Strana 11 z 11
- Má 8GB na grafice smysl? Ano má!
Odpověď je tedy jednoznačná. 8GB paměti na grafické kartě má smysl a dokonce už i některé současné hry je dokáží využít se značným přínosem. Zvlášť ve vysokých rozlišeních a detailech, kde každý FPS hraje roli, takže těch 8GB je znát v praxi. Nejen vyššími průměrnými FPS, ale i vyšší hodnotou těch nízkých FPS. Hra je prostě plynulejší.
U starších her je přínos minimální, ale to není nic divného. Problém je, pokud někdo otestoval jen ty staré hry a udělal na základě nich závěr ohledně přínosu 8GB paměti proti 4GB. Pokud ale otestujete skutečně nové hry a nové technologie, zjistíte, že nejen naznačují využití oněch 8GB, ale i je v praxi využít dokáží. A je zcela jasné, že her schopných využít více paměti bude rychle přibývat. Důvod proč tomu tak je, jsou jednak konzole s 8GB paměti v základu a jednak nástup 4K kvality všeho na PC platformě.
Stará generace konzolí Xbox360 a PS3 vývoj her značně brzdila, měly málo paměti, takže požadavky nových her byly u PC verzí větší, jen pokud tvůrci hry vydali nějaký balík HD textur, nebo pokud bylo přítomno náročnější AA. U nové generace konzolí PS4 a Xbox One, je jednak použit aktuální PC HW (konkrétně 8jádrový Jaguar AMD SoC a AMD Radeon GCN grafiky), hlavně ale mají mnohem více paměti. Konkrétně 8GB, kterou samozřejmě tvůrci her využívají. U PC verze pak někteří přidávají ještě podporu UHD rozlišení a tomu odpovídající kvalitu textur (to u konzolí nehrozí, protože ty 4K nikdy nezvládnou). Zkrátka a dobře 8GB paměti na grafice má smysl, měřitelný i v praxi znatelný přínos ...
- Poznámka: 8GB bude u nové generace grafik standard
Ano, jsem si jistý, že nový high end bude mít ve standardu mnohem více paměti, než ten současný. Osobně bych řekl, že současných 4-8GB uvidíme běžně v mainstreamu. Ostatně GTX 970/980 jsou fakticky onen nový mainstream a náhrada R9 290/290X (tedy nikoliv nástupce, ale skutečně náhrada do mainstreamu), mají a budou mít 4-8GB paměti jako standard. Je tedy jasné, že nová generace skutečného high endu, bude mít víc. Osobně odhaduji 12GB v základu u nástupce GTX 780/TITAN a pravděpodobně až 16GB u nástupce R9 290X, který by navíc mohl využívat technologii složených pamětí HBM. Nároky rostou a parametry se tomu přizpůsobují. Možná si někteří vzpomínáte, že před pár lety byl standard 256-512MB paměti na grafice a na 1GB jsme koukali jako na zjevení. A nebylo to ještě tak dávno.
Sapphire Vapor-X R9 290X 8GB je bezesporu skvělá grafická karta a jedna z vůbec nejlepších jednojádrových modelů na trhu včetně GTX 980 edic. Ve vyšších rozlišeních a detailech, kde skutečně záleží na tom výkonu a nedají se věci snadno okecat, značně uteče GTX 970 i běžným 4GB R9 290X, a bez problémů prohání mnohem dražší a mnohem hůře vybavené GTX 980. Přesto samozřejmě je docela drahá a poměr cena-výkon je horší než u běžných R9 290X edic, které jsou zdaleka nejlepšími a nejvýhodnějšími grafikami kolem 10 tisíc korun dnes.
Přesto, hrajete-li, nebo chcete-li si pořídit Eyefinity systém tří monitorů (5760x1080 apod.), nebo si chcete pořídit 4K monitor, kde TN verze jsou hodně cenově dostupné, tak tam je přínos 8GB tak velký, že není nad čím váhat. 8GB verze R9 290X má tedy jednoznačně smysl i přínos. Ten příplatek je sice znát, ale zase 4GB paměti nejsou zadarmo, takže to víceméně odpovídá nákladům. Jediné, co nás trochu mrzí, že ačkoliv 8GB verze dokáže v těch náročných nových hrách ve vysokých rozlišeních nahnat nějaký ten výkon, stejně je výkon současných grafik R9 290X (nebo v těchto Ultra nastaveních i srovnatelně výkonných GTX 980) tak nízký, že to na to 4K není opravdu ideální a problémem není paměť, ale prostě výkon samotných GPU. Za současné situace je ale 8GB Radeon R9 290X to nejlepší, co si na poli single-GPU poli můžete pro 4K pořídit. Kdy dorazí nová generace high endu je poněkud v mlze ...
"Sapphire Vapor-X R9 290X 8GB - maximálně vybavená single GPU grafická karta současnosti"
Za zapůjčení grafik děkujeme společnosti Sapphire
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|