst TMUs ze 40 na 80 a také ROPS ze 16 na 32) v některých ohledech je HD 5870 téměř 2,5x výkonnější než HD 4870. Jeho herní výkon bude opravdu fenomenální – protože na rozdíl od HD 4870 X2, což je vlastně CF dvou HD 4870 není jeden HD 5870 závislí na to fungování CF, kdy jen v málo hře je tento systém 100%. A to berte jako naprosto jistou záležitost. Jak ten výkon ale využít a demonstrovat? AMD-ATI přichází s technologií ATI Eyefinity.
AMD-ATI se rozhodlo, že dá svým novým grafikám pořádně za uši a nám, zákazníkům, umožní si vychutnat Super HD rozlišení. A to nemluvíme o nějakém 720p nebo 1080p, to je dobré tak leda pro mobily ;). Mluvíme o rozlišení 6x 30“ LCD kdy každé má rozlišení 2560x1600! Dohromady to tedy vyprodukuje jednolitý obraz s rozlišením fantastických 7680x3200! Je jasné, že abyste si takové rozlišení v nějaké hře vychutnali hratelně, potřebovali byste dnes systém 3-4 grafických karet (třeba dvě HD 4870 X2 nebo dvě GTX 295). Stejně by to ale nestačilo. Současná generace grafik je příliš slabá. O výkonu nového HD 5870 2GB svědčí nejvýmluvněji zatím ten fakt, že na těch 6 monitorů stačí sám!
Asi je vám jasné, kam tím mířím. ATI by podobnou technologii neuvádělo, kdyby si nebylo jisté, že její nová generace grafik je o pořádný kus silnější než ta současná a zvládne to. Samozřejmě oficiální testy a čísla nejsou, ale díky prezentacím, kde si mohli celý systém na novéHD 5870 grafice všichni vyzkoušet, jsou nějaká čísla známá. Tak například, World of Warcraft v plných maximálních detailech v rozlišení 7680x3200 jede na jediné HD 5870 2GB přes 80FPS v průměru!
Stejně tak tomu bylo u většiny současných her, redaktoři mohli vyzkoušet závodní akční hry jako Left4Dead či DeadSpace, či závodní hry, všechno chodilo v šíleném rozlišení 7680x3200 na plné pecky na vysoké hodnoty FPS! Dokonce i nový DIRT2 v DX11 šel prý hratelně. Něco mi říká, že HD 5870 nemůže být ve hrách jen o spekulovaných 60% rychlejší než HD 4870 …. To by prostě nestačilo. Vraťme se ale k samotné ATI Eyefinity a řekněme si, jak to celé funguje …