Strana 11 z 13
- Provozní vlastnosti grafik a taktování
Výkon ale není všechno. Podívejme se na provozní vlastnosti grafik.
Jako vždy měříme spotřebu v několika testech a hrách, nikoliv jen v jedné - uvádíme pak v grafu průměr měření. Pokud narazíte na nějakou recenzi, kde měří spotřebu v jediném testu, vůbec jí neberte vážně, protože díky úsporným technologiím a dynamickému řízení spotřeby, mají všechny současné karty různou spotřebu v různých hrách a rozdíl může být klidně až desítky W! Takže co platí ve srovnání grafik v jedné hře, ve druhé platit nebude - proto děláme průměr spotřeby v rámci našich 6ti herních testů.
GTX 960 a MAXWELL jádro GM206 jsou vytvořeny s velkým zacílením na efektivitu. Jádro má jen to nejnutnější, je prosté téměř jakékoliv speciální výbavy a včetně GPGPU. Novinka má také nové pokročilé úsporné funkce, které ještě více dynamicky řídí takty a tedy i spotřebu jádra. Nutno říci, že GM206 je hodně malé jádro proti tomu na konkurenčních R9 285, takže i spotřeba bude přes vyšší takt nižší. GTX 960 se s přehledem stává nejúspornější testovanou grafikou, i když v průměru her je v praxi rozdíl na R9 285 jen kolem 25W+, což není zase tak mnoho, vezmeme-li v potaz fakt, že je tomu například obětována šířka sběrnice atd.
Referenční chlazení je sice dostatečné na chlazení karty, ale nereferenční je prostě lepší a hlavně často tišší. Snažili jsme se otestovat referenční grafiky s jejich referenčním chlazením, což je u některých modelů problém, protože se třeba na trh s referencí ani nedostanou. Platí to i o GTX 960, kterou v referenci skutečně koupit můžete - nedělejte to.
Na trhu jsou za stejnou cenu lépe chlazené i výkonnější nereference. ASUS STRIX je jedna z nich. Pokud vás v grafu překvapila ta vysoká teplota v klidu, vězte, že je to proto, že STRIX chlazení od ASUSu v klidových stavech vypíná ventilátory, takže karta je vlastně chlazena jen pasivně. Výhodou má být nulová hlučnost karty. Problém je, že ty ventilátory stejně moc hluku nenadělají, takže osobně tomuto řešení vůbec nefandím a tak nějak ho ani nechápu. Jaký to má smysl? GTX STRIX 960 je totiž tichá i v klidu a to tak, že velmi, v běžné místnosti v kvalitní skříni nepoznáte rozdíl v hlučnosti mezi pasivním režimem a tím, když tak karta jede v zátěži. Prostě je tichá. Hlučí spousta jiných věcí okolo. Radeon R9 285 tak s tradičnějším pojetím chladiče vychází teplotně i o něco lépe a je také dosti tichý, i když přeci jen ne až tak. Hlučná karta to není ale ani omylem.
Přes velmi vysoké takty lze GTX 960 ještě taktovat. ASUS STRIX 960 jsme dostali na 1385-1518MHz pro jádro a 8040MHz pro paměti! Proti přetaktovanému STRIX GTX 960 základu tak výkon narostl o dalších 8-10%, spotřeba se zvedla i zahřívání, ale nic zásadního. Slušný výkon na 128-bit grafiku:
Pochopitelně že i Radeon R9 285 jde taktovat:
Ano, ne na takové hodnoty taktů, ale protože běží dosti nízko v základu je přetaktování na 1125MHz pro jádro a 6200MHz pro paměti přeci jen dost poznat. Výkon se zvedl proti přetaktovanému SAPPHIRE DUAL-X základu o 11%. Ve výsledku je tak R9 285 bez i s OC výkonnější, i když % rozdíl v taktech mezi R9 285 a GTX 960 je opravdu propastný. Nutno dodat, že jádro GM206 na GTX 960 je v plné verzi a ukazuje maximum svého potenciálu, R9 285 je karta s ořezaným jádrem TONGA a karta samotná je udělána tak, aby se s ní nedalo dosáhnout kdovíjak vysokého taktování, protože to prostě není TOP model. TONGA tedy svůj potenciál neukazuje a ukáže ho až později.
Podívejme se dále ...
|