Strana 2 z 2
NVIDIA - založena byla v roce 1993 a sídlí v USA ve státě Kalifornia. Zajímavý je samotný název firmy. Zatímco většina firem v IT má jako název nějakou zkratku, NVIDIA je přímo slovo. Název NVIDIA pochází ze španělského "envidia" a znamená to závist. Proč si zakladatelé firmy vybrali toto slovo, jako název své společnosti, se můžeme jen dohadovat, stejně jako zda to má nějaký hlubší význam v působení celé společnosti. Nejspíše si ho však vybrali jen proto, protože dobře zní.
Mezi lety 1993 a 2000 NVIDIA pomalu budovala svou pověst a své zázemí. Vydala několik úspěšných grafických čipů, které umožnili získat vliv a finance pro jeden ze zlomových bodů v historii společnosti. V roce 2000 NVIDIA odkoupila skomírajícího grafického velikána - společnost 3dfx. Bezezbytku využila její nápady a myšlenky a využívá jich dodnes. Společnost NVIDIA je tímto postupem celkem známa a za několik posledních let podobně úspěšně pohltila několik firem. Naposledy to byly například ULi nebo čerstvě společnost Ageia. Souboj ATI a NVIDIA trvá již řadu let. Nejsilnější je ale právě až do roku 2000. NVIDIA vždy spíše hrála technologicky na jistotu a stavěla na svých zkušenostech a starších modelech. Ty rozvíjela dalšími nápady. Kolem roku 2002 se jí to ale málem stalo osudné. NVIDIA vždy vydává grafické generace svých karet v dvou generačních cyklech. GF1-2, GF3-4, GF5, GF6-7, GF8-9. Uvedené dvougenerace jsou vlastně vždy jedna generace a i mezigeneračně staví nová na starší a vylepšuje ji + přidává nové prvky. Tento způsob se ale mále stal osudným u GF5, která měla být novým základem pro GF6. Bohužel GF5 z části stavěla už na notně zastaralém návrhu GF4 a kombinaci s některými prvky a nápady převzatými už od 3dfx a pro NVIDII znamenala GF5 katastrofu. Konkurenční ATI 9700 ji zcela drtily a jen značné marketingové úsilí NVIDIA zabránilo neštěstí a naopak dokázalo prodat i tyhle karty. Spousta z nás měla doma grafickou kartu FX GF5, i když byly prokazatelně horší než konkurence. Tehdy jsme poprvé, ale nikoli naposled a nikoli jen v této oblasti podnikání, mohli vidět sílu kvalitního marketingu. Podobného přehmatu se NVIDIA od té doby snaží úspěšně vyvarovat.
Fantastický úspěch umocněný problémy v ATI a akvizicí ATI-AMD, zaznamenalo zejména jádro G80 - GF8800GTX a následně G92, které je na 65nm výrobním procesu jinak úplně to samé a dnes dokonce prodávané jako GF9800. G80 je první grafické jádro NVIDIA s unifikovanou architekturou. Je spíše veřejným tajemstvím, že o firmu NVIDIA mělo zájem AMD právě před koupí ATI, ale vzhledem k velikosti a pozicím obou firem a mnoha dalším firemním odlišnostem, k dohodě nedošlo a snad ani dojít nemohlo. Do současné doby nebyla AMD-ATI schopna vydat jedno grafické jádro, které by G80 překonalo, ale to už se situace začala ubírat poněkud jiným směrem. Doba velkých monolitických grafických čipů podle mnohých minula. NVIDIA ale i nadále plánuje produkci podobných čipů a to hlavně pro své další cíle. Již několik let buduje platformu - TESLA, kde úlohu procesoru přebírají grafická jádra. Ta dnes nabízejí čistě výrazně vyšší výkon v určitých ohledech než CPU a mají tedy jistý potenciál. A tím se už vlastně dostáváme do aktuální doby ...
