Strana 8 z 10
- Výkon v DirectX11 pod drobnohledem – HD 5800 vs HD 6800
Jak jistě už víte, HD 6800 nejsou nástupci HD 5800 modelů. Kontinuita názvů zde neplatí a to proto, že HD 5800 byly nejvyšší jednojádrové modely pro cenový segment kolem 300 dolarů, což HD 6800 ani náhodou nejsou.
HD 6800 jsou to, co v řadě HD 5000 chybělo. Jsou mezistupněm, který chyběl mezi HD 5770 a HD 5850 a který měl se zpožděním zastat model HD 5830, který je ale tím rozhodně nejméně povedeným, co AMD s názvem HD 5000 vydalo. HD 6850/6870 jsou čistokrevný mainstream, který byl postaven a navržen přímo pro segment 150-250 dolarů. Tedy střední proud …
Z toho důvodu vlastně je divné HD 6800 srovnávat s HD 5800, ale jak víme z výkonových měření, HD 6850/6870 mají výkonově překvapivě blízko HD 5850/5870, takže to tak od věci zase není. Kromě toho, AMD hlásí vylepšení u DX11 a tessellace a tak nás přirozeně zajímá, zda k němu vážně došlo.
Proto jsme otestovali HD 6800 a HD 5800 modely v několika testech, ve kterých normálně netestujeme, ale chceme si ověřit, zda AMD s tím vylepšením nekecá.
No abychom řekli pravdu, ve stávajících DX11 titulech to zlepšení není moc patrné, což však jde na vrub tomu, že stávající DX11 hry sice začaly využívat, ale stále jen tak sporadicky. Tessellace, což je hlavní výkonnostní žrout, je se svým použitím ve hrách opravdu v plenkách a zdaleka se nepoužívá v rozsahu, ve kterém se hlavně NVIDIA chlubí, že jejich grafika podá lepší výkon.
Pokud vezmeme do úvahy hodně teoretický Unigine Heaven v nové verzi 2.1, tak tam jsou rozdíly asi nejmarkantnější a můžeme říci, že ano, HD 6800 jsou v Tessellaci lepší než HD 5800. Ale tak o 10%. Což poměrně dost nesedí s tím, že AMD tvrdí, že je HD 6800 2x lepší než HD 5800:
Otázka ale je, co ten Unigine vůbec testuje. Pokud je medium i extrémní nastavení jednoduše příliš vysoká hodnota Tessellace, pak by to odpovídalo i výše uvedenému grafu AMD, že HD 6800 je jen o chlup lepší než HD 5800. Existuje ale ještě jiný nástroj k testování výkonu pod tessellací, který je přímo od Microsoftu. Ten bohužel k dispozici nemáme, ale takto to prý vypadá:
(Zdroj: Anandtech.com)
Jak je vidět, tam už je rozdíl mezi HD 5870 a HD 6870 mnohem vyšší a v medium nastavení, což jsou zjevně ty nižší hodnoty Tessellace, na které poukazuje AMD ve svém grafu a které se opravdu mají šanci objevit ve hrách, je opravdu ten rozdíl blízko tomu, co AMD uvádí a dokonce předčí i GTX 470. Něco mi říká, že právě tento Microsoft DX11 detail tessellation program testuje to, co skutečně hry používají a používat budou. Naproti tomu Unigine ukazuje jen možnosti technologie samotné a s praktickým nasazením nebo praktickým významem pro testy grafik nemá nic společného.
Podívejme se na provozní vlastnosti grafik …
|