Strana 10 z 11
- Provozní vlastnosti grafik a taktování
Výkon ale není všechno. Podívejme se na provozní vlastnosti grafik.
Jako vždy měříme spotřebu v několika testech a hrách, nikoliv jen v jedné - uvádíme pak v grafu průměr měření. Pokud narazíte na nějakou recenzi, kde měří spotřebu v jediném testu, vůbec jí neberte vážně, protože díky úsporným technologiím a dynamickému řízení spotřeby, mají všechny současné karty různou spotřebu v různých hrách a rozdíl může být klidně až desítky W! Takže co platí ve srovnání grafik v jedné hře, ve druhé platit nebude - proto děláme průměr spotřeby v rámci našich 6ti herních testů. Snažíme se testovat referenční verze, tak abychom je mohli srovnávat s nereferenčními. U GTX grafik to není problém, protože se bohužel referenční verze na trhu hojně vyskytují. U Radeon grafik to ale nejde, protože reference nejsou dostupné, takže používáme nereferenční modely.

Spotřeba GTX 980Ti STRIX je výrazně vyšší než u reference, ale to je i výkon. Spotřeba duálního monstra R9 295X2 je ale ještě mnohem vyšší, ale to je i její výkon. V každém případě jsme v high endu a pokud se musíte ptát, kolik to stojí a co to žere, tak na to nemáte ;).
Referenční chlazení je sice dostatečné na chlazení karty, ale nereferenční je prostě lepší a hlavně často tišší. Snažili jsme se otestovat referenční grafiky s jejich referenčním chlazením, což je u některých modelů problém, protože se třeba na trh s referencí ani nedostanou. Na druhou stranu grafika jako GTX TITAN X se zase na trh nedostane jinak než referenční, stejně jako Radeon R9 295X2, ale ten má vodní all-in-one chlazení, což je trochu jiná liga.

Nás hlavně zajímá ASUS STRIX edice GTX 980Ti. Při prvním podívání na graf si asi říkáte, že se někde stala chyba. Ale nestala, je to správně. ASUS STRIX totiž vypíná v aktuální verzi v klidu ventilátory, aby dosahovala 0dBA hlučnosti. Tento systém dnes používá řada výrobců. Osobně jej považuji za stupidní. Žádný z těch výkonných nereferenčních chladičů není v klidových stavech hlučný tak, aby byl normálně slyšet a tak 0dBA na grafice ani nepoznáte. Jediné co tak dostanete, jsou vyšší teploty na grafice, vyšší zahřívání celku a prostě je to hloupost. 50°C v klidu by karta mít rozhodně nemusela.

Teplota v zátěži je také poměrně vysoká, ale nezapomeňte, že STRIX DCU3 je mnohem tišší než referenční chlazení a navíc karta má podstatně vyšší takty i spotřebu. Co je důležité hlučnost karty je i pod zátěží příjemně nízká, i když lehce slyšet je.
V Gaming režimu už má ASUS STRIX GTX 980Ti hodně vysoké takty, kdy základních 1216MHz znamená, že karta běhá až na 1418MHz v maximálním Boostu (neuváděném, protože na něm nemusí běhat pořád a každý kus stejně). Takty pamětí jsou 7,2GHz.

Nám se to podařilo ještě posunout. A to na 1270MHz pro základ a tedy až 1472MHz v boostu. Takty pamětí pak šly až na 8GHz, což je pro GDDR5 opravdu hraniční. V každém případě 600mm2 velké 28nm GPU na 1,5GHz?! Tak to je síla a na výkonu je to hodně znát. Počítejte s dalšími 8-10% výkonu.
Podívejme se tedy na závěr ...
|