Strana 3 z 15
- AMD Eyefinity – aktuální možnosti zapojení
Možnosti zapojení Eyefinity jsou obrovské. Základní zapojení je 3x1 to značí tři monitory vedle sebe. Další zapojení, které je umožněno se značí 3x2 nebo-li Eyefinity six. Jedná se o tři monitory ve dvou řadách. Jejich zapojení není vůbec lehké z prostorových důvodů. A jestli si neseženete speciální monitor, který nese šest obrazovek na jednom podstavci, tak se připevnění panelů na stěnu zřejmě nevyhnete. Dále je umožněno zapojení čtveřice monitorů a to klasicky jako v případě 3x1. Plus čtvrtý monitor umístíte nad ten prostřední. Při zapojení třech monitorů je také možné je otočit o 180 stupňů, čímž získáte rozlišení 3600x1920. Toto na hry není použitelné kvůli rámečkům. Pro kancelářskou práci je to zcela "bombovní" nastavení.
Až přijdou nové monitory s ultra tenkými rámečky, bude tato možnost ideálním společníkem k herní sestavě-dnes je tomu spíše naopak. Další chybou na "kráse" trpí i šestice LCD v konfiguraci 3x2. Závodní hry, letecké simulátory či strategie a některá RPG, zde je radostí hrát. Jiná situace je u FPS her. Zde totiž rámečky překrývají zaměřovací kurzor a hraní v takových podmínkách je spíše deprimujícím, než fascinujícím. Zapojit jde samozřejmě i čtveřice monitorů vedle sebe. To, ale udělá stejný problém, jako při použití dvou monitorů-rámečky vadí kurzoru. Lékem na toto budiž pětice monitorů vedle sebe v konfiguraci 5x1. Toto je ultimativní řešení a určitě se jedná o jasnou bombu pro "rozmazlence" a lidí, kteří už nevědí kudy vyhazovat peníze z kapsy. Popravdě si ani takovou konfiguraci nedokážeme představit. Na něčem takovém hrát již musí být doslova 3D, a napodobeninou umělé virtuality ala Matrix. No schválně, jak by na vás působilo, kdybyste byli přímo ve středu hry a byli byste doslova obklíčeni několika širokoúhlými panely? Toto musí být zcela úchvatná volba pro hry, ale také velice nákladná.
Jak se vlastně povedlo AMD zprovoznit Eyefinity po hardwarové stránce? Jednoduše! Jádra posledních dvou generací GPU jsou navržena jako šesti cestné pipeline cesty. Jejich uzpůsobení je 10bitové a dělí se pro každý konektor. Maximum konektorů po hardwarové stránce, co jádra zvládnou obsloužit, jsou šesti místná. U předchozí generace ATI softwarově omezilo (a také konektorově na většině modelů) možnost připojení monitorů na tři. Každý DVI výstup, si "sloupne" dvě pipeline. DisplayPort a HDMI si vystačí s jedním pipeline na konektor. U nové generace "šestkové" řady již omezení jsou odstraněna a i s nejlevnější kartou si můžete dopřát luxusu šestice monitorů. Aktuálně je v současnosti Eyefinity omezeno maximálním rozlišením asi 8192x8192 (67,1 megapixelů), což je myslím podobné, jako rozlišení lidského pohledu.
Eyefinity je kompatibilní s Windows Vista a Seven. S Windows XP již nikoliv a s tímto operačním systémem zde neuspějete. Jste-li odpůrci Windows, tak si můžete užívat Eyefinity na své Linuxové platformě.
Nové Radeony řady HD 6800/6900 jsou pro Eyefinity připraveny dvojicí DVI konektorů jedním HDMI konektorem a dvojicí miniDisplayPortů. Všechny konektory zároveň nemůžete použít. Vzhledem k tomu, že zde je přítomno pouze pět výstupů, jak je tedy možné, že karty podporují až šest monitorů?
Možností, jak zde zprovoznit šestici monitorů je mnoho. Můžete dva zapojit na DVI konektor a zbylé čtyři na jeden Mini-Display-Port. Ale není to tak jednoduché, jak se zdá. Na něj totiž musíte připojit Multi-Stream Transport adaptér (HUB řadič), který v přepočtu stojí přes tři a půl tisíce korun. V česku bohužel není dostupný. Z něj jednoduše roz-linkujete zbylou čtveřici monitorů.
Jestli disponujete starší grafickou kartou s šestici mini-DP, tak není co řešit a jednoduše na každý port připojíte jeden monitor a je "vymalováno".
Také je možné přes dva Mini-DP připojit šest monitorů. Jeden konektor se propojí s monitorem a k němu připojíte sériově další dva. Další tři monitory musíte napojit na HUB řadič. Toto řešení je nejméně efektivní a velice složité, takže jej moc nedoporučujeme.
Jak jsme již podotkli, Eyefinity je dnes již plně odladěná a téměř dokonale funkční technologie. AMD se chlubí tím, že již vyšlo na 45 her, které tuto technologii nativně podporují. A dalších několik set titulů, umí s Eyefinity pracovat, ale jejich plná podpora není zaručená a někdy je zapotřebí sáhnout po programech pro vyoptimalizování obrazu. Dále AMD prý spolupracuje s předními výrobci zobrazovacích zařízení, což dá i rozum a chlubí se více než 35 monitory s display-portem a certifikací pro Eyefinity.
AMD muselo přinést něco podobného konkurenčnímu 3D Vision. Odpovědí je tedy AMD HD3D, jehož název mluví za vše. Náš názor na 3D je ale poměrně jasný, z principu se nám současné aktivní 100Hz technologie nelíbí a na rozdíl od Eyefinity nejsou použitelné zdaleka tak dobře a všude. Na 3D se ale zaměříme v jiném článku.
Docela zajímavé porovnání si připravilo AMD. V něm porovnává Nvidia Surround (Vision) s jejich Eyefinity. Srovnání je tradičně pravdivé a docela šokující v neprospěch Nvidie. Nvidia podporuje maximálně trojici panelů, což je jednoznačně mínus. Jejich rozhraní funguje pouze na vybraných grafických kartách. Zatím co u AMD téměř na všech, co podporují DX11.
Eyefinity je mířeno do všech segmentů trh, zatím co Nvision Surround pouze do vybraných segmentů trhu. Ano myslíte správně-do toho nejvyššího. Z tohoto důvodu nepřekvapí řazení této technologie pouze pro účely hráčů. Na pracovní stanice a kancelářské sestavy s prominutím kašlou. Jelikož všechny referenční grafické karty od Nvidie známe, tak nepřekvapí to, že k Surroundu je zapotřebí mít dvě grafické karty – to platí i u GTX 590, která ale už duální je. A nemyslete si, že se jedná o ty low-endové. Opak je pravdou. Díky tomu nepřekvapí vysoká spotřeba, nutnost desky s podporou SLI, vysoká pořizovací cena a také vysoké odpadní teplo. U AMD a jejich Eyefinity, je téměř vše ve zcela opačném duchu a prostě zákazníky vlastně nijak neomezuje.
|