Strana 8 z 10
- Provozní vlastnosti – spotřeba, chlazení, taktování
Začněme u spotřeby. Měříme jak v klidu, tak v herní zátěži, a to v průměru všech testovaných her. Spotřeba současných grafik není konstantní a stálá, ale dynamicky se mění díky řízení spotřeby, které dnes grafické karty mají. A tak se hra od hry může spotřeba stejné karty lišit i o několik desítek W. Pokud navíc kartu zatížíte výpočetně, či na úplně maximum například s FureMark, dostanete ještě o desítky W vyšší spotřebu u některých modelů. Tak pozor na to. Samozřejmě naši spotřebu ovlivňuje i zbytek sestavy, kdy máme silně přetaktovaný RYZEN 7 2700X na 4,25GHz apod. Nicméně všechny karty mají stejné podmínky:
Spotřeba Radeon VII je o kousek nižší než spotřeba RX VEGA 64, což je zajímavé, když vezmeme v úvahu, že jde o stejnou architekturu s prakticky stejnými parametry, ovšem Radeon VII má dvojnásobkem pamětí tedy v jejich případě dvojnásobnou spotřebu pamětí proti 8GB RX VEGA. Samozřejmě RTX 2080, která je orientována výhradně na hráče a má jen 8GB mnohem pomalejších GDDR6, je pro hry efektivnější a má spotřebu o něco nižší. Ne že by to někoho v této cenové hladině nějak trápilo. Spotřebou obou karet je velmi vysoká, ale bavíme se o high endu.
Každopádně vzhledem k tomu, že výkon Radeon VII je o cca 27% v průměru vyšší ve hrách, je při stejné spotřebě karta výrazně efektivnější. Navíc pokud by měla jen 8GB, byl by rozdíl ještě větší (16GB žere dvojnásobek toho co 8GB). Ale k tomu mám ještě jeden dodatek. O tom ale až v závěru článku.
Při pohledu na referenční Radeon VII s chladičem, který vypadá jako mnohé z menších nereferenčních chlazení, jsme se těšili na podstatně lepší provozní vlastnosti, než měla stará RX VEGA 64 s blower chladičem. Realita? Přiznám se, že to nedává moc smysl a nejsem ze stávajícího stavu nadšený ani trochu.
Teploty jsou OK. Dle očekávání, karta drží velmi vysoké takty, dlouhodobě udrží v průměru 1780MHz, což je cca o 200MHz více, než má referenční RX VEGA 64. Nicméně co nechápu je hlučnost. Referenční chladič na RX VEGA 64 má malý pasiv a klasický turbínový ventilátor. To znamená, že tichá není, ale ani se to nečeká. Udělána je prostě tak, aby prakticky nezáleželo na prostředí, kde je a chladila na dané specifikace. Bez ohledu na hluk. Radeon VII má ale klasickou konstrukci nereferenčních chladičů. Má mnohem větší pasiv a má tři veliké ventilátory. Z nějakého důvodu je však dokonce hlučnější.
Není to stejný typ hluku jako u otravné VEGA 64 v ref., Radeon VII nevrčí, vydává spíše aerodynamický hluk a upřímně nedává to moc smysl, proč by karta s tímto chladičem měla být takhle dost slyšet. Zejména když konkurence má docela podobný chladič. Osobně mám podezření, že AMD prostě zatím nevyladilo řízení otáček a spotřeby. A není to asi jen mé podezření.
Tím narážím na fakt, že AMD doposud spolehlivě nezprovoznilo ruční taktování této karty. Trochu funguje automatické taktování přes Radeon Software, když necháte chladič karty „lépe chladit“. Každopádně při standardním napětí 1,055V karta dokázala běhat v průměru na 1880MHz stabilně. Ale chování karty bylo trochu podivné z hlediska chlazení. V tuto chvíli říkám, že podpora taktování u této karty není příliš dotažena. Co je ovšem mnohem zajímavější než taktování, je podvoltování. To je tak zajímavé, že tomu věnuji velkou část závěru článku …
Takže k závěrům …
|