Strana 5 z 18
- Testovací sestava a testy
Testovací sestava DDWorld.cz:
Jak vidíte, přidali jsme na síle.
- GTX 260, GTX 280 a GeForce9: 177.41
- GeForce 8: 175.19
- ATI Radeon - beta final Catalyst 8.7
- ATI Radeon HD 4870 X2 - beta Catalyst 8.8
- ASUS HD 4850 TOP - Catalyst 8.8.
- ASUS 9800GTX+ - 177.79
Nasadili jsme také nové hry a všechny jsou opatřené novými patchy. Nastavení jsme zvolili tak, jak se dnes používá a jak to hra umožňuje, abychom dosáhli na testovaných grafikách pokud možno hratelné úrovně detailů. Nemá cenu testovat staré hry - na ty dnes stačí každá grafika. Testujeme aktuální hrané hry a používané technologie.
I dnes budeme karty testovat ve třech nejpoužívanějších rozlišeních. Tím největším bude HD rozlišení 1920x1200, které je na 24" LCD. Předpokládám totiž, že potencionálních zájemců o větší úhlopříčky mezi námi příliš není. Ony se totiž příliš nevyplatí. Otestovat obě karty v rozlišení 2500 by až takový problém nebyl, ale myslím si, že by to bylo užitečné jen pro minimum uživatelů a tedy celkově trochu zbytečná práce.
K samotnému měření nemám mnoho co říci. Všechny testy děláme přímo ve hrách v nejčastěji používaných nastaveních. Všechny karty mají vždy stejné podmínky. Měříme hodnoty FPS pomocí programu FRAPS. Samozřejmě kromě výkonu se podíváme i na provozní vlastnosti karet. Změříme spotřebu celé sestavy s danou grafickou kartou ve stejné situaci pro každou kartu a také zjistíme teplotu u jádra u každé testované grafické karty. Všechny výsledky tradičně převedeme na procentuální vyjádření vůči nejvýkonnější kartě v daném testu a následně zjistíme přený průměrný výkon a spočítáme poměr cena-výkon z praktického výkonu.
Vzhledem k tomu, že se jako server orientujeme na praktický výkon, netestujeme karty v umělých 3D Marcích, které dnes již o praktickém výkonu karet vůbec nic nevypovídají. Soustředíme se hlavně na nejhranější hry a orientační vzorek nejpoužívanějších herních engine pro co možná nejobjektivnější výsledky. Dnes to bude v dostatečně vypovídajícím vzorku aktuálních 12 her.
Často mluvíme o hratelné úrovni FPS - snímků za vteřinu. Pokud se průměr snímků drží nad hodnotou 40FPS, považujeme hru za bez problémů plynule hratelnou. 40-35FPS je to hratelné ale občas zpozorujeme trhání. Průměrná hodnota kolem 30FPS pak už většinou znamená znatelné cukání a trhání hry. Kolem 25FPS je už většina her hratelná jen s obtížemi, zpomalení obrazu je velmi patrné. 20FPS je už nehratelné, repetivě je to hranice pro otrlé :). Pravdou ale je, že jsou i hry, kde třeba 30FPS nedělá problémy a pak jsou tu také hry, kde 100FPS je pořád málo. Pro většinu her ale platí výše uvedené.
Jak dosáhnout hratelné úrovně FPS? Hlavně omezením detailů, snížením rozlišení, či vypnutím optimalizací obrazů jako je AA vyhlazování. Většina současných karet s 256-bit sběrnicí a 512MB paměti dnes ale má dost síly na plné detaily včetně AF optimalizací obrazu v nejčastěji užívaných rozlišeních 1280 - 1600. Pojďme se tedy podívat na samotné testy ...
|