Strana 12 z 14
- Provozní vlastnosti grafik a taktování
Výkon ale není všechno. Když karta žere tak moc, že se dodavatel elektřiny těší, až vám pošle účet, tak to rozhodně nikoho z nás nepotěší. Tak se podívejme, jak si karty vedou ...
Jako vždy měříme spotřebu v několika testech a hrách, nikoliv jen v jedné - uvádíme pak v grafu průměr. Pokud narazíte na nějakou recenzi, kde měří spotřebu v jediném testu, vůbec jí neberte vážně, protože díky úsporným technologiím a dynamickému řízení spotřeby, mají všechny současné karty různou spotřebu v různých hrách a rozdíl může být klidně až desítky W. Takže co platí ve srovnání grafik v jedné hře, ve druhé platit nebude - proto děláme průměr spotřeby v rámci našich 6ti herních testů.
Spotřeba GTX 650 Ti Boost nemůže překvapit. Fyzicky je to GTX 660, takže tomu spotřeba odpovídá a je v podstatě identická. OC edice už si ale berou více a bohužel jasně převyšují i hodně přetaktovaný Radeon HD 7850 2GB.
Přibližná efektivita, kdy bereme v úvahu dosažený výkon a kolik W s celou sestavou potřebujeme na 1% výkonu, uvádíme také. Jak vidíte, karty s nízkým výkon a nižší spotřebou nemusí být vždy nejefektivnějším řešením (hlavně ve výkonné sestavě). Pokud jde o efektivitu, tak té dnes vévodí HD 7000 grafiky a to se slušným náskokem.
Referenční chlazení je sice dostatečné na chlazení karty, ale nereferenční je prostě lepší a hlavně často tišší.
S teplotami dnes nejsou problémy na žádné z testovaných grafik. U GTX 600 jsou výkonnější nereferenční chladiče důležité, protože díky fungování Boost technologie, která takt postupně snižuje právě k oficiálně uváděným hodnotám, jak se karta zahřeje, tak výkonnější chladiče dokáží držet kartu na vyšších taktech déle.
Co se týká hlučnosti a srovnání testovaných edic. Nejlépe je na tom MSI v těsném závěru s ASUS. S Odstupem je pak Gainward. V zátěži trochu slyšet jsou, ale nic hrozného. Rozhodně nijak neruší.
Základní tak GTX 650 TI Boost je 980-1033MHz, ale ve skutečnosti Boost pustí kartu až na 1086MHz, kde jede ve většině našich testovaných případech, než se karta pořádně ohřeje. Nereferenční modely mají lepší chlazení, takže ten takt se blízko té hodnoty dokáže udržet delší čas, ale výkon stejně bude oscilovat kus od kusu, protože ne každé jádro je stejné a zvládne stejně. Proto je uváděna ta 1033MHz Boost frekvnece, kolem které by se karta měla pohybovat snad u každého kusu. Ale samozřejmě je rozdíl ve výkonu, když je takt 1086 nebo 1033MHz.
U našich OC edic je tohle všechno ještě posunuto. Boost takty jsou 1072MHz u Gainward edice, 1085MHz u ASUSu a 1098MHz u MSI. Samozřejmě opět to znamená, že ve skutečnosti karta jede přes 1,1GHz. Přetaktovat je ještě lze a karty se pak v zátěži pohybují na taktech 1270-1290MHz. U pamětí se dá dostat někam k 6400-6600MHz. Nejlépe si v tomto ohledu vedla ASUS edice. Ale opět bude dosažení těchto hodnot u GTX 650 TI Boost modelů velmi rozličné kus od kusu i u stejné edice.
Nárůst výkonu je ale poměrně zanedbatelný. Při 1,3GHz se výkon posune jen o pár jednotek %. Chladiče to zvládají chladit slušně, ale spotřeba už dost povyskočí a překročí úroveň podstatně výkonnějšího HD 7870! Vzhledem k namáhání grafiky a čipu si nemyslím, že by dlouhodobě bylo rozumné GTX 650 Ti Boost takto výrazně taktovat. Nárůst výkonu za to moc nestojí a výrobci u svých OC edic nasadili rozumnou úroveň zvýšení taktů. Proti referenci je nárůst výkonu ale opravdu malý a GTX 650 TI Boost tedy není pro OC atraktivním modelem a nemá příliš bezpečně využitelného potenciálu.
Podívejme se na hodnocení výkonu a výhodnosti grafik
|