Strana 6 z 6
- Herní vývoj a grafiky – sága pokračuje
Ačkoliv se může zdát, že některé předpoklady a výhledy jsou poměrně dost skeptické, realitou je, že vývoj jako takový jde stále dál a ačkoliv občas přešlapuje na místě, následuje pak třeba skok dva. Aktuálně se pravděpodobně podle mého názoru nacházíme právě v době, kdy po dlouhém přešlapování to vypadá, že se celý trh a herní vývoj odhodlal ke skoku, kterým je DirectX 11, DirectCompute, OpenCL apod.
PC trh a klasické grafiky jsou stále tahouny vývoje her, naštěstí to vypadá, že i konzole dorazily do fáze, kdy je technologická zastaralost už moc do očí bijící a ačkoliv vám to Microsoft ani SONY narovinu neřeknou, protože by si zabily prodeje, tak současným konzolám už zvoní umíráček a připravují se na vydání nové generace. DirectX11 a OpenCL a vůbec celý vývoj GPGPU je pádným důvodem na střídání stráží. Herní bída letošního roku by se neměla opakovat a už na konci letošního roku a v průběhu roku následujícího se dočkáme prvních DX11 her, které ten vývoj skutečně v před posunou. Zatím ale jen na PC. Současné konzole budou čím dál větším přítěží, naštěstí ale jako Crytek tak Epic narovinu mluví o roku 2012, jako roku vydání nové generace herních konzol. Minimálně XBOX, protože právě Microsoft má zájem posunou ten vývoj se svým DX11 dále co nejdříve. Ostatně jemu by nevadil přechod na novou generaci konzolí i dřív – XBOX360 splnil svou úlohu lépe, než čekal a k propagaci Games for Windows (LIVE) a tedy konkrétně Windows 7 jako herní platformy s DirectX 11 a GPGPU už mu neposlouží a čistě teoreticky by zpětná podpora u nového Xboxu pro 360kové hry neměla být problém.
ATI zatím zůstává na svém, zde asi není moc o čem hovořit, snad jen to, že by obecně věci prospělo, kdyby ATI získalo větší tržní podíl, což by se odrazilo v příjmech a doufejme i ve větší podpoře herních tvůrců. V současnosti svou včasnou podporou nových standardů a dokonce otevřených standardů nelze v tomto směru říci pro ATI křivé slovo. Bohužel ta podpora grafik a optimalizace pro některé hry by si zasloužila větší podporu, než jakou ATI v současnosti dává. Možná by se AMD mohlo v rámci propagace své platformy jako celku zamyslet a něco s tím udělat. Nemusím asi říkat, že dlouhodobě je technický i výkonový potenciál ATI grafik nevyužit. A to nejen z důvodů technologické stagnace her samotných, ale i z nedostatečné snahy ze strany ATI. Hernímu vývoji by také prospělo, kdyby se vývojáři nebáli udělat pořádně náročnou hru s odpovídající kvalitou samotné hry i technologiemi, kvůli které by stálo za to skutečně upgradovat na pořádné herní mašiny - nutno říci, že takových počinů hodně ubylo a je to rozhodně špatně.
U NVIDIA máme námětů na přemýšlení více. V současnosti je zatím jasné jen to, že generace GF200 je přežívající mrtvola (zombie) a koupě těchto grafik hraničí s důvodem pro psychiatrické vyšetření. Do konce roku nabídne ATI téměř kompletní grafickou řadu HD 5000 od 149 dolarů po high end a tak není co řešit. NVIDIA má prázdné ruce a to doslova a do písmene a to se opravdu dlouho nestalo, pokud se to kdy stalo. Pokud tedy slyšíme dnes o FERMI tak jen pochybně, což je ale to jediné, co dnes NVIDIA může. Mluvit o FERMI jako o revoluci, co změní svět a doufat, že taková bude. Víc o FERMI vlastně ani říci nejde. Já osobně doporučuji ale opatrnost, co se očekávání týká. Některé predikce, které jsem mohl vidět, ukazují výkon FERMI dosahující téměř až k nebesům a občas pochybuji, že to člověk se zdravým rozumem mohl vypustit. Některé opačné predikce zase ukazují výkon FERMI pár % nad GT200, což si zase nemyslím, že to může tak dopadnout, už jen z logiky parametrů, které známe. Doufejme snad jen, že když tak v nehorším případě se alespoň zopakuje situace GF200 vs RV770, čemuž zatím také vše podle mě nasvědčuje, že se nejpravděpodobněji stane. Stačí už jen to, že grafiky NVIDIA mají zpoždění a pokud mluvíme o prvních modelech, tak ty v žádném případě nebudou konkurencí ATI HD 5850/5870 nebo HD 5750/5770. To nám také odpovídá na otázku, na kterých grafikách asi budou optimalizované a vyvíjené v podstatě asi všechny DX11 herní tituly, které nás letos a hlavně příští rok čekají.
Osobně si tedy nemyslím, že by NVIDIA měla zájem z boje o herní segment skutečně ustoupit. Možná ustoupí z nižších segmentů a bude se snažit prodat výkon a přidané GPGPU vlastnosti ve vyšších segmentech. Musíme také vidět fakt, že platformy Intel a AMD se dost uzavírají a pro NVIDIA tam není mnoho prostoru, navíc když s Intelem je na nože a s AMD se nebaví. Na druhou stranu renesanci zažívají mobilní platformy a smartbooky a smartphone a to i jako herní platformy a tam se NVIDIA tlačí se svou TEGRA. Tyto platformy sice mohou být populární, ale těžko mohou být nějakým hnacím motorem samotného grafického a herního vývoje.
Ačkoliv se tedy může zdát, že vývoj nám ustrnul, myslíme si, že se pravděpodobně nacházíme těsně před další velkou epochou. Před námi jsou technologie a grafické karty s výkonem, které posunout hry a grafiku blíže k fotorealismu. Hodně se mluví o herní fyzice o 3D a to mluvíme jen o technologiích pro několik následujících let. Před námi jsou věci jako virtuální realita a další technologie, o kterých ještě ani netušíme. Rozhodně myslíme, že se nemáme důvod bát, že bychom v roce 2010, i b následujících letech, přišli o naše oblíbené diskuse, kdo je víc zaujatý pro jakou značku a proč zaručeně já mám pravdu a ten druhý ne a proč je tenhle čip s tímhle logem lepší než ten druhý a proč je ten kdo koupí tohle blázen a ten druhý borec největší. Grafický trh má dnes proti sobě poměrně vyrovnané konkurenty a doufejme jen, že nám to vydrží. Co bychom za podobnou situaci dali třeba v procesorovém nebo i jiných segmentech. Rozhodně nad nikým a ničím nelámejte hůl, z minulosti dobře víme, že stačí maličkost a věci jsou zase úplně jinak. A pravdou je, že je to nakonec stejně zákazník, který rozhodne o tom, co si nechá vnutit, co si koupí a co bude používat.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|