Strana 5 z 5
- Závěr - Plynulý obraz pro každého?
Je zajímavé, že zdánlivě tak jednoduchá věc s viditelným a velmi příjemným dopadem se objevuje až nyní, po tolika letech, kdy se nápad synchronizace FPS grafiky a HZ monitoru objevil. Každopádně AMD FreeSync funguje skvěle, dělá přesně to, co dříve v praxi předvedené G-Sync, ovšem potenciálně lépe, jednodušeji a hlavně efektivněji. Je více než jasné, proč se technologie AMD stala průmyslovým standardem a proč je G-Sync slepou uličkou.
G-Sync bychom mohli v tuto chvíli prohlásit za definitivně mrtvé, pokud by pochopitelně byl způsob, jak FreeSync rozchodit s GTX grafikami. A to dnes není. Majitelé NV grafik si tedy musíte podstatně připlatit na stejný efekt, který majitelé Radeon grafik v ceně monitoru nic moc navíc stát nebude. G-Sync navíc má problémy s drobnou nekonzistencí výkonu a hlavně v některých hrách sice obraz je hladší, ale nepříjemně poblikává a i odezva je kvůli vždy přítomnému V-SYNC trochu horší. FreeSync je v tomto ohledu mnohem variabilnější. Funguje lépe, i když v současnosti má efekt až s FPS kolem 50, což není to, co jsme si úplně slibovali. Ovšem potenciálně by v dalších verzích a s dalším vývojem měla fungovat i s nižšími FPS.
Pro uživatele samotné zde ale vyvstává velký problém. Monitor si většina z nás nekupuje jen na rok dva, což už ale není případ třeba grafiky. Osobně bych si ale poté, co jsem viděl jaký přínos v praxi FreeSync má, rozhodně bez něj už monitor nekoupil. Do toho ale ještě nastupuje 4K rozlišení a tak je výběr monitoru na další roky ještě komplikovanější. Nabídka zajímavých 4K s FreeSync/G-Sync není zatím široká. V tomto ohledu ale brzy FreeSync bude mít náskok proti G-Sync. Problém je, že když si koupíte FreeSync monitor, musíte mít Radeon grafiku a naopak, pokud už máte G-Sync monitor, které jsou déle na trhu, a budete chtít koupit si nový Radeon, protože bude výkonnější a za lepší peníze než GTX konkurence, tak máte smůlu a FreeSync vám na G-Sync monitoru nepoběží. Upřímně řečeno, existence G-Sync je komplikací pro všechny. Uživatele i firmy. A vydělává na něm jen NV. Uživatel na tom prodělává vždy.
Pokud by neexistovalo a existoval jen FreeSync (AdaptiveSync) jako jediný standard, který by museli výrobci podporovat, nebylo by co řešit a uživatel by měl vše bez starostí. G-Sync už z principu byl od začátku hloupé řešení. Ano, chápeme, že to v době jeho uvedení opravdu jinak nešlo, a neexistovala upravená standardní elektronika monitoru, ale soudě podle toho jak rychle přišlo FreeSync a dokázalo, že není problém ji upravit a začít vyrábět, považujeme celé G-Sync při pohledu zpět za záměrný "zlý a vypočítavý úmysl" společnosti NVIDIA, když firma s takovými technickými zkušenostmi musela dobře vědět, že extra modulové řešení je prostě překombinované neefektivní řešení odsouzené k zániku. Proč zlý úmysl s evidentní snahou tuhle technologii omezit jen a pouze pro sebe a nechat si za ni neodpovídajícím způsobem platit? Inu řekněte, kolik asi stál vývoj a výroba G-Sync modulu, a zda by podobně nestál v té době třeba vývoj a extra výroba speciálně upraveného skalaru monitoru, který by celou věc vyřešil rovnou, pro všechny, nekomplikovaně a efektivně, přesně jako to dělá FreeSync(AdaptiveSync)?! 100% by to bylo rychlejší a levnější než celá G-Sync věc a všechno kolo. A firma se zkušenostmi, možnostmi a rozhledem jaký má NV o tom určitě dobře věděla. Zvolila však záměrně maximálně nevstřícný postup vůči uživatelům i technologii jako takové. Nevěřím totiž tomu, že NV je technologicky méně schopna a nemohla G-Sync udělat v podobně v jako FreeSync. AMD také nemělo k dispozici potřebnou upravenou elektroniku monitorů, ale i tak FreeSync (AdaptiveSync) udělala.
Není pochyb o tom, že FreeSync/Adaptive Sync je mnohem lepší a bez debat efektivnější a dokonce funkčnější řešení stejného problému a nepochybujeme, že o tom u NV ví. Je jen otázkou času, než G-Sync v současné podobně zmizí, ale podle mě se tak stane až s novou generací grafik NV, protože prostě potřebuje HW úpravy, aby to fungovalo bez toho modulu. Samotná technologie synchronizací snímkové frekvence a její vyhlazení je průkazně v praxi viditelně přínosná a opravdu doufáme, že se stane zcela běžnou součástí výbavy grafik i monitorů. FreeSync (AdaptiveSync) k tomu položilo přesně ty nutné základy a konkurenční G-Sync z dnešního pohledu vykresluje jako poněkud záměrně a na truc neefektivně postavené řešení, které z uživatelů jen tahá peníze.
Musím říci, že vzhledem ke zkušenostem s G-Sync mě funkčnost FreeSync a vliv na plynulost obrazu už nepřekvapila. FreeSync ale ukazuje, že celá věc jde řešit jednoduše, bez zbytečných nákladů a komplikací i překážek pro ostatní. O to víc nám komplikuje výběr nového monitoru a grafické karty. Ale řekněme na rovinu. Pokud máte na výběr mezi G-Sync a FreeSync(AdaptiveSync), vezměte si ten FreeSync monitor. Umožní vám to samé, bude o pár tisíc levnější při stejné kvalitě i parametrech obrazu a je více než pravděpodobné, že časem bude muset NV (i Intel) zavést také podporu FreeSync/AdaptiveSync než že AMD bude muset zavést podporu G-Sync. Pochopitelně pokud si monitor s FreeSync koupíte, podstatně to aktuálně na nějakou dobu omezí váš výběr grafické karty a o to více doufáme, že si AMD s novými Radeon R9 300 modely pospíší na trh. Pokud přesto budete chtít pořídit si GTX grafiku a zároveň mít všechny výhody synchronizace, připlatíte si (za nic) výrazně jak na grafiku samotnou tak na monitor a pravděpodobně tak dostanete řešení s uzavřeným vývojem a horší funkčností, protože to prostě není standard ani budoucnost této technologie a už z principu je překonané. Doufáme, že NV dostane rozum a připraví co nejdříve nějaké řešení, které umožní GTX grafiky s FreeSync/AdpativeSync monitory provozovat se všemi výhodami (integrace nějakého "G-Sync" modulu na grafiky samotné?).
Pokud jde o první monitory s FreeSync (= podpora AdaptiveSync VESA standardu), osobně vyhlížím nějaké 27" IPS 4K řešení a nejblíže tomu má Samsung, který takové monitory ohlásil a dorazí na trh v následujících týdnech. Škoda, že BenQ, který má také velmi pěkné IPS 4K monitory a jeden velmi povedený jsme vám před pár dny otestovali, s jejich dokončením nepočkal. Nemají totiž FreeSync/AdaptiveSync podporu a tak doufám, že to BenQ rychle napraví s nějakou novou revizí. Zatím jsem si tak od BenQ mohl vyzkoušet jejich nový herní model XL2730Z. Jak už jsem řekl v kapitole o něm, představuje špičku TN technologie, ovšem jako takový je úzce specializovaný a zaměřený na hardcore citlivé hráče, kteří jdou po maximálních FPS a minimální odezvě. Na to jediné je TN totiž dobré. Ve všech ostatních ohledech už je to horší. IPS technologie je mnohem zajímavější pro většinu uživatelů a osobně bych také dnes už šel do 4K rozlišení, což vzhledem k ceně toho "ne4K" BenQ XL2730Z už je také trochu jeho problém. Je to však výborně zpracovaný, vyrobený a pro náročného hráče opravdu maximálně funkční herní monitor. Pro obecné použití ale zajímavý není. A tak pevně doufám, že pro nás "ostatní" BenQ rychle na trh dodá, třeba i za podobné peníze, nějaké 27" 4K IPS řešení s FreeSync (AdaptiveSync), protože bez něj už bych nový monitor nerad kupoval.
Výběr nového monitoru je tedy dnes o to komplikovanější, protože se ukazuje, jak skvěle a jednoduše FreeSync(=AdaptiveSync) funguje a s viditelným přínosem až tomu sami nebudete chtít věřit, zejména když si na tom pár dní zkusíte hrát a pak si jej vypnete. To se prostě musí zažít. Proč to ovšem takhle pěkně nešlo dříve, co se změnilo?
Za zapůjčení monitoru děkujeme společnosti BenQ
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|