Strana 9 z 11
- Provozní vlastnosti – spotřeba, chlazení, taktování
Důležitým aspektem výkonných grafik jsou samozřejmě provozní vlastnosti. Zejména spotřeba a s tím související chlazení. Nová generace výkonných grafik přichází s opravdu velmi vysokou spotřebou. Měříme průměr jednotlivých modelů ze všech našich herních testů, měřena je spotřeba celé PC bedny a takhle to vypadá:
Spotřeba nových grafik roste. RTX 3050 by měla být karta nižší střední třídy, ale i tady spotřeba proti minulosti narostla. Ale pořád je rozumná, kdy se pohybuje kolem 150W pro samotnou kartu. RTX 3050 ani v této luxusní edici není tedy extrémně žravá, nicméně konkurenční AMD Radeon RX 6600 je úspornější a to má znatelně vyšší výkon, takže efektivita RTX 3050 je poměrně mizerná. Tím spíše, že RTX 3060 a RX 6600 XT/6650 XT, které jsou znatelně výkonnější, nežerou extrémně více.
Z hlediska hlučnosti karty není u RTX 3050 problém, speciálně ne u velmi mohutné edice jako ASUS ROG STRIX s tím jejím opravdu masivním chladičem. Dokáže udržet teploty kolem 68°C v zátěži. Hlučnost je pak velmi, opravdu velmi nízká a jde o naprosto tichou kartu, kterou prakticky nemáte šanci v sestavě slyšet. V klidových stavech je úplně bezhlučná, protože ventilátory stojí úplně.
NVIDIA nechala u RTX 3000 karet jen malý potenciál pro taktování. ASUS už v „základu“ u této edice posunul ten TBP limit z obvyklých 130 na 150W. Maximem je pak 165W, kam to ještě můžete ručně vyhnat taktováním.
Potíž je, že z hlediska dosahovaných taktů karta prostě už o moc rychleji nepojede. Už z továrny běhá až 2040MHz, nám se nakonec podařilo dostat na 2150MHz stabilně. Paměti jsou ze 14GHz posunout na 16,5GHz, to vše tedy výměnou za dalších 20W spotřeby navíc. Co to přinese na výkonu? Nic moc. 5% posun taktů na GPU a 18% posun u pamětí dokáže zvýšit výkon o cca 7-8%, ale prostě výš to nejde. Posun je to z hlediska praxe bezvýznamný, protože konkurenční Radeon RX 6600 i v základu bez taktování je stále znatelně výkonnější.
Podívejme se dále …
|