Je důležité říci, že FreeSync se nedá "změřit" a už vůbec ne zachytit screenshotem z obrazovky. Dá se ukázat na externím videu nebo zachytit fotoaparátem, a fakticky je to prostě o dojmu na první a vlastní pohled. AMD pro snadné otestování udělalo pěknou jednoduchou aplikaci, kde je ten již nám známý větrný mlýn a jednoduché přepínače s okamžitou a hlavně viditelnou reakcí obrazu.
Ke spuštění FreeSync mimo tuto aplikaci musíte mít patřičné ovladače (Catalyst Beta 15.3.1 a novější), kde v záložce mé digitální plochy je dole jediné odškrtávací políčko zapnout FreeSync (Adaptive Sync). Pak vám to bude fungovat i ve hrách a všude.
Pokud jde o tu pěknou testovací aplikace, kde je vidět přesně to, co chcete, tak tam lze opravdu přínos Freesync vidět nejlépe. A opravdu to funguje. Porovnávali jsme to pochopitelně i na monitoru bez FreeSync, abychom si byli jistí, že nás AMD nelakuje :). A Sapphire nám na našem BenQ monitoru udělala pěkný videotest, jak to přesně vypadá, když to funguje:
S nastavením Sync Off (vypnutou vertikální synchronizací) - je viditelné trhání obrazovky a prostě to není plynuléa objevuje se Tearing rozdělení obrazu. Se zapnutím V-Sync, trhání a dělení obrazu zmizí, ale za cenu drobné ztráty odezvy, což má za následek zpoždění myši a tedy vaše pomalejší reakce.
Zapnutí FreeSync má za následek zmizení všeho trhání a dokreslování, výsledkem je plynulý obraz s minimálním vlivem na imput-lag myši, a pokud přeci jen se někomu může zdát, že tam nějaké zpoždění je, může si v kombinaci se zapnutým FreeSync vypnout V-Sync, což odezvu minimalizuje. Díky FreeSync ale i při vypnutí V-Sync není výrazně znatelný Tearingu, což bez aktivního FreeSync je. A tady je tedy praktický přínos technologie jasně vidět.
Ve hrách
Výhodou FreeSync je tak větší variabilita funkčnosti ve hrách, tam kde je zapotřebí rychlost a minimální odezva, ale i tam kde na tom tolik nezáleží. Musím říci, že jsem byl překvapen, jak velmi znatelný přínos FreeSync má a to na hry, které hraji běžně. Třeba World of Tanks, závodní hry a tak dále. Zdaleka nejvíce má ale hra přínos v rychlých FPS typu Battlefield 4 a hlavně mých oblíbených závodních hrách, kde i při stejných FPS, kdy mám třeba velmi solidních 60FPS v průměru, je hra s FreeSync prostě plynulejší s lepší odezvou a lépe se to hraje. Největším přínosem bude tahle technologie kolem 50-60Hz, kde také dnes nejlépe funguje s nejviditelnějším přínosem.
Bohužel se ale musím zmínit o tom, že G-Sync aktuálně s viditelným přínosem funguje už od nižších FPS zhruba od 30. To FreeSync bohužel ne. Hra na 30FPS se trhá stejně s i bez FreeSync a efekt plynulosti se dostaví až při překročení 40FPS a kolem 50FPS. V tomto ohledu ale AMD ještě slibuje další vylepšování. Vzhledem k omezenému výkonu grafik a nástupu 4K si myslím, že funkčnost právě kolem 40FPS je zcela klíčová, protože prostě na tolika FPS se bude většina z nás nejčastěji u nových her pochybovat. Z toho, co jsem si mohl několik dní vyzkoušet, jednoznačně vidím, že ten přínos k té plynulosti prostě FreeSync (i G-Sync) nabízí. FreeSync technicky pochopitelně vychází proti G-SYNC výrazně lépe a propracovaněji. V praxi ale zatím dělají to samé, kdy G-SYNC má aktuálně drobnou výhodu vtom, že viditelně funguje od něco přes 30FPS/Hz, což FreeSync zatím ne. Bohužel G-Sync nefunguje zdaleka tak dobře a v mnoha hrách s ním je znát blikání obrazu. Pak je tady ta věc, že G-Sync nefunguje bez V-Sync, což se v praxi u mnoha her ukazuje jako velmi zajímavá věc. FreeSync s vypnutým V-Sync podstatně eliminuje tearing a to bez zaplacení ceny v podobě horší odezvy, což G-Sync neumí. Technicky tohle jsou aktuálně největší rozdíly v praxi mezi G-Sync a FreeSync (AdaptiveSync).