Strana 2 z 14
- AMD Radeon R9 295X2 - Technologie, parametry a cíle
Začněme vůbec tím, proč tahle grafika vznikla. Tím důvodem je nástup 4K (UltraHD) rozlišení. Proti současnému standardu FullHD. Zatímco dnes mají panely běžně rozlišení 1920x1080, nový standard má rozlišení 3840x2160 a klidně na stejné úhlopříčce a velikosti samotného panelu. To znamená 4x více obrazových bodů a tomu samozřejmě odpovídající vyšší nároky na výkon. Zejména pokud jde o hry.
A nástup 4K rozlišení a monitorů už dávno není jen na papíře. Monitory jsou tady, jsou na trhu a dostávají se do stále zajímavějších cenových hladin a už i někteří čeští uživatelé je mají. Jenže grafického výkonu není nějak dost. Většina zjišťuje, že i s těmi nejvýkonnějšími jednojádrovými grafikami jako jsou Radeon R9 290X nebo GTX TITAN Black mají v rozlišení 3840x2160 nedostatek výkonu. Prostě v maximálních detailech ty grafiky nejsou schopny poskytnout ideální počet FPS. A proto je zde nový Radeon R9 295X2 - přesně pro potřeby 4K monitorů, nebo Eyefinity systémů tvořených třeba třemi 1920x1080 monitory, tedy rozlišením 5760x1080 s podobnou náročností.
Samozřejmě R9 295X2 nabízí nejpokročilejší technologie, které dnešní grafika vůbec dokáže nabídnout. Umí samozřejmě vše, co k R9 290 řadě patří. Jako duální řešení samozřejmě R9 295X2 spoléhá na ovladače a vyladění technologie CrossFireX. Na té ale AMD výrazně zapracovalo, loni představilo tuhle letitou technologie v úplně nové verzi, postavenou od začátku jinak. Zatímco v minulosti byl problém u druhého GPU s přínosem výkonu ve výši dalších 100%, tedy 2 grafiky = 2x vyšší výkon proti jedné, dnes už to problém není a 100% přínos není u mnoha her nic neobvyklého u CrossFire.
Velmi důležitou novinkou je ale výrazný pokrok na poli synchronizace obou GPU. To jak u SLI, tak u CrossFire způsobovalo, že i při dostatku FPS byla hra nehratelná, protože se obraz trhal (tzv. microstuttering). Tomu je ale u CrossFire díky AMD frame pacing technologii nových CrossFire ovladačů konec. U mnoha her není dnes mezi stabilitou FPS u grafiky s 1 a 2 jádry žádný rozdíl! AMD podporu nové generace CrossFire rozšiřuje pro stále vyšší rozlišení, což je samozřejmě pro R9 295X2 a její plánované použití na 4K nebo na Eyefinity sestavách, zcela klíčové. Tak jako tak, CrossFire technologie spolupráce více GPU je v nejlepší kondici a nejlepším stavu, v jakém kdy bylo.
- Parametry a technologie - konec kompromisů
U mnoha duálních grafik v minulosti platilo, že výrobce koukal na TDP, zejména s ohledem na chlazení. I tak byly karty opravdu hodně horké a třeba i hodně řvaly. A to zdaleka nenabízely vždy výkon dvou jednojádrových základů, na nichž byly postaveny. Většinou byly omezeny frekvence, aby se udrželo jakés takés rozumné TDP, i tak s tím chlazení mělo hodně práce. Prostě byly to sice výkonné, ale hodně kompromisní řešení, kterým je například i nedávno oznámená duální GTX TITAN Z. AMD ale u nového R9 295X2 řeklo dost bylo kompromisů!
Radeon R9 295X2 jsou dva Radeony R9 290X na jediném PCB! Dokonce má o pár MHz v základu vyšší frekvenci, než referenční R9 290X. Celkový výpočetní výkon je naprosto neuvěřitelných 11,5 TFLOPS! Nejvýkonnější jendnojádrová grafika současnosti, Radeon R9 290X má stěží polovinu (5,6 TFLOPS), konkurenční GTX 780Ti/TITAN Black má "jen" 5,12 TFLOPS. Konkurenční duální GTX TITAN Z má sice vysokých, ale zdaleka ne srovnatelných 8,1 TFLOPS.
Ano, TDP této grafiky dosahuje dříve naprosto nepředstavitelných 500W. To je tolik, že by tradiční vzduchové chlazení muselo mít značné rozměry, aby to bylo schopné spolehlivě a uspokojivě tiše chladit. Jenže chlazení 500W grafiky nepředstavuje dnes žádný problém, a přestože řešení existuje již delší čas, mnozí právě kvůli 500W TDP nevěřili, že duální Radeon R9 295X2 je vůbec možný. Oním řešením je All-in-one vodní chlazení. Že to funguje, ověřil už ASUS u svého duálního ARES 2, což byly dvě plnohodnotné přetaktované HD 7970GHz na jediném PCB.
ASUS napadlo použít dva All-in-one vodní okruhy, které známe z chladičů na CPU, kdy na vodním bloku je namontováno čerpadlo, to celé je umístěno nad čip a v uzavřeném okruhu je to hadicemi spojeno s minimálně 120mm výměníkem, jež je chlazený 120mm ventilátorem. V případě duální grafiky jsou tak ty základny s vodním blokem a čerpadly 2 (jedna pro každý čip). Výměník je silnější, ale stále 120mm. Účinnost je totiž tak velká, že to opravdu stačí. Ano, teoreticky by se dal použít třeba 240mm výměník, ale to už by bylo pro některé problém osadit do skříně. Se 120mm výměníkem to není problém dát ani do menších skříní formátu pro mATX desky atd.
AMD tak u R9 295X2 předvádí, že chladit 500W grafiku lze dostatečně a dokonce relativně tiše. Grafika má i vlastní ventilátor, který je tam důležitý, protože chladí pasiv pod ním, jež je umístěn na silné napájecí kaskádě. Ten ale díky vodním chladičům na obou GPU může jet na nižších otáčkách, tedy tišeji. Možná tomu nebudete chtít věřit, ale R9 295X2 je nejtišeji chlazená referenční duální Radeon grafika vůbec a nejúčinněji chlazená referenční grafika vůbec. A s tou hlučností i účinností můžete sami ještě něco udělat. Stačí místo běžného 120mm fanu, který je na výměníku v základu použit, namontovat třeba NOCTUA NF ventilátory a třeba jeden z každé strany.
Podívejme se tedy na Radeon R9 295X2 podrobněji ...
|