Strana 10 z 10
Dnes to byl test zaměřený na otestování schopností nových grafik v CrossFireX režimu a také porovnání výkonu v DX11 proti HD 5800. A rozhodně je co hodnotit.
Řeknu na rovinu, že nás výkon i to, jak moc dobře CrossFire funguje, překvapilo. Můžeme rozhodně dokázat, že pokud někdo tvrdí, že konkurenční SLI je v něčem lepší, tak to prostě není pravda. Crossfire i SLI jsou srovnatelná řešení a oběma firmám se daří vydávat profily pro obě řešení poměrně včas. Účinnost obou spojení je samozřejmě největší ve vysokých rozlišeních, a pokud opravdu funguje, tak se běžně dokáže pohybovat na 95% účinnost. V nejlepších případech dosahuje skutečně i 100% účinnosti.
Je to až neuvěřitelné, ale dvojice Radeon HD 6850 za 2x 179 dolarů (358), dokáže poskytnout úplně stejný výkon jako HD 5970 2GB, který stojí 499 dolarů! Dvojice HD 6870 se pak už pohybuje o dalších 10% výše, což je z hlediska toho ohromného výkonu, o kterém mluvíme, opravdu velké číslo. A jsou jen kousek od nejvýkonnějších edic HD 5970 4GB, které stojí kolem 1000 dolarů!
Pokud budeme trochu spekulovat a HD 6950/6970 budou představovat dvojnásobek modelů HD 6850/6870, což sice asi ;) nebudou, ale pořád budou o dost výkonnější než HD 6850/6870, můžete si jen domyslet, kam se výkonově podívají. A co teprve výkon HD 6950/6970 v CrossFire a tedy výkon nového High end modelu Antilles (HD 6990)? Umíte si představit bezmála dvojnásobný výkon HD 5970 2GB v podobě jediné grafické karty? Ne? Já také ne, ale něco mi říká, že už velmi brzy díky AMD přeskočíme představy a dostaneme se rovnou ke skutečnosti. Jakkoliv je dnes výkon HD 6850/6870 v CrossFire zajímavý, pořád jsou to jen dvě prachobyčejné mainstreamové grafické karty a pokud chcete skutečný výkon, tak do konce roku něco uvidíte a říkám vám narovinu, že budeme muset měřítka našich grafů hooooodně posouvat ….
Opět zdůrazňuji, že modely HD 6800 nejsou nástupci HD 5800, o to větší je překvapení, že výkonově jsou jen o málo slabší. Pokud někdo tvrdí, že je zklamaný, tak řeknu se vší úctou a slušností, že je blázen. Možná je na místě jisté zklamání z finálních cen v našich obchodech, které jaksi neodpovídají oficiálním cenám, ale i to má své vysvětlení. Vraťme se ale ke srovnání HD 6000 s HD 5000….
Pokrok, který AMD udělalo je asi nejlépe vidět na HD 6850 vs HD 5850. Při úplně stejném 40nm výrobním procesu má jádro RV940 jen 255mm2 ale rovnou 1,7 miliardy tranzistorů. RV870 má 336mm2 a 2,154 miliardy tranzistorů. Zatímco HD 5850 má aktivních 1440SP na taktu 725MHz, HD 6850 má pouze 960SP (o 1/3 méně) a to na taktu jen o málo vyšším (775MHz). Paměťové sběrnice obou karet jsou 256bit a používají úplně stejné GDDR5 paměti na stejné rychlosti 4GHz. Přesto je HD 6850 jen o zhruba 4-5% výkonově slabší, což ale neplatí pro všechny situace a v některých případech je dokonce i výkonnější!
A to všechno při o téměř 30% menším jádru. Karta má navíc nižší spotřebu, kdy HD 5850 má vynikajících 27W/151W TDP v klidu a zátěži, ale nová HD 6850 má jen 19W/127W. Pro nás uživatele ale největší roli hraje cena. Zatímco HD 5850 vycházela za 279 dolarů, HD 6850 vychází za cenu o 100 dolarů nižší a to za 179 dolarů. To je ohromný rozdíl. To všechno AMD dokázalo na 40nm výrobním procesu, který je vším, jen ne dokonalým. Něco podobného je i ve srovnání HD 6870 vs HD 5870, kde je cenový rozdíl ještě markantnější.
Pokud AMD tvrdí, že zapracovalo na DX11 a výkonu v Tessellaci, tak tomu myslím věřit můžeme. Naznačují to mnohé testy. Problém je, že v aktuálních hrách je DX11 stále často jen něco navíc a vlastně naroubován na DX9. O některých dalších testech, typu Unigine nebo Stone, které prezentují jakousi ukázku výkonu grafik v Tessellaci, mohu zodpovědně prohlásit, že jsou to nesmysly a měly by se přestat používat pro měření výkonu. Ve skutečnosti neukazují nic použitelného a ani se neblíží tomu, jak skutečně bude Tessellace ve hrách používána a jaká je skutečná situace, pokud jde o výkon grafik. Slouží jen ke zmatení nepřítele (v tomto případě zákazníka).
Ve skutečné hře se ještě řadu let nesetkáme s tak rozsáhlým použitím tessellace, jak to některé ty benchmarky i na nižší nastavení používají. Důvod je prostý. Unigine apod. nejsou výkonovým benchmarkem, ale jen technologickým demem a pro srovnání grafik by je nikdo, kdo má všech 5 pohromadě, neměl používat. Unigine ukazuje jen tessellaci, ve skutečné hře je toho ale mnohem více, co musí grafika zvládnout. Proto se v následujících letech dočkáme užití jen lehké tessellace, pro kterou jsou HD 6800 přímo optimalizovány a v této úrovni nasazení tessellace na konkurenci vůbec nic neztrácejí, dokonce testy přímo od Microsoftu ukazují opak. Je zatím veřejným tajemstvím, že HD 6800 jsou jen takový předkrm proti tomu, co v této oblasti ukáží HD 6900, ale i zde věřte, že se AMD bude soustředit na výkon v lehké tessellaci, jen bude ještě vyšší. Nemá smysl mluvit a srovnávat výkon v extrémní tessellaci, která nemá naději na to, že by se v některé hře v dohledné době kdy objevila, a to z jednoduchého důvodu. Žádná z grafických karet by ji se vším, co musí v takové hře ve skutečnosti zvládnout, nebyla schopna provozovat.
Každopádně nepochybuji o tom, že HD 6800 jsou pro DX11 o něco lépe připraveny než HD 5000 grafiky, jen to v současných hrách, které teprve DX11 zkouší používat, není moc vidět. Už příští rok by to ale mohlo být jiné, protože vám mohu prozradit, že AMD spolupracuje s některými vývojáři a některé očekávané herní tituly pro rok 2011 budou používat technologie a optimalizace pro HD 6000.
Dnes jsme ale mohli otestovat i dvě HD 6800 grafiky od společnosti ASUS. K modelu HD 6870 není moc co dodávat. Je referenční, ASUS jej jen přizdobil o pár MHz vyšším taktem na jádře, což mu dává zhruba 1-2% výkonovou výhodu oproti referenčnímu taktu. BIOS této grafiky také je připraven lépe na taktování a je to znát. Pořád je to ale jen vlastně referenční model stejný jako kterýkoliv jiný a tedy je to dobrý základ, ale těšíme se na nereferenční edice. I tak platí, že vzhledem k výkonu, který nabízí, je to mnohem lepší koupě než cokoliv, co se kolem 239 dolarů prodává. GTX 460 na HD 6870 nemají, s výjimkou několika speciálních OC edic, které jsou lepší i než GTX 470. Jenže GTX 460/470 s HD 6800 mohou měřit, jen pokud jde o výkon a srovnatelné ceny (když přimhouříme u některých GTX 460/470 edic oči). Jenže HD 6800 je deklasují svou efektivitou a zejména z hlediska spotřeby a podpory nejnovějších technologií a standardů. A tak neexistuje pro 99% běžných uživatelů rozumný důvod, proč si koupit něco jiného než HD 6800 modely, pokud se bavíme o cenové kategorii mezi 4000-6000 korunami. A vlastně kupovat cokoliv dražšího je teď v tuto chvíli taky nesmysl. HD 6900 jsou za rohem …
Pokud jde o model ASUS EAH6850 DirectCu, musím říci, že je sice mohutnější než minule testovaný Sapphire, ale líbí se mi o něco více. Jeho chladič je lepší a Sapphire (A to jsme otestovali verzi se správným BIOSEM) bude muset přijít se skutečným modelem Vapor-X aby se mu vyrovnalo. Dokonce má i o něco nižší spotřebu a dokonce i aktuální běžná cena je nižší. Bohužel je zhruba stejně dostupný ….
Největším problémem a jedinými negativem modelů HD 6800 je jejich cena dostupnost, což je ale bohužel jeden a tentýž problém. Poptávka po těchto grafikách je ohromná a dodávky jednoduše nestačí. Jakýkoliv počet objednáte, všechno se hned rozebere, a musíte si dávat velký pozor na ruce, aby vám je zákazníci neutrhali. Většina dodávek je rozebraná dříve, než přijde, obchody dělají předobjednávky a pořadníky. To všechno znamená, že ceny rozhodně dolů nepolezou. Proč taky? I za současnou cenu nabízejí vynikající poměr cena-výkon a regálu se ani nedotknou, takže proč zlevňovat? Bohužel vzhledem ke stavu 40nm produkce u TSMC a tomu, co musí všechno omezené kapacity zvládnout, tak i kdyby se HD 6800 vyrábělo 2x tolik co dnes, pořád by to bylo málo. Bohužel se musíme smířit s tím, že karet nikdy nebude více, než jaká je poptávka, spíše naopak. A tak radím trpělivost a holt si na tu svou HD 6800 pár dní budete muset vždycky počkat, což se ale pořád vyplatí.
S testy HD 6800 nekončíme, brzy se podíváme na další modely těchto grafik na trhu.
("HD 6850/6870 - Vynikající poměr cena-výkon, vynikající provozní vlastnosti i výbava")
Za zapůjčení grafik děkujeme společnosti ASUS
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|