Píše se rok 2008 a situace na trhu s grafickými kartami a obecně v IT HW světě je dosti napjatá. Souboj platforem je čím dál více zřetelnější. Leaderem trhu s procesory, ale i s grafickými kartami je společnost Intel a NVIDIA i ATI koukají Intelu hodně z dálky na záda. Intel navíc začíná strašit svým projektem grafické technologie Larrabbe, kterým hodlá podle svých slov zlikvidovat klasické grafické karty, jak je známe dnes. V současnosti jediným konkurentem s celou vlastní platformou je právě AMD-ATI. Bohužel pro mnohé zúčastněné, z finančního hlediska a dalších věci na tom není AMD zrovna nejrůžověji. Navíc výrazné zlepšení a napravení škod minulosti je v nedohlednu. Pokud se budeme bavit čistě o grafickém trhu, pak je dnes AMD třetím výrobcem, ale v objemu celkové výroby a tedy i v přísunu peněz dosti ztrácí na firmy NVIDIA a Intel. I to by mohlo zapříčinit problémy v budoucnosti. Ale ani NVIDIA nemá na růžích ustláno tolik, jak to může vypadat a jak se sama firma může tvářit. Jistě víme o tom, že se NVIDIA pustila do křížku se samotným Intelem a v současnosti jsou ve válečném stavu. Více o tom se dozvíte z tohoto článku: NVIDIA a Intel oficiálně ve válce, která změní PC!
Nvidia rozhodně cítí, že v budoucnu může mít vážný problém a tak se snaží své grafické karty prosadit, kam jen to půjde, ale nechává si i další možnost. Víme, že se nedávno spojila s firmou VIA a vytvoří ultramobilní platformu, která bude konkurovat Intelu. VIA má totiž procesory, které firmě NVIDIA chybí. Pokud jde o čistě grafický trh, tak Intel je pořád jednička, ale reálně se NVIDIA může zaměřením poměřovat jen s ATI a tam se dnes může plácat ve vedení po zádech. NVIDIA vyrábí více, i když jako firmy nevlastní žádnou továrnu, což jí ale hodně věcí usnadňuje. ATI není při svém objemu výroby až tak vážný soupeř jako dříve a navíc zájmy AMD leží jinde než ve výrobě velkých monolitických grafických čipů, takže i to zejména marketingu firmy NVIDIA podstatně ulehčuje život s AMD-ATI. Na druhou stranu AMD-ATI je pořád pro NVIDII velká konkurence v mainstreamu a NVIDIA ví, že polevit nemůže, nemluvě o mobilním trhu, kde byla a je AMD a dříve ATI silná v kramflecích. V současné době se pomalu připravujeme na další utkání obou firem, i když nebude úplně přímé - tedy možná. Více v následujícím článku, Test ATI HD4870 - RV770 poráží GF9800GX2 ?!
A zde už přichází prostor pro diskusi a vaše názory ...
Otázek kolem tohoto tématu je celá řada. Myslíte si, že převzetí ATI společnosti AMD bylo dobré? Proč nevyšlo a vyjít nemohlo spojení AMD-NVIDIA. Jak velké nebezpečí pro AMD-NVIDIA znamená Intel se svým projektem Larrabbe? Jak dopadne nová ATI RV770 a NVIDIA GT200? Je možné, že by ATI zázračně porazilo mainstreamovým čipem i chystané GT200, jak se nám snaží naznačit první grafy? Jak to vidíte s vývojem grafik a obou společností dále. No a samozřejmě otázka dne, Je lepší ATI nebo NVIDIA? A proč? Nechceme žádné flamewar, kterého jsou obvyklé diskuse plné, takže uozorňuji na pravidla diskusí předem, dáváme jen prostor k otevřené a věcné diskusi na toto téma, otázky jsou jasně položeny, těšíme se na vaše příspěvky .... samozřejmě pravidelné podrobné uživatelské testy grafických karet najdete zde.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|