Strana 5 z 5
- Kam ta NVIDIA jde aneb hodnocení FERMI?
Některým už může jít trochu hlava kolem ze všech těch ALU jednotek, cache,CUDA jader, paralelního programování a podobně, a to jsem to opravdu zjednodušil, jak jen to šlo. Pokud chcete plnou dávku toho, jak to vlastně celé funguje, pak doporučuji tento dokument.
Nás běžné uživatele ale samotná architektura příliš nepálí. Nás zajímá, kdy si nové grafické karty budeme moci koupit a jaký to bude mít výkon zejména ve vztahu ke konkurenci. Už na začátku jsem řekl, že pokud jste mě ignorovali v posledních měsících a týdnech ohledně varování, že NVIDIA se vydává jiným směrem, budete zklamaní. Stejně tak jsem vás varoval, že výroba nového jádra nejde hladce a skutečná konkurence grafikám ATI HD 5000 je dál, než si myslíte. Opět ti, kteří neposlouchali, budou dost zklamaní. Realita je tedy přesně takováto:
Jádro FERMI je sice v podstatě vlastně hotovo a na samotné architektuře se nedá moc měnit. FERMI je ale ve fázi, kdy se teprve připravuje a dolaďuje pro samotnou výrobu! Neexistují ještě finální specifikace karet a jakékoliv bližní údaje o výkonu. Samotné grafické karty jsou jen ve formě předvýrobních sample pro předvýrobní sample, na kterých testuje samotná NVIDIA základní funkce a připravuje finální specifikaci jádra pro výrobu.
(Jedna z první Fermi TESLA grafik)
V současné fázi by NVIDIA vůbec jádro FERMI nevytahovala a na veřejnosti neukazovala, kdyby nemusela! Problém je, že NVIDIA má doslova prázdné ruce, co se týká současného grafického trhu a nabídky grafických karet proti HD 5000, které jsou výkonnější a dostupnější více a dříve než se čekalo. Všichni vědí, že současná generace grafik GT260/275/285/295 je vydáním HD 5000 prostě mrtvá. Všichni tak tlačili na to, aby NVIDIA něco ukázala a tak ukázala to, co v současnosti má a to je FERMI, které vlastně ani nemá.
NVIDIA dala nový význam obratu papírového vydání, kdy je běžné, že se představuje grafika, jejíž reálná dostupnost je nevalná. NVIDIA včera a dnes představila produkt, který ještě není ani ve formě grafických karet a v podstatě je teprve na začátku instalace na samotné grafiky a to bude ještě minimálně 2 měsíce trvat! Tedy za předpokladu, že všechno půjde dobře, což ale rozhodně nejde, protože výtěžnost 40nm FERMI je vážně mizerná. Každopádně podle poměrně přesných informací, které jsou k dispozici, se testovací sample neobjeví dříve, než na konci listopadu, nebo na začátku prosince. Od toho je ale pořád daleko uvedení reálných grafik do obchodů, natož uvedení nějaké konkurence k HD 5800/5700 modelům. NVIDIA vůbec nechce o nějakém konkrétním datu uvedení mluvit a na rovinu se tak mluví o tom, že až leden nebo spíše únor 2010 je opravdu reálné datum. Ale i to jsem vám na základě svých informací říkal už před týdny a měsíci, že to tak dopadne, opět někteří nevěřili a tak mohou být kvůli svým přehnaným očekáváním, zklamáni.
Hlavní otázka je, jak výkonné případně grafiky NVIDIA budou, za kolik budou a jak si budou stát proti ATI HD 5000. V první řadě je jasné, že na trhu dojde k něčemu, co jsme tady už dlouho neměli. Vzdáleně to může připomínat situace s vydáním G80 (8800GTX), kdy ATI ještě dlouho nic podobného neměla, jenže to je jen slabý odvar. Nyní se situace obrátila, a pro NVIIDA je daleko vážnější. ATI totiž nezačíná s High endem, kam mířila 8800GTX, ATI začala v mainstreamu a bude pokračovat oběma směry. Do konce roku obsadí novými grafikami segmenty 100 – 200 dolarů, ale také 200-400 dolarů (ten už má) i segment nad 400 dolarů. A chystají se i mobilní verze. NVIDIA nemá doslova nic, co by mohla nabídnout. Rozhodování, kterou grafiku koupit v následujících týdnech a měsících je tedy poměrně jednoduché.
Ale ani vydání FERMI grafik nemusí pro herní grafický trh nic moc znamenat. FERMI a NVIDIA totiž jasně kráčí cestou od GPU k CPU, a hlavně NVIDIA jasně cílí na profesionální segment a proti Intel Larabbe, či spíše proti procesorům Intel i AMD. Proč?
1, Profesionální segment skýtá pro využití GPGPU obrovský potenciál a velkou příležitost vydělat (marže jsou tam daleko větší než u desktopových grafik). Navíc vývoj je jasný grafiky a procesory se nám přibližují. NVIDIA na to jde od GPU, protože nemá CPU, Intel na to jde od CPU (Larrabee), protože zase nemá výkonné GPU. AMD je jediné, které má jak výkonné GPU, tak výkonné CPU a na jeho směřování je to vidět, pomalu ale jistě obojí přibližuje a markantní to bude u FUSION i nové architektury procesorů Bulldozer, která nahradí letitou K10, což je vlastně K8, která tu s námi je už pěkných pár let. Budoucnost využití grafik pro výpočty je jasná, ale ještě jasnější je cesta, kdy počítače a aplikace pro ně budou využívat souběžně možností CPU i GPU a FERMi je toho jasným důkazem, totéž je ale i platforma AMD-ATI dohromady, kdy AMD už před nedávnem představilo podporu STREAM a OPENCL pro své Procesory i Grafiky.
2,NVIDIA zdá se pouští herní klasický segment grafik lehce k vodě. A to proto, že se na něm nedá uživit. Ještě před pár lety byly příjmy za kvartál nějakých 5 miliard dolarů z celého grafického desktopového businessu, dnes, ačkoliv počet prodaných karet vlastně neklesá, příjem klesl na 2 miliardy! Z toho se opravdu financovat vývoj GPU čistě pro grafiku nedá.
Jak výkonné budou vlastně NVIDIA Fermi grafiky (až tedy někdy vyjdou) proti ATI HD 5000? Pokud vám někdo tvrdí, že to ví, tak kecá. Čísla jako 50-100% proti GT200 jsou v současnosti cucána z prstu a všichni jen odhadují. Odhadovat to lze z výpočetního výkonu, a to co vychází, se nám moc nelíbí. Osobně si myslím, že když budete mít jednojádrová FERMI grafika výkon na úrovni GTX 295, možná lehce nad, bude to reálné, jenže na HD 5800 to nestačí, to nabízí stejný herní výkon už dnes a za cenu, které se NVIDIA vyrovnat nebude moci. Otázka jsou navíc DirectX11 hry, kdy NVIDIA o věcech jako Tesselace a podobně raději vůbec nemluví, protože FERMI nemá tesselátory, a další věci. Podporu DX11 má, ale některé věci bude dělat emulací přes své složité jednotky a to proti specializovanému RV870 od ATI stačit dost dobře prostě nemusí. Neznáme ani to jak FERMI přistupuje k AA/AF atd.
Raději v tomto směru moc neočekávejte, o to menší zklamání, nebo naopak případně větší může být vaše překvapení. Každopádně FERMI moc herně nevypadá a NVIDIA o tom také jako o herním čipu vůbec neumí. Hry to bude umět, ale není to hlavní. Z výkonového hlediska v určitých GPGPU aplikacích by ale FERMI nemuselo stačit ani výkonově. RV870 je skvěle připraveno na podporu OpenCL a DirectCompute a jeho výkon 2,73TFLOPS vypadá zatím nedostižně. FERMI cílí na určitou skupinu programátorů do určité oblasti z hlediska svého přístupu k programování, kde má evidentně náskok před ATI, a kde může mít velký úspěch, ale také nemusí. To vše ukáže až čas, představení FERMI je opravdu hodně předčasné a ačkoliv řada věcí vypadá z hlediska programátora GPGPU jako bomba, ještě nikdo si to v reálu vlastně nevyzkoušel, a na papíře vypadá dobře kde co.
Každopádně FERMI je možná velkým přelomem ať už z hlediska konstrukce GPU, vývoje GPGPU a nebo z hlediska poměrů a vývoje grafické trhu na několik dalších let. V podstatě ale v současnosti nevíme téměř nic o grafikách jako takových a než se jich na trhu dočkáme, uplynou ještě měsíce. Pro v současnosti již na trhu dostupné ATI Radeon HD 5000 grafiky, není ale NVIDIA FERMI nic, čím by se měly nějak znepokojovat – minimálně do prodejů v roce 2009 nemají šanci zasáhnout. Až to bude dostupné v roce 2010, ATI už bude pomalu připravovat lehce upravené verze RV870 (RV890?), a až se objeví nějaký mainstream založený na FERMI (čekám až někdy v květnu-červnu-červenci 2010), to už dokonce můžeme mluvit o připravované zbrusu nové architektuře a grafické generaci ATI karet, která bude nahrazovat tu v současnosti novou RV870 …
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|