Grafická karta ATI Radeon HD 4890 už toho dokázala hodně. Její historie se vlastně již datuje do loňského roku, k vydání modelu Radeon HD 4870, který jako první grafika využíval služeb grafických pamětí GDDR5. To jsme ještě netušili, že to nebude jediné prvenství, které si tento model pro sebe zajistí. Přibližně o rok později se na trhu objevil model HD 4890.
HD 4890 je však jen optimalizovaným HD 4870, proto AMD-ATI ani nesáhlo po nějakém výraznější změně názvu, ačkoliv je bohužel v poslední době matení zákazníků přeznačenými starými grafikami, bez jiných významnější změn, na denním pořádku, a to na rozdíl od nich HD 4890 poměrně znatelné změny přináší. HD 4890 proti HD 4870 přináší podstatně optimalizované grafické jádro a z RV770 se stává RV790. Parametrově se jedná o téměř stejná jádra. RV790 má však o něco více tranzistorů a úpravy vnitřní konstrukce. V podstatě se jedná o trochu více než novou revizi. V referenční verzi má HD 4890 vyšší takty jádra i pamětí proti HD 4870 a tedy i nezanedbatelně vyšší výkon, nicméně RADEON HD 4890 nevznikl pro tvorbu referenčních verzí, protože jejich výkonu lze bez problémů dosáhnout s OC verzemi HD 4870.
AMD navrhlo a vylepšilo HD 4890 tak, aby jeho jádro bylo schopno běhat na frekvencích kolem 1GHz! Výrobci grafik tak dostali ihned možnost vytvořit vlastní nereferenční modely, jejichž takty dosahovaly dříve nevídaných výšin. Tím se stal HD 4890 prvním grafickým modelem, který se v běžném prodeji na nejšpičkovějších modelech objevil s grafickým jádrem tikajícím na 1GHz. I tyto modely jsme v recenzích již měly a ukázali jsme si, že se v současnosti pravděpodobně jedná o ty nejrychlejší jednojádrové grafické karty vůbec i přesto, že jádro RV790 zůstává jen mainstreamovým modelem a grafiky HD 4890 jsou svým návrhem velmi jednoduché.
Dnes se podíváme na další nereferenční verzi HD 4890. Tentokrát si tento model vzal na paškál ASUS a řádně jej vylepšil. Kompletně nový a vlastní návrh PCB včetně řídící logicky, která obstarává vlastní napájení grafiky.
Název FORMULA pak pojmenovává jeho stylizaci chladiče, která svou siluetou připomíná vůz F1. Nová verze HD 4890 by tak měla poskytovat nejen špičkový výkon, ale také jeho přesné aerodynamické směrování ;).