Strana 10 z 12
- Provozní vlastnosti - Spotřeba, chlazení a taktování
Důležitým aspektem jsou dnes provozní vlastnosti, které se u jednotlivých modelů grafik dokáží poměrně významně lišit.
Jako vždy měříme spotřebu v několika testech a hrách, nikoliv jen v jedné - uvádíme pak v grafu průměr těchto všech měření. Pokud narazíte na nějakou recenzi, kde měří spotřebu v jediném testu, vůbec jí neberte vážně, protože díky úsporným technologiím a dynamickému řízení spotřeby, mají všechny současné karty různou spotřebu v různých hrách a rozdíl může být klidně až mnoho desítek W! Takže co platí ve srovnání grafik v jedné hře, ve druhé platit nebude - proto děláme průměr spotřeby v rámci našich 6ti herních testů.
Taktéž platí, že existují specifické aplikace, které dokáží vytížit uměle grafiku naplno a proti běžné spotřebě ve hrách a běžně užívaných aplikacích, bude spotřeba vyšší o další desítky W. To je možná zajímavé ohledně výběru vhodného zdroje, ale o běžné spotřebě to nevypoví vůbec nic. V našem případě vidíte tedy typickou spotřebu celé sestavy, a že máme hodně "nabušenou sestavu" takže jsou a čísla docela vysoká :). Hodně přes 100W jde například na vrub použitému procesoru.
Jak vidíte, vzhledem k výkonu je spotřeba GTX 1080 fantastická, karta sice žere více než předchůdce GTX 980, ale stále je úspornější než většina TOP modelů předchozí generace. Takže rozhodně výrazné zlepšení efektivity tak něco blízko dvojnásobku (tohle bude zajímavé srovnání, protože AMD u chystaných Polaris mluví o 2,8x lepší efektivitě). ASUS STRIX edice žere nicméně o něco více, což je asi dáno kvalitnější, ale náročnější napájecí kaskádou a u OC režimu i zvýšeným limitem napájení. I tak je to pořád velmi dobré ve srovnání s předchozí generací.
Dnes se také podíváme na chlazení karty. Otestovali jsme několik modelů, včetně referencí i nereferencí.
Referenční „Founders Edice“ má vaporchamber základnu, ale jinak malý pasiv a klasický malý turbínový ventilátor s uzavřeným krytem. Chlazení má samozřejmě regulaci a ta funguje tak, že do 83-84°C nechává kartu boostovat, jenže to chlazení postupně přestává stačit a jak reguluje otáčky i s ohledem na hluk, výkon karty klesá. Přesto je hluk stále vysoký (na poměry nereferenčních grafik) a za 22 tisíc prostě tohle nikdo poslouchat nechce.
ASUS DirectCU III chlazení na STRIX GTX 1080 je úplně jiná pohádka. Karta drží maximální Boost takty pořád a to i ty zvýšené v OC režimu. Takže ty nekolísají a výkon tomu odpovídá. Současně je karta také mnohem tišší. V klidu dokonce jede bezhlučně, protože ventilátory jsou do zhruba 50°C vypnuté. Tedy za cenu vyšší teploty jádra v klidu, než by mohla být, kdyby byly zapnuté. Ale je to docela příjemné mít úplně tichý PC všude mimo hraní či výpočetního využívání karty (například převody videa apod.).
Nepouštěli jsme se do žádných zásadních experimentů, kartu máme mezi prvními v ČR a musí jít brzy o dům dál. Takže kromě otestování karty na referenčním nastavení, tedy v Gaming základu a pak v OC režimu, což jsou přednastavené taktovací profily ASUSem, lze kartu samozřejmě ještě dále taktovat.
Výsledek nás ale už moc neohromil. Tedy frekvence jsou jistě působivé a 2126MHz v Boostu je opravdu nářez. Totéž platí o frekvencích GDDR5, kdy z 10 008 MHz jsme se dostali na 11 200MHz. Při jen 256-bit sběrnici ale výkon o mnoho nestoupl. Proti referenci je na těchto působivých frekvencích výkon jen o 16% vyšší, a proti OC režimu ASUSu jak kartu má nataktovánu z továrny, už ale jen o cca 8-9%. Nataktování také žene hodně vzhůru spotřebu a hlavně zahřívání jádra je vysoké, protože jak je malé a má hodně tranzistorů, je to trochu problém. Nicméně nějaká rezerva tu tedy je :).
|