Strana 13 z 13
Pamatujete si, co jsem vám už měsíce říkal o tom, že budou HD 6900? Říkal jsem, že Radeon HD 6900 budou hlavně DirectX11 grafické karty. Protože jsme schválně do testů zařadili více nových DX11 her, tak vidíte, kde ta síla a vylepšení nových Radeon HD 6950/6970 leží. Všechny úpravy, které AMD na modelech HD 6900 a v jejich jádru udělalo, směřovaly k tomu, aby karta podávala co nejlepší výkon právě v nových hrách s DX11 technologiemi včetně tessellace. Jinými slovy:
Čím modernější je to hra, čím více využívá DX11 a je náročnější, tím lepší modely Radeon HD 6950 a HD 6970 jsou.
Když se podíváte dobře, zjistíte, že v nejmodernějších a nejnáročnějších hrách si v plných detailech na modely GTX 570/580 bez problémů troufnou! Jenže pak přijde nějaká starší hra se starší technologií a HD 6900 jsou v háji. Dobře vidíte, že ve starších DX9 hrách není rozdíl výkonu mezi HD 5800 a HD 6900 tak vysoký. Je to jednoduše proto, že AMD vůbec neposilovalo prvky, které by HD 6900 dodaly výkon v těchto hrách. Vyšší výkon v DX9 a některých DX10 hrách je u HD 6900 jen díky vyšším frekvencím a 2GB paměti. Ale je to špatně? Nikoliv, vadí to jen, když děláte výkonové průměry, jenže v reálu je vlastně jedno, jestli je v DX9 hrách výkonnější GTX 580 nebo HD 6970, protože i levný Radeon HD 6850 poskytuje v U3 hrách v maximálních detailech na 60FPS ve vysokých rozlišeních a více prostě nepotřebujete. Takže 100 nebo 150FPS je úplně jedno, ale celkové výsledky to dost rozhází.
Díky tomu průměrné výsledky a srovnání HD 6900 vs GTX 570/580 dost lítají. Dost dobře nechápu, proč navíc tyto výkonné grafiky testovat v rozlišení 1680x1050. Druhou věcí je testování bez AA/AF. Opět hloupost. On si někdo kupuje High endovou grafiku, která zvládá hry naplno, tedy s plným 4-8AA a 16AF, aby na ní hrál bez AA/AF? Někteří recenzenti si myslí, že ano - možná by měli více hrát :). Další způsob jak ovlivnit celkové výsledky. Co je tak špatného otestovat grafiky prostě v plných detailech, co daná hra nabízí? Na DDWorld.cz si myslíme, že nic a tak známe jediné nastavení – na plný plyn. Testujeme prostě výkonné grafiky v plných detailech a rozlišeních 1920+. Nebo si snad někdo kupuje výkonnou grafiku, aby hrál v rozlišení mobilního telefonu a ve středních detailech při 100FPS?
Takže pokud hrajete v nízkých rozlišeních, nižších detailech a starších a méně náročné a méně moderní hry, tak z HD 6950/6970 příliš nadšeni nebudete. O moc rychlejší než HD 5850/5870 nejsou, maximálně o rozdíl frekvence. Proč? Protože AMD v tomto ohledu vlastně mnoho neupravovalo a HD 6950/6970 jsou parametrově hodně podobné HD 5850/5870 – takže to budete zklamaní, ale z čeho, když DX9 dnes zvládne naplno grafika 3x levnější a další DX9 hry už vlastně vycházet pomalu nebudou?
Úplně jiné ale bude hodnocení HD 6950/6970, když se omezíte pouze na moderní DX11 tituly, kterých navíc stále přibývá. To zjistíte, že rozdíl mezi HD 6900 a HD 5800 je v jednotlivých hrách v desítkách procent a hlavně z hlediska hratelnosti mají značný přínos. A co více. V plných detailech v těchto moderních hrách, sehrávají s GTX 570/580 vyrovnanou partii a dokonce je dokáží i porazit! Jinými slovy, opět to, co jsem vám sliboval, že GTX 570/580 budou vůči HD 6950/6970 v horší pozici, než GTX 470/480 vůči HD 5800. Jen to prostě platí pro moderní tituly, kam jsou ale HD 6900 určeny. Na příští rok se chystá nativní DX11 hra Battlefiled 3, chystá se DeusEX DX11, DIRT 3 DX11 na enginu F1 2010, a pár dalších, na kterých AMD spolupracuje. Jsem si docela jist, že HD 6900 si v nich povedou velmi dobře a minimálně srovnatelně, jako GTX 570/580, či dokonce lépe, jak naznačují třeba Aliens vs predators, či F1 2010. Takže AMD zapracovalo na výkonu pod DX11 a Tessellací, tak jak ji budou současné hry používat. Tam kde HD 5850/5870 nemohly soupeřit s GTX 470/480 najednou nové HD 6950/6970 excelují a to dokonce i proti GTX 570/580. A to mají mnohem menší jádro a jsou levnější a navíc toho dosahují s nižší spotřebou. To je vám některým málo, že označujete HD 6900 za zklamání? HD 6950/6970 jsou prostě zaměřeny na moderní hry a vysoké detaily a rozlišení. Na nižší tu máte HD 6800 ...
Radeon HD 6950 2GB – v současné době skvělá volba. Pro moderní hry v plných detailech a vysoká rozlišení včetně Eyefinity dnes za 7500 korun nekoupíte nic lepšího. Konkurence žádná vlastně není, jen GTX 570, ale ta trpí díky svým pouhým 1,2GB paměti, které jí budou stále více omezovat. Navíc je dražší a spotřeba je úplně někde jinde. Spotřeba je vůbec parádní disciplína nového HD 6950. Ta grafika má 2GB paměti, je výkonná jak HD 5870, ale žere jak GTX 460! A to může žrát i méně, obětujete-li pár % výkonu.
Radeon HD 6970 2GB – nedosahuje výkonu GTX 580, ale celkově je lepší volbou. V moderních DX11 titulech sehrává s GTX 580 často vyrovnanou partii a mnoho neztrácí. Ve starších hrách je to horší, což mu snižuje celkový průměrný výkon, ale koho zajímá rozdíl 120-150FPS, kdy navíc na 3 monitory napojíte jen HD 6970 ale GTX 580 ne? HD 6970 je grafická karta pro vysoká rozlišení, eyefinity a hlavně DirectX11. Rozdíl ceny jsou bezmála 3000 korun, spotřeba je nižší než u pomalejšího GTX 570, a vlastně stojí stejně co HD 5870 1GB před rokem, která na něj v DX11 ztrácí dost propastně. Z hlediska majitele HD 5870, který ji používá pro 5760x1200, musím říci, že bych ji z fleku vyměnil. U Eyefinity je každý FPS znát a HD 6970 jich proti HD 5870 přináší hodně v nových hrách a to jsou ty grafiky parametrově téměř jinak totožné. Pokud se někdo rozhoduje mezi HD 6970 2GB a GTX 570 1,2GB a tvrdí, že jsou vlastně podobně výkonné, tak mu radím se pozorněji podívat na testy – Radeon HD 6970 2GB se v moderních titulech dokáže dotáhnout i vyrovnat GTX 580. Tohle jednak GTX 570 nikdy nedokáže a navíc její 1,2GB budou stále větším omezením. Při stejných cenách, je HD 6970 2GB jasná volba proti GTX 570 a pokud se podaří AMD ještě dotáhnout ovladače pro 4D architekturu, nemůže být NVIDIA ani se svou GTX 580 v klidu, i když AMD ví, že se nemusí až tolik snažit, jelikož v záloze má skutečný High-endový model HD 6900 … Model HD 6970 už ale jednoznačně dnes GTX 580 přebíjí ve všech směrech (cena-provozní vlastnosti-technologie), kromě maximálního výkonu, zejména pod DX9 a v nižších rozlišeních, ale kdo si GTX 580 kupuje na DX9 hry a jiné, než maximální detaily ...
Pokud jste čekali od HD 6900 novou generaci a přínos ala HD 5000 vs HD 4000, pak jste zklamáni, ale můžete si za to sami - čekali jste nereálné. Zejména pokud jde o výkon pod DX9 hrami, není to ideální, ale to vlastně žádný problém není – DX9 je ukončeno a více výkonu netřeba – vývoj her i grafik jde jiným směrem a tím se vydaly i HD 6900. AMD Radeon HD 6900 jsou prostě hlavně DX11 grafiky, AMD udělalo značné úpravy, které pomohou právě výkonu pod DX11 a tessellací do současných i budoucích her. Tam je síla HD 6900 a to je celé jejich tajemství. A nutno říci, že přicházejí právě včas. Konkurenční NVIDIA sice vydala GTX 570/580, ale pro moderní hry není GTX 580 o tolik rychlejší, aby to ospravedlnilo její cenu. GTX 570 pak začíná mít problémy kvůli malému množství paměti a stojí stejně, co výkonnější a stále úspornější HD 6970 2GB. NVIDIA GTX 570/580 navíc mají problémy s výrobou vlastního jádra, které je obří a jeho výtěžnost je ve srovnání s menším RV870, které má navíc i vyšší hustotu tranzistorů, tragická. Už den po vydání se prodalo více AMD Radeon HD 6950/6970 grafik, než NVIDIÍ GTX 570/580 do této doby, což je logické, když HD 6900 bylo také více vyrobeno. Podle toho vypadá i dostupnost grafik.
Za stejnou cenu jako HD 5800 před rokem, přicházejí HD 6950/6970 modely, které jsou mnohem lépe připraveny pro DX11 hry. AMD prostě vzalo HD 5800 a vylepšilo jejich nedostatky a zachovalo výhody – nic jiného se po zrušení 32nm, ani nedalo dělat. Takže HD 6900 už sehrávají na poli DX11 vyrovnanou partii s FERMI grafikami konkurence, což je značné vylepšení proti HD 5800, které v tomto ohledu na GTX 470/480 neměly. HD 6900 ale jsou mnohem lepší po stránce efektivity než GTX 570/580. Jak výrobní, tak provozní. Jsou levnější, mají nižší spotřebu a lepší poměr cena-výkon. Svůj výkon navíc umějí i lépe využít na více monitorů (až 6 na jedné grafice).
Pokud bych měl použít příměr, tak NVIDIA GTX 570/580 jsou jako poslední generace Dodge Viper SRT, skvělé auto, ohromný motor, ohromný výkon a děsivě rychlé v přímém směru, ale technologicky a výbavou neohromí. Radeon HD 6900 jsou jako Nissan GTR, absolutní technologická špička, praktičtější a rychlé v každém směru, byť se skromnějšími parametry, ale v celkovém měřítku je prostě GTR lepší auto pro každodenní užívání. Radeon HD 6900 jsou lepší herní a spotřební grafické karty než GTX 570/580, i když ano, výkonově je to velmi vyrovnané a NVIDIA lehce s GTX 580 vede - rozdíl ale nikde není a asi nikd nebude propastný. Propastný je rozdíl mezi HD 5970 a zbytkem světa. Pak ale kromě maximálního výkonu zkrátka rozhodují další věci a vlastnosti. A kromě toho HD 6950/6970 ani neměly výkonově kralovat - tam je stále neohrožený vládce Radeon HD 5970, který bude nahrazen v lednu modelem HD 6990 a ten bude s velkým odstupem před jednojádrovými grafikami - to bude High-end od AMD ....
Pokud jste nečekali novou generaci grafik, která přijít nemohla, protože zůstáváme na 40nm, tak nemůžete být z HD 6900 v žádném ohledu zklamáni. Pro moderní aktuální hry a v blízké době příchozí DX11 tituly, nemůžete dnes pořídit lepší grafické karty, za menší peníze s lepšími provozními vlastnostmi a lepší výbavou.
Za zapůjčení děkujeme společnosti AMD
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|