Strana 15 z 15
- AMD Eyefinity – Závěry, hodnocení a doporučení
Technologie Eyefinity přišla jako blesk z čistého nebe. Nikdo neočekával, že by si AMD-ATI s novou generací pro nás připravila takový to luxus. Přitom to není nic složitého, výrazně nového a z hlediska OS nebo her běžně nativně nepodporováno. Operační systémy již dlouhou dobu podporují vícemonitorové zapojení, stejně jako hry. AMD pouze doladilo pár drobností a rozšířilo na svých kartách počet připojitelných zařízení. K našemu překvapení je tato technologie plně použitelná již od uvedení na trh.
Jistě, byly tu jisté drobnosti, jako variabilní posun okrajů obrazů kvůli různé šířce rámečků LCD, což dnes už není problém. Také byl problém s funkčností na některých grafikách a s některými redukcemi. Obojí je už ale minulostí. I nutnost redukcí je vlastně minulostí, protože monitorů s DP notně přibylo.
Jediné co zbylo, jsou problémy ze strany neschopnosti některých herních vývojářů, kteří nebyly schopni vychytat vícemonitorové zobrazení. Přitom na tom až tak nic složitého není, prostě jen pošlete data z větší části scény na výstupy. Kupodivu s tím nemají problém starší hry. Problém s tím má zprasený Unreal3 engine, který je k naší smůle hojně rozšířený. U některých novějších titulů se už s vypětím všech sil podařilo nějak problém vyřešit, u mnoha her to ale prostě není možné. Naštěstí AMD dnes stojí za většinou nových her a podpora Eyefinity je u nich tak odlazená už od začátku. Sami vývojáři samozřejmě na to dnes již myslí. Dříve to nebylo nutné, protože prostě taková dostupná vícemonitorová technologie nebyla a grafické karty na to ani výkonově neměly.
Konkurenční NVIDIA nebyla dodnes schopná své karty naučit podpoře více, než dvou monitorů. Výjimkou je GTX 590, ale to je duální karta a tam ten systém funguje. Ale jen proto, že u NVIDIA prostě musíte mít dvě karty, pokud chcete 3 monitory používat. Tam však končíte. NVIDIA prostě více než 3 monitory nezvládne. Nutno samozřejmě uznat, že 6 monitorů si domů asi moc lidí nepořídí, ale 5 už by mohlo a prostě i velmi levná grafická karta od AMD zvládne něco, co ani nejdražší karta konkurence … to je, přiznejme si, trochu trapné. Ale trapnou situaci z toho dělá NVIDIA hlavně svými výmluvami a vysvětlením celé situace …. tvrdí, že to má tak schválně (všichni tomu věříme), protože chce dopřát svým zákazníkům, kteří si připlatí na luxus dvou grafik, nějakou přidanou hodnotu. Skutečně trapné, protože nač platit za něco, co už je tu řadu let a konkurence má i na grafikách za 50 dolarů. Navíc jsme jasně dokázali a stojím si za tím i z vlastní praxe, že pro systém 3 monitorů prostě dvě grafiky nepotřebujete. Dnes má slušná grafická karta úrovně HD 6970 dost výkonu, aby 90% her zvládla v 5760x1200 na plné detaily a zbytek s lehce sníženými. A to více než dostačuje! Dá se říci, že pokud silná karta dnes neumí více monitorů, je její výkon vlastně zbytečně placený a platíme za něj zbytečnou spotřebou a pořizovací cenou grafiky.
Samozřejmě, pokud chcete to nejlepší, tak na top modelu NVIDIA GTX 590 (důvody jsme si vysvětlili) klidně „Eyefinity“ provozovat můžete. Problém je, že konkurenční levnější a úspornější model HD 6990 je v těchto vysokých detailech a rozlišeních o 15-20% výkonnější. A to je problém, protože GTX 590 nemá na to, provozovat všechny současné hry na maximální detaily, HD 6990 ale ano. Osobně bych však dal přednost dvěma HD 6970, pokud by vám jedna skutečně nestačila. To je tedy zároveň i doporučení pro skutečně nadšence. Dvojici GTX 580 bych se vyhnul proto, že nejsou o tolik výkonnější než dvojice HD 6970, žerou ale podstatně více, stojí podstatně více a hlavně většina her, co dnes vychází, je dělána ve spolupráci s AMD.
- AMD Eyefinity – pro a proti
V podstatě žádné skutečné proti a nevýhoda této technologie neexistuje. Tedy v současné chvíli už ne, a díky rozmachu DP je asi největší bolístka, redukce, prostě vyřešenou záležitostí. S DP monitorem žádné nejsou potřeba a je to. Pokud vývojáři her udělají dobře svou práci a nepodělají něco na svém herním engine, tak AMD Eyefinity prostě vlastně nativně funguje úplně všude. Jak ve hrách, tak ve všech jiných programech. Pokud jde o některé z možných jiných nevýhod, tak zejména ti, kteří podobnou technologii nevyzkoušeli, omílají údajně překážející rámy obrazovek. Ten, kdo Eyefinity skutečně používá, tak ví, že je to blbost. Pokud požíváte nejrozumnější a nejrozšířenější systém 3x1 klasicky na šířku, tak víte, že koukáte na prostřední monitor, a když je hra dobře udělaná (pokud jde o umístění menu a titulků), tak si rámečků ani nevšimnete. Dokonce vám to nevadí ani při sledování videa. Prostě si na to zvyknete a rámečky skutečně nepřekáží.
Druhou údajnou nevýhodou Eyefinity podle některých, je to, že je tato technologie na nic, prostě nemá přínos. Řeknu to asi takhle. Počítač s dvojicí monitorů používám řadu let, ale Eyefinity je nejpřínosnější technologií za mnoho mnoho let. Je naprosto jednoduchá a funguje všude. Hraní her na jediném monitoru považuji za ztrátu času a lituji ho zpětně. A tohle myslím vážně. Hraní na jediné obrazovce, tedy hraní s klapkami na očích, je prostě ztráta času a okrádáte se o zážitek, protože na 3 monitorech je to o 300% lepší a to nepřeháním. A na práci? Jeden monitor je vyloženě utrpení, dvojice monitorů byla fajn, ale ten kdo tvrdí, že tři monitory jsou zbytečnost, tak neví, o čem mluví. Plocha 3 monitorů, výrazné omezení nutnosti překlekávat zrychluje práci, dělá jí mnohem příjemnější a omezuje i možnost chyby.
A ještě jednu věc. Na Eyefinity se musíte dívat vždy co nejvíce zpříma. Tedy nikdy ne z ostrého úhlu. Asi nejhorší a nejvíce zkreslující pohled je shora. Třeba když stojíte a monitory máte půl metru pod sebou, tak je dojem úplně jiný. Bohužel jsem na mnoha předváděcích akcích podobné uzpůsobení viděl, a pokud někteří nepochopili, že se musí skrčit a dívat se kolmo na obrazovky, tak si Eyefinity moc nevyzkoušeli. Jinak pohled trochu ze spodu nebo z boku nevadí, ale umístění obrazovek do Eyefinity, prostě musí být tak, jak obrazovky správně mají být, včetně vašeho posezu. Prostě musíte sedět kolmo před čelním monitorem pokud možno koukat kolmo do jeho středu. Vzdálenost už je na vás, já mám asi 75cm proti 3x 27“ a 5760x1200 a je to ideální.
(DD´s Eyefinity)
Každý, kdo si Eyefinity pořídil a používal minimálně 2-4týdny, už se nikdy nechce vrátit k jednomu monitoru. Prostě tohle je technologie, kterou musíte vyzkoušet, a jsem si naprosto jist, že ji po měsíci používání shledáte stejně přínosnou jako já a vlastně kdokoliv, kdo si jí kdy pořídil. Eyefinity není žádná technologie pro pár vyvolených s nejsilnějšími grafikami a super drahými monitory. Eyefinity si můžete užívat na mainstreamovém PC k plné spokojenosti a její pořízení vás nezruinuje.
Jako ideální pro většinu domácích uživatelů, považujeme tři úplně obyčejné 22“ LCD (s DP) a k tomu úplně stačí grafika HD 6950/6970 2GB. Prostě rozumné a cenově dostupné věci a budete úplně nadšeni tím, co vám za tu investici Eyefinity přinese. Časem asi budete uvažovat o pořízení větších monitorů, ideálně těch 27“, které už v podstatě pokrývají šíři úhlu lidského pohledu, čímž do hry úplně vtáhnou. Eyefinity také můžete používat i v 3D režimu (s odpovídajícím vybavením), ale vzhledem k současným 3D technologiím, u kterých zásadní nevýhody zcela převyšují velmi malý přínos, bych se 3D vůbec neobtěžoval. A pokud váháte mezi hraním ve 3D na jediném LCD a hraním bez 3D v Eyefinity na 3 LCD, tak není nad čím váhat.
AMD Eyefinity je příkladem toho, jak úplně jednoduchá a vlastně nijak nová technologie může jednoduše a dostupně nabízet maximální funkčnost a přidanou hodnotu v podstatě bez nevýhod. Dokazuje, že ty nejlepší věci, jsou zároveň těmi nejjednoduššími a nejdostupnějšími. Pokud hrajete hry a pracujete na PC, tak pro vás má přínos vždy a berte ji všemi deseti. Upřímně řečeno, podle mého názoru ("DD"), je to nejjednodušší a zároveň nejgeniálnější a počin s nejvíce „wow“ efektem pro normálního uživatele od AMD a vůbec nějakého výrobce grafik, od doby, co pořádná moderní 3D grafika vůbec přišla na trh. Pro zábavu i pro práci je to jednoduchá, dostupná technologie s velkým přínosem, a pokud ji ještě nepoužíváte, tak se na rovinu o dost se okrádáte.
Mnozí v současnosti váháte nad investicí do nového procesoru, či jiného HW, ale pokud váháte nad investicí do Eyefinity, neváhejte. Je to jedna z nejlepších věcí s největším přínosem a efektem pro vaši práci i zážitek, do které dnes v rámci PC vůbec můžete zainvestovat. Je to investice, jejíž přínos výrazně kladně pocítíte a to je něco, co dnes při pořízení novinek skutečně zřídka kdy vídáme a cítíme.
Za zapůjčení komponent pro test děkujeme společnostem ASUS
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|