Strana 2 z 5
- AMD FreeSync vs G-Sync jako Technologie
O čem to vlastně celé je? Dlouhá léta se mnozí uživatelé trápí jevy jako je například tearing, tedy viditelné rozdělení obrazu, které vzniká nesprávnou synchronizací mezi vytvořením obrazu a jeho uspořádáním a zobrazením na obrazovce. Doposud byl tento jev řešen technologií vertikální synchronizace (V-Sync), která má ale své omezení a způsobuje například input-lag a celkově se s ní obraz může zdát neplynulý.
Technologie synchronizace snímkové frekvence řeší celou věc elegantněji a s velmi zajímavými výsledky. Zbavuje nás jedna tearingu, ale ne za cenu poškubávání obrazu, či zhoršené odezvy například od ovládání hry. O to se obecně snaží FreeSync i G-Sync. Zde ale narážíme na první poměrně zásadní technologický rozdíl.
- FreeSync umí pracovat s i bez V-Sync
Technologie AMD a její standardizovaná verze umí pracovat v obou režimech. Tedy jak se zapnutým V-Sync, tak bez něj. G-SYNC pracuje pouze a jen s V-Sync. Při zapnutém V-Sync tak grafická karta vykresluje snímky na maximálně takové rychlosti, jaké zvládá zobrazovat monitor, to znamená třeba maximálně 60FPS na 60Hz. Výhodou této synchronizace je plynulost, ovšem může to být za cenu horší odezvy.
S vypnutým V-Sync, všem u her, kde rychlost FPS se odráží i v hratelnosti a má vliv na rychlost ovládání, může grafika vykreslovat více snímků, než monitor reálně zobrazí, třeba 120FPS na 60Hz. Výsledkem je nízká latence, ale díky FreeSync by měla zůstat jak plynulost tak by proti minulosti měl být méně znatelný i tearing, který může bez vertikální synchronizace jinak nastávat. Tento druhý režim G-SYNC řešení neumí a FreeSync tak dává uživatelům větší možnost výběru odpovídajícímu konkrétní hře a nasazení.
- FreeSync nemá dopad na výkon a má větší potenciál
Zapnutí synchronizace u FreeSync nemá v podstatě žádný dopad na výkon. U G-SYNC to neplatí. Tam je trochu více nekonzistentní průběh FPS. Pochopitelně rozdíl to není velký, obecně ale odpovídá tomu, že G-Sync je překombinované.
Přídavný modul, přes který signál musí navíc putovat, pochopitelně celou věc komplikuje a vytváří tak tyhle nekonzistence. Bez něj není důvod, proč by měly vznikat, jak demonstruje FreeSync, které cestu signálu nijak nekomplikuje. Další výhodou FreeSync je i větší rozsah funkčnosti. Teoreticky může pracovat už od 9Hz a to až do 240Hz. G-Sync umí 30-144Hz. Praxe je zatím trochu jiná.
- FreeSync (AdaptiveSync) je pro všechny
Podstatný rozdíl proti G-Sync a vlastně i důvod, proč FreeSync byl přijat jako průmyslový standard pro všechny, známý jako AdaptiveSync, je fakt, že AMD jej nijak neomezila.
Zatímco G-Sync nemůže v praxi fungovat s jinou než GTX grafikou, a sám o sobě stojí peníze navíc, FreeSync nemusí běhat jen na AMD Radeon (záleží na výrobcích grafik), AMD jej nijak neuzavírá a hlavně neúčtuje si za něj poplatky! Kromě toho FreeSync funguje i s OSD a dalšími věcmi, což G-sync ne.
- Současný stav FreeSync a co k němu potřebujete
Nicméně v současnosti pochopitelně FreeSync přichází na trh jen s podporou některých grafik AMD Radeon . Intel ani NV tuto technologii zatím nepodporují a to pravděpodobně jak z HW důvodů absence potřebné výbavy, tak pochopitelně i SW výbavy. Nicméně ani všechny grafické karty AMD Radeon nenabízí podporu této technologie. Nejvíce zklamaní budou majitelé první generace GCN, tedy grafik řady Radeon HD 7000 včetně jejich přejmenovaných nástupců v řadě R9 200.
Podporované grafiky vidíte v tabulce. Ano, FreeSync si bohužel nezapnete na Radeon HD 7900/7800 řadě a tedy ani na jejich verzích R9 200 řady, tedy Radeon R9 280/280X či R9 265/270/270X. Tyto karty bohužel nemají, co je třeba. Modernější čipy, včetně těch v APU procesorech AMD, už ale vše potřebné mají. U duálního Radeon R9 295X2 (a CrossFire sestav obecně), si na podporu musíte počkat do příštího měsíce, kdy vyjdou další ovladače, které FreeSync zpřístupní i pro multi-GPU, kde je pochopitelně eliminace Tearingu a MicroStutteringu mnohem větší výzva.
Pokud máte patřičnou grafiku, potřebujete pochopitelně i FreeSync podporující monitor. Teoreticky by tuto technologii AMD měl podporovat každý monitor s AdaptiveSync, nicméně AMD takhle na začátku všechny uváděné novinky certifikovala a vyzkoušela, takže mají označení FreeSync a fungují 100%. Na trh míří hned několik modelů, různých typů obrazovek, rozlišení i velikostí. Jako první to na trh stihly vyloženě herní TN modely ACER a BenQ. Další ale budou následovat, včetně zajímavých IPS modelů SAMSUNG se 4K rozlišením v různých velikostech. A tím se dostáváme k poslední výhodě FreeSync ...
- Monitory s FreeSync(AdaptiveSync) jsou výrazně levnější než s G-Sync
Ten speciální modul, bez kterého se G-Sync technologie neobejde, stojí opravdu hodně a pochopitelně stejný monitor s ním se dost prodraží, než když tam tento modul nebude. FreeSync žádný nepotřebuje, vystačí si s novou verzí upravené standardní elektroniky monitoru, která je jen nepatrně dražší než ta starší bez ní, což se rychle srovná. Pochopitelně ceny nových monitorů jsou ovlivněny i tím, že je to novinky a přestože nemáme přímé srovnání, protože neexistuje úplně stejný monitor, který by se prodával ve verzi s G-Sync a také s FreeSync, můžeme srovnat jen parametrově podobné.
Na trhu je asi jen 5 nebo 6 G-Sync modelů, v tomto ohledu tedy FreeSync brzy výrazně překoná G-Sync, většina těch modelů jsou pak herní TN. I FreeSync jako první míří na trh na TN herních monitorech. A s podobnými parametry si na G-Sync musíte připlatit 160 - 260 dolarů, tedy 5000 a víc! A to není zanedbatelná částka.
Zkušenosti s G-Sync jsme mohli v průběhu minulých měsíců nasbírat při testování některých monitorů. Pro náš dnešní test s FreeSync jsme získali zbrusu nový herní monitor BenQ XL2730Z. Podívejme se na něj tedy podrobněji ...
|