Strana 13 z 15
- Provozní vlastnosti - Spotřeba, chlazení a taktování
Důležitým aspektem jsou dnes provozní vlastnosti, které se u jednotlivých modelů grafik dokáží poměrně významně lišit.
Jako vždy měříme spotřebu v několika testech a hrách, nikoliv jen v jedné - uvádíme pak v grafu průměr těchto všech měření. Pokud narazíte na nějakou recenzi, kde měří spotřebu v jediném testu, vůbec jí neberte vážně, protože díky úsporným technologiím a dynamickému řízení spotřeby, mají všechny současné karty různou spotřebu v různých hrách a rozdíl může být klidně až mnoho desítek W! Takže co platí ve srovnání grafik v jedné hře, ve druhé platit nebude - proto děláme průměr spotřeby v rámci všech našich testů. Kolega kompletně přepracoval a přeměřil spotřeby i s ohledem na zařazení dalších testů.
Taktéž platí, že existují specifické aplikace, které dokáží vytížit uměle grafiku naplno a proti běžné spotřebě ve hrách a běžně užívaných aplikacích, bude spotřeba vyšší o další desítky W. To je možná zajímavé ohledně výběru vhodného zdroje, ale o běžné spotřebě to nevypoví vůbec nic. V našem případě vidíte tedy typickou spotřebu celé sestavy, a že máme hodně "nabušenou sestavu" takže jsou a čísla docela vysoká :). Hodně přes 100W jde například na vrub jen použitému procesoru.
Spotřeba RX 460 v podání OC 4GB verze Sapphire překvapila. Ačkoliv karta má ty 4GB paměti proti 2GB v základu, je přetaktovaná a má 6-pin napájecí konektor, žere jen o několik málo Wattů více než 2GB GTX 950 bez konektoru napájení! Jsme hodně zvědaví na RX 460 2GB bez konektoru.
To hlavní na co si u Sapphire NITRO RX 460 4GB připlácíte, nejsou ani tak ty paměti, ale ten chladič, který je na poměry low endu v pravdě luxusní. Místo jednoduchého hliníkového pasivu je tu pasiv s heatpipe a pořádnými ventilátory.
Výsledek, nejen skvělé teploty ale hlučnost karty v podstatě žádná! Tahle karta je tak tichá v zátěži, že jsme ji nemohli ani změřit, zbytek počítače byl prostě hlučnější.
Opravdu vynikající chlazení, tišší to už snad být ani nemůže.
Protože má karta ten přídavný konektor, předpokládali jsme, že půjde taktovat. A jde. Bez sahání na voltáž jsme z 1250/7000MHz dostali grafiku stabilně na 1350/8000MHz. Výsledek? Zhruba 10% nárůst výkonu už posouvá grafiku docela zajímavě. Chlazení si toho přitom skoro ani nevšimne.
|