Strana 1 z 10
Test: ASUS Radeon HD 6850/6870 v CrossFire
- mainstream co poráží HD 5970 a srovnání v DirectX11
V dnešním testu vám představíme další dva modely HD 6800 grafik a zaměříme se na testy v CF a DX11.
V den uvedení druhé generace 40nm DirectX11 grafických karet, která odstartovala modely HD 6850/6870, jsme vám přinesly podrobný test se vším všudy. Slíbil jsem vám ale brzy i druhý test, ve kterém se podíváme na další dva modely dalšího výrobce a protože jsme během týdne získali HD 6850/6870 hned několik, můžeme vyzkoušet i CrossFireX.
Testy se nakonec trochu protáhly, museli jsme totiž všechny testy znovu přeměřit. Někteří čtenáři se na to za nás zlobili, ale raději děláme věci pořádně, než rychle. Upravili jsme totiž naše dvě testovací sestavy. Takt procesoru AMD Phenom II X6 jsme posunuli na 4GHz a vyměnili jsme náš starý HDD WD Raptor za zbrusu nový SSD Kingston V+. Tím samozřejmě zaniká možnost porovnávat starší výsledky grafik s novými. Takže jsme rovnou změnili i některé testovací sekvence a vyměnili zařízení pro měření spotřeby. Prostě od dnešního testu děláme testy na jiném testovacím základu, než doposud. A proto to zdržení ... Takže prosím nesrovnávejte se staršími výsledky, již to není možné.
Dnes se také zaměříme na DirectX11 stránku nových grafik, i když mohu prozradit, že v tomto ohledu budou mnohem zajímavější HD 6900 modely. BARTS ale rozhodně nejsou žádní chudáčci. Už víte, že BARTS (RV940) je vlastně optimalizovaný Cypress (RV870). Je o skoro 30% menší, má méně tranzistorů a přesto je schopen dosahovat téměř stejného výkonu. Je zkrátka efektivnější. Největších zlepšení ale AMD hlásí v oblasti DirectX11 a Tessellace.
Jak už bylo řečeno v prvním článku, DirectX11 je velmi důležité API a z hlediska dopadu a významu se často srovnává s DirectX9. Já osobně bych řekl, že jeho význam bude ještě větší. Není to totiž již jen o grafice, ale i o tom, využít grafiky výpočetně. Microsoft na obojím tvrdě pracuje. DirectX11 tady bude s námi pár let a podle prvních ohlasů, protože už jej tady máme více než rok, jsou odezvy více než pozitivní.
Samozřejmě z našeho pohledu čekáme od DX11 nejvíce na poli počítačových her. Někteří čekají ohromný vizuální posun proti DX9/10, ale to je trochu krátkozraké a naivní. Vizuální posun v některých ohledech určitě ano, jelikož DX11 obsahuje nové a pokročilejší efekty, ale zase nečekejte zázraky jako při přechodu od „čtyřbodových kostiček“ ke kulatějším „16 bodovým kostičkám“ ve starších verzích DX. DX11 není ani zdaleka hlavně o vizuální věci, je to o tom, jak celé API a vůbec přístup a využití grafik funguje a jak jej používat. Takže ano, DX11 bude časem a postupně znamenat rozhodně další posun ve vizuální kvalitě a dokonalosti her, ale u DX11 není to co je na povrchu to nejdůležitější. Mnohem důležitější je to, co se skrývá pod povrchem.
Radeon HD 5000 a hlavně HD 5800 byly vůbec první DirectX11 grafické karty na světě. A to dlouho před jakýmkoliv jiným čipem. Nikdo jiný než AMD neměl DX11 hardware a tak není moc divu, že tahounem vývoje na poli DirectX11, DirectCompute a Tessellace je právě AMD a většina Softwaru je vyvíjena na tomto HW. Radeon HD 5000 však neměly možnost posunout DX11 někam dál, protože jejich čipy byly dokončeny takřka souběžně s vydáním finálních specifikací Microsoft DX11, a tak dodržují tyto specifikace i prostředky do puntíku.
Od dokončení specifikací Microsoft DX11 a RV870 čipů už ale uplynuly v podstatě téměř 2 roky. Za tu dobu se samozřejmě pilně pracovalo u GPU inženýrů na vylepšení přístupu k DX11 a jak udělat některé věci a funkce efektivněji. Na to měla čas zejména NVIDIA, která dokončila své čipy G100 zhruba půl až tři čtvrtě roku po dokončení RV870. Díky tomu mohla NVIDIA udělat některá vylepšení a jisté věci zejména v přístupu k tessellaci apod., prostě fungují efektivněji a lépe na G400 grafikách. AMD samozřejmě nespalo a uplynulý více než rok využilo taktéž k vyzkoumání druhé generace efektivnějších DX11 grafik. BARTS jsou takovým předkrmem, po kterém budou následovat Cayman ve formě druhého chodu s ještě výraznějšími změnami.
DirectX11 her neustále přibývá a nasazení DX11 je stále větší, markantnější a dokonalejší a tak není od věci se podívat na aktuální výkon současných grafik a hlavně se zaměříme na zjištění, jakého posunu se vůbec můžeme s novou řadou HD 6000 dočkat. Začněme ale představením dnes testovaných modelů grafických karet …
|