Strana 9 z 9
V předchozích kapitolách jsme ze všech stran otestovali GTX 465 a HD 5850. Obě v referenčních provedeních, a obě od společnosti ASUSu vybavené technologií Voltage Tweak. Obě karty se navíc dají koupit za zhruba stejné ceny. Takže která je lepší?
Je to neuvěřitelné, ale ani po 9(!) měsících nedokázala NVIDIA nabídnout lepší grafiku, i když věděla o konkurenci, kterou měla porazit úplně vše. Ano Radeon HD 5850 má pravděpodobně většinu svého aktivního působení na trhu již za sebou, přesto ani po skoro 10 měsících ji nová GTX 465 nedokázala překonat. Ba co hůře. GTX 465 nenabízí v žádném ohledu nic lepšího a je ve všem horší! Většinou, když za stejnou cenu nenabízí grafika více výkonu, je alespoň levnější nebo úspornější, nebo tak něco.
NVIDIA GTX 465 však za cenu ATI HD 5850 nabízí méně výkonu, mnohem vyšší spotřebu a hlučnější chladič. Ano nabízí vysoký OC potenciál, ale ten HD 5850 nabízí ještě lepší a opět s lepšími provozními vlastnostmi. Obě karty umí GPGPU, které kromě akcelerace videa využijete i při jeho úpravách (aktuálně jsem začal používat novou verzi Cyberlink Power Studio s podporou ATI STREAM a rozdíl výkonu proti CPU je ohromný). Obě karty umí standardizované filmové 3D (120Hz) ale i jiné 3D technologie, NVIDIA má i vlastní systém 3D Vision, který ATI chybí, ale s nástupem standardizovaného 3D (čeká nás u Crysis2) nebude ATI žádný systém potřebovat a i NV VISIOn skončí. 3D technologie bude součástí přímo her a tak nebudou muset vymýšlet výrobci grafik berličky a tvořit vlastní ovladače pro to. Prostě to bude standardizovaná technologie, jako API apod. AMD ale nabízí funkční možnost připojit k HD 5850 tři LCD do systému Eyefinity, což GTX 465 neumí, to zvládne jen dva monitory. GTX 465 má samozřejmě podporu PhysX GPU, což je technologie NVIDIA, ale jak ze zkušenosti víme, k akceleraci PhysX se stejně nejvíce využívá, CPU a tak si GPU akcelerace PhysX ve hrách moc neužijete a když, tak si nevšimnete rozdílu natož, aby to mělo na hru nějaký vliv. Nicméně pokud a to se pravděpodobně stane, bude PhysX převedenu z CUDA na obecný standard GPGPU - OpenCL, budou je podporovat i současné HD 5000 ATI grafiky a rozhodovat tak bude výpočetní výkon a optimalizace. A zde také není moc co řešit. HD 5850 je schopna nabídnout až 2090GFlops. GTX 465 umí jen 855 GFlops. To samozřejmě bude rozhodovat i v ostatních GPGPU aplikacích, a stupni využívání paralelní 5D architektury u ATI. Ale to je hudba následujících let a optimalizací aplikací. Výkonový potenciál je ale teoreticky u HD 5850 prostě vyšší než o 9 měsíců mladší GTX 465.
Takže co vlastně GTX 465 nabízí? No v první řadě má o něco vyšší výkon, než jednojádrový TOP model GTX 285. Odhadem bych tak GTX 465 typoval minimálně o 5% výkonnější než GTX 285 –ale neplatí to všude. Při vyšší AA, třeba 8AA, které GTX 200 nešly, je GTX 400 série mnohem schopnější, se výkonový náskok na GTX 285 zvýší, někde to ale zase GTX 465 tolik nejde a propadne se za GTX 285. No a samozřejmě GTX 465 nabízí podporu DirectX11, DirectCompute11 a OpenCL. Nabízí i dost vysoký OC potenciál, který je ale bez velmi dobrého chlazení nevyužitelný. Běžně odemykat jádro ale rozhodně nejde, a že by bylo v GF100 specifikace pro GTX 465 dost co odemykat.
Pozn: GTX 465 jako taková odemknout určitými způsoby jde, ale vyžaduje to přehrání BIOSU a tak, což je velmi riskatní, protože s největší pravděpodobností nemá většina GTX 465 jádra schopná běhu na parametrech GTX 470 - jinak by je totiž NV levněji neprodávala ...
GTX 465 by tedy byla možná zajímavá, ale to by tady nesměl být už 10 měsíců Radeon HD 5850, který prostě a jednoduše nabízí ve všech ohledech zákazníkům i výrobcům grafik více. GTX 465 je naprosto zbytečný grafický model, který se jako konkurence HD 5850 tváří leda tak cenově. Není to ani alternativa. Proč si za stejné peníze kupovat výkonově slabší, provozními vlastnostmi špatnou a vlastně po všech stránkách horší grafiku - produkt? Nedávno jsme tu v recenzi měli Radeon HD 5830, který rozhodně není nejpovedenějším modelem grafiky na trhu, ale říkal, jsem, že i přesto mu primát nejnezajímavější grafiky nelze udělit. GTX 465 je totiž ještě o něco nezajímavější. GTX 465 je vytvořena za jediným účelem – snahou NVIDIA prodat a udat nějakým způsobem, nepovedené, jen na 70% funkční GF100 čipy proti původní 512 specifikaci. Pro nás, jako zákazníky i pro výrobce grafik ale v této situaci GTX 465 nenabízí zhola nic, proč s ním ztrácet čas nebo za něj ještě dávat nějaké peníze. A aby to bylo ještě o něco horší, dnes dorazí GTX 460, která sice nebude výkonnější (768MB verze), ale nebude výkonově daleko a bude mít lepší provozní vlastnosti i nižší cenu. A to nám jen potvrzuje výše uvedený důvod vzniku GTX 465. I po téměř 10 měsících je za běžnou cenu grafik ve většině obchodů, tedy kolem cca 7000 korun (v závislosti na značce a kurzu dolaru), stále Radeon HD 5850 se vším co nabízí včetně obřího OC potenciálu, to nejlepší za vaše peníze. A pokud si myslíte, že GTX 460 na pozici HD 5850 něco změní, pakl vás také zklamu – více již brzy.
"Ocenění udělujeme HD 5850 za stále vynikající poměr cena-výkon
a celkově skvělé schopnosti moderní a výkonné grafické karty"
Za zapůjčení grafik děkujeme společnosti ASUS
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